FreeCinema

Follow us

Ο ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΕΩΣ (2014)

(OCULUS)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικ Φλάναγκαν
  • ΚΑΣΤ: Κάρεν Γκίλαν, Μπρέντον Θουέιτς, Κέιτι Σάκοφ, Ρόρι Κοχρέιν, Αναλίζ Μπάσο, Γκάρετ Ράιαν, Τζέιμς Λάφερτι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Νεαρή κοπέλα με τραγικό οικογενειακό παρελθόν και αδελφό άρτι αποφυλακισθέντα αλλά σε αμφίρροπη ψυχολογική κατάσταση, προσπαθεί να αποδείξει ότι για όλα τα δεινά της οικογένειάς της ευθύνεται η δαιμονική δύναμη που κατοικεί σε έναν… καθρέφτη. «Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου, ποιον θα σκοτώσεις σήμερα;»

Οι καθρέφτες δεν είναι και τα πιο ειρηνικά ή έστω παρηγορητικά αντικείμενα που μπορεί να συναντήσει κανείς σε ένα κινηματογραφικό σύμπαν. Η φιλμική ιστορία τούς έχει παρουσιάσει όχι απλά ως μέσα αντανάκλασης ενός ειδώλου αλλά ως ενδείξεις προβολής τής κενότητας, της απελπισίας, του φόβου και της ανησυχίας ενός ανθρώπου, ως τους καταλύτες μιας δραματικής συνειδητοποίησης και, ενδεχομένως, της αρχής της καταστροφής, ως σύμβολο εξαπάτησης ή παραπλάνησης αλλά και ως μεταφορά μιας αλήθειας, που ίσως να μη βρίσκεται ακριβώς εκεί που ορίζει το είδωλο στον καθρέφτη. Ένας κατακερματισμένος καθρέφτης μπορεί να δηλώσει μια «σπασμένη» προσωπικότητα και η αντανάκλαση, όπως έχουν μαρτυρήσει φιλμ από τις κλασικές ταινίες τρόμου της βρετανικής Hammer μέχρι τις ασιατικές horror προτάσεις και τα αναπόφευκτα αμερικανικά remake τους (λέγε με και «Mirrors»), σπάνια είναι οιωνός θετικών γεγονότων.

Ο «Καθρέφτης της Κολάσεως» της ταινίας μπορεί να είναι άθραυστος, όπως αποδεικνύουν οι επανειλημμένες προσπάθειες της Κέιλι και του Τιμ να τον θρυμματίσουν, αλλά αποτελεί ουσιαστικό συνεχιστή της μυθολογίας τού καταραμένου καθρέφτη, κουβαλώντας μαζί του όλες τις μεταφορές και τους παραλληλισμούς, που μπορεί να συνοδεύουν μια ανάλογη ιστορία. Βασισμένο σε ένα μικρού μήκους φιλμ του ίδιου του Μάικ Φλάναγκαν, σκηνοθέτη της ταινίας, ακολουθεί σε πρώτο επίπεδο την προσπάθεια δύο νεαρών ανθρώπων να αποδείξουν ότι οι θάνατοι των γονιών τους οφείλονταν στις σατανικές δυνάμεις που κατοικούσαν πίσω από το γυαλί όσο, σε δεύτερη ανάγνωση, παραμένει μια καμουφλαρισμένη ιστορία για μια δυσλειτουργική οικογένεια, κρύβοντας πίσω από το υπερφυσικό στοιχείο σχόλια για την παραμέληση, την ενδοοικογενειακή βία και, γενικότερα, όλες εκείνες τις δραματικές καταστάσεις, που μία οικογένεια μπορεί να αποκλείει σπίτι της πίσω από μία τακτοποιημένη πόρτα. Στον εν λόγω καθρέφτη μπορεί να εμφανίζεται μία μόνο μικρή ρωγμή στη γωνία, όμως, αυτό δε σημαίνει πως οι δύο πρωταγωνιστές της ιστορίας δεν είναι ήδη «σπασμένοι».

