FreeCinema

Follow us

KEY LARGO (1948)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Χιούστον
  • ΚΑΣΤ: Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Λόρεν Μπακόλ, Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον, Λάιονελ Μπάριμορ, Κλερ Τρέβορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Βετεράνος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου επισκέπτεται την οικογένεια εκλιπόντος συμπολεμιστή του σε απομονωμένο ξενοδοχείο στα Φλόριντα Κιζ, το οποίο έχει καταλάβει φυγάς γκάνγκστερ με τη συμμορία του. Ένας επικείμενος τυφώνας θα κάνει τη σύγκρουσή τους ακόμη πιο δραματική.

Γυρισμένη εξ ολοκλήρου μέσα σε sets της Warner, αυτή η μεταφορά ενός Μπρόντγουεϊ hit (από το ομώνυμο έργο του Μάξγουελ Άντερσον) δεν επιχειρεί ποτέ να κρύψει την προέλευσή της, δίνοντας την ευκαιρία στον Τζον Χιούστον να εντείνει τους τόνους οργής και τα ξεσπάσματα ή να τιθασεύσει, σχεδόν με πόνο, τα συναισθήματα των ηρώων που εγκλωβίζονται μέσα σ’ αυτό το μικρό ξενοδοχείο από… τη φύση τους, πολύ πριν δεχθούν το ακόμη πιο δυνατό χτύπημα της ίδιας της Φύσης!

Το κεντρικό μοτίβο ανακυκλώνει σχεδόν την πλοκή του κλασικού γκανγκστερικού «The Petrified Forest» (από το 1936, με το νεότερο Μπόγκαρτ στο ρόλο του κακού), όμως, εδώ τα στερεότυπα των χαρακτήρων συνοδεύονται και από μια διάθεση κοινωνικού σχολιασμού της μεταπολεμικής Αμερικής, στο πνεύμα του ιδεαλιστικού οράματος του Φράνκλιν Ρούζβελτ, που, όμως, μοιάζει με ανάμνηση παλιά, όσο κι αν προσπαθεί να την «εξαγνίσει» ακόμη και η δύναμη ενός αληθινού τυφώνα! Το οργανωμένο έγκλημα δεν εκπροσωπείται πλέον από τη γραφική φιγούρα του «πατερούλη» Τζόνι Ρόκο (ο Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον δε χρειάζεται καν να βγάλει το πούρο από το στόμα για να ξεστομίσει τον επικήδειο της γενιάς του), αλλά από μια φιλοσοφία δικτύωσης που, μοιραία, θα φτάσει ως και την πολιτική (για να μην πούμε πως η τελευταία θα διδαχθεί και θ’ αντιγράψει πολλές από τις τακτικές των συμμοριών…).

Όχι τυχαία, ο κεντρικός ήρωας από την πλευρά του καλού είναι ένας φαταλιστικός χαρακτήρας, που διατηρεί την τιμή και τις αξίες του, όμως, δεν τις βρίσκει πια πουθενά, σε μια Αμερική που σχεδόν δε γνωρίζει, γι’ αυτό και δεν ξέρει πού να στεριώσει (δεν έχει καν διεύθυνση κατοικίας, όταν ένας αστυνομικός ζητά τα στοιχεία του…). Έχει, όμως, την ελπίδα ν’ αγαπηθεί και ν’ αγαπήσει, τροπή προφανής από το πρώτο βλέμμα που ανταλλάσσει με τη χήρα του φίλου του, κι αυτή είναι, τελικά, η δύναμη που σε κρατά στη ζωή, η δύναμη που σε κάνει να τα υπομένεις όλα.

Στιβαρές ερμηνείες (με την Κλερ Τρέβορ να κλέβει άνετα την παράσταση, στο ρόλο της αλκοολικής συνοδού του γκάνγκστερ, ερμηνεία που της χάρισε και το Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου στα 1949), ανελέητα κοντινά πλάνα σε εκφράσεις και ματιές «πνιγμένης» έντασης, λειτουργικό και κινηματογραφικότατο μοντάζ κι ένα επικό score από το Μαξ Στάινερ είναι τα βασικά συστατικά της επιτυχίας αυτού του κλασικού φιλμ, από τα χαρακτηριστικότερα στη φιλμογραφία του Χιούστον.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κλασικό Χόλιγουντ, δυνατό καστ, σπάνια παιγμένη στη μεγάλη οθόνη στη χώρα μας ταινία, σε μια από τις πιο αξιόλογες και… original επανεκδόσεις του φετινού καλοκαιριού. Εκείνοι που θα δουν το έτος παραγωγής και θα «κλωτσήσουν», σίγουρα θα είχαν πρόβλημα και με τη θεατρική προέλευση του έργου…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ο Μπόγκαρτ κι έχει καύλες για την Μπακόλ αλλά έχουν ανάμεσά τους τον πεθερό της κι ένα γκάνγκστερ που τους κρατάει αιχμάλωτους. Κι έρχεται κι ένας τυφώνας! Δύσκολο πράμα το σεξάκι, τότε στο ’40…