Φυσικά, αυτό δε σημαίνει πως ο «Καθρέφτης της Κολάσεως» είναι ένα καθαρόαιμο ψυχολογικό θρίλερ φιλοσοφικών αναζητήσεων. Παρά τις οποιεσδήποτε προεκτάσεις ή προβληματισμούς (που είναι σαφώς καλοδεχούμενοι), η ταινία στον πυρήνα της παραμένει ένα παραδοσιακό, έως και παλιομοδίτικο (σαν την ελληνική απόδοση του τίτλου, που θυμίζει κάτι το οποίο θα συναντούσες σε video club της δεκαετίας του ‘80) φιλμ τρόμου, που στόχο έχει να κάνει το θεατή να νιώσει, σταδιακά, από άβολα έως αποπνιχτικά, παίζοντας με την αίσθηση της πραγματικότητας και της αντίληψής της και τραβώντας συνεχώς το χαλί κάτω από τα πόδια του. Ο Φλάναγκαν, εξάλλου, κάνει εξαρχής σαφές ότι οι πρωταγωνιστές του δεν είναι αξιόπιστοι αφηγητές, με τις αντιλήψεις τους περί της διεξαγωγής των γεγονότων να έρχονται αρκετές φορές σε σύγκρουση, χωρίς να γίνεται απόλυτα σαφές αν αυτό οφείλεται στους ίδιους ή στις υπερφυσικές δυνάμεις τού κακού. Οι καλύτερες στιγμές τής ταινίας (και οι πιο τρομακτικές ταυτόχρονα) προκύπτουν όταν η πραγματικότητα, η αίσθηση του χρόνου, ακόμα και η αλληλουχία παρελθόντος και παρόντος, γίνονται ευμετάβλητα και, παρά τις απέλπιδες προσπάθειες για εκλογίκευση της κατάστασης, τα πράγματα ξεφεύγουν από τον έλεγχο με, φυσικά, τρομακτικές εξελίξεις. (Ανεξάρτητα, βέβαια, από τους καθρέφτες που έχετε εσείς σπίτι σας, για καλό και για κακό μην τοποθετείτε τα φρούτα δίπλα από λάμπες…)

Το δυστυχές είναι ότι, ενώ η ταινία τα καταφέρνει άψογα στη δημιουργία μιας κλειστοφοβικής ατμόσφαιρας, «φτηναίνει» το τελικό αποτέλεσμα με αρκετά – σαφώς πιο μοντέρνας προέλευσης – ξαφνιάσματα, που γίνονται όλο και πιο συχνά όσο η ιστορία αναπτύσσεται, και όχι μόνο αποπροσανατολίζουν από τη γενική αίσθηση δέους αλλά και απομακρύνουν το επίκεντρο της ταινίας από την ουσιαστικά τρομακτική πηγή της. Γιατί ανάμεσα σε όλο τον υπερφυσικό τρόμο, η ανάγκη για συμφιλίωση με το παρελθόν και την πραγματικότητα και το τελικό λύσιμο των δεσμών με τα τραύματα του παρελθόντος είναι που αποτελούν την κύρια κινητήριο δύναμη του φιλμ (αυτή η παράμετρος της ιστορίας είναι που επωφελείται περισσότερο από τη μετάβαση της αρχικής ιστορίας σε μεγάλου μήκους ταινία), η οποία μεταφέρεται ικανά τόσο από την Κάρεν Γκίλαν (οι φανατικοί του «Doctor Who» μόλις αναστέναξαν ομαδικά) όσο και από τα υπόλοιπα μέλη της κινηματογραφικής οικογένειας Ράσελ, μέχρι να χάσει το δρόμο της και να… τρακάρει στο εκνευριστικό και πρόχειρο φινάλε, το οποίο μπορεί να θεωρηθεί έως και… κλεψιά, καθώς θυσιάζει όλα όσα μέχρι πρότινος έχτισε στο βωμό τού εύκολου σοκ.

Η απάτη τού φινάλε, στην τελική, πέρα από απογοητευτική είναι και άδικη, γιατί αμαυρώνει τις μέχρι τότε θετικές εντυπώσεις, αποκαλύπτοντας πως ίσως κι εσύ ως θεατής να έπεσες θύμα της πλάνης ανάμεσα στην εικονική ποιότητα του φιλμ και τη σαφώς πιο προσγειωμένη πραγματικότητα. Παρ’ όλα αυτά, αν οι προσδοκίες και οι απαιτήσεις σου περιορίζονται σε επίπεδο «χαλαρής θερινής βραδιάς», υποθέτω δε θα προβληματιστείς και ιδιαίτερα με τις ενστάσεις μου – είναι κρίμα, όμως, τόσο ελκυστικές ιδέες που συνδυάζουν τον μεταφυσικό με τον ψυχολογικό τρόμο να μένουν ανολοκλήρωτες και μόνο με τις υποσχέσεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν παρακολουθείς ανελλιπώς το Mundial αυτή την περίοδο και θέλεις να ρίξεις μια καλοκαιρινή τρομάρα, βρε αδελφέ, η ταινία θα κάνει φιλότιμες προσπάθειες για να ικανοποιήσει τις προθέσεις σου. Αν, πάλι, σηκώνεσαι για θερινό μόνο αν η ταινία ομιλεί τη γαλλική, λυπάμαι, ατύχησες. Αν γοητεύεσαι από τις ψυχολογικές προεκτάσεις τής υπόθεσης, θα μείνεις μόνο με τον εκνευρισμό των πιθανών δυνατοτήτων. Αν δε σηκώνεσαι από τον καναπέ για σινεμά το καλοκαίρι, τι να πω, κοιτάξου στον καθρέφτη!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.