FreeCinema

Follow us

KISMET: Η ΖΩΗ ΣΑΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΣΑΠΟΥΝΟΠΕΡΑ (2013)

(KISMET)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίνα Μαρία Πασχαλίδου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 58ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Στη σύγχρονη Τουρκία και τον υπόλοιπο μουσουλμανικό κόσμο, οι ιστορίες τής… Φατμαγκιούλ, της Γκουμούς, της Σεχραζάτ και των υπόλοιπων ηρωίδων των τουρκικών καθημερινών σειρών γίνονται η αφορμή για μια άλλου είδους κοινωνικού επανάσταση. Μπορούν να γίνουν, τελικά, το μέσο για την πολυπόθητη γυναικεία χειραφέτηση σε εκείνες τις περιοχές;

Αρχικά, βγάλε από το μυαλό όλες τις προκαταλήψεις σου για τις τούρκικες σαπουνόπερες. Οι ιστορίες έρωτα, δράματος και τραγικών εξελίξεων που τεστάρουν τις αντοχές σου δεν είναι το αντικείμενο κριτικής αυτού του ντοκιμαντέρ. Αντιθέτως, η Νίνα Μαρία Πασχαλίδου ενδιαφέρεται για τη δύναμη που ασκούν αυτές οι σειρές επάνω στη μουσουλμανική κοινωνία τού σήμερα και τη συμμετοχή τους στην αλλαγή τού (παραδοσιακού) ρόλου τής γυναίκας, μια διάσταση που στο δυτικό μάτι μοιάζει ξένη, έως και αστεία.

Η γυναίκα που βλέπει στο βιασμό τής «Φατμαγκιούλ» τη δική της προσωπική αντίστοιχη περιπέτεια, η νοικοκυρά της διπλανής πόρτας που απαιτεί από το σύζυγό της το επίπεδο στοργής και αφοσίωσης που επιδεικνύει ο «Μεχμέτ» στην «Γκουμούς», η νεαρή κοπέλα που τολμάει να προχωρήσει σε σχέση με έναν ξένο, ακολουθώντας το παράδειγμα της «Ναζλί» και του «Νίκου», η κυρία που αποφασίζει δυναμικά να κυνηγήσει το καλύτερο για εκείνη και το παιδί της από έναν προηγούμενο διαλυμένο γάμο, ακριβώς όπως και η «Σεχραζάτ», είναι όλες κομμάτι μιας κοινωνίας που βολεύεται να τις κατηγοριοποιεί στις θέσεις συζύγου, κόρης ή μητέρας και τώρα ανακαλύπτουν ότι αυτοί οι ρόλοι δεν είναι ο μονόδρομος.

Την κοινωνική διάσταση του φαινομένου εντείνει και το γεγονός ότι η πλειοψηφία των σειρών γράφεται από γυναίκες δημιουργούς, γεγονός που υπογραμμίζει ότι, ούτε λίγο ούτε πολύ, προσωπικά στοιχεία των ιστοριών τους ενσωματώνονται συνειδητά στα σενάρια σε μια σκόπιμη προσπάθεια αλλαγής του κοινωνικού status quo. Ακόμα και αν αυτή η αλλαγή μπορεί απλά να περιοριστεί στη δύναμη μιας γυναίκας από τα συντηρητικά βάθη της Ανατολής να τολμήσει να ζητήσει διαζύγιο (και να το κερδίσει).

Είναι ένα θέμα που σαφώς μπορεί να αναπτυχθεί απεριόριστα και προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η Νίνα Μαρία Πασχαλίδου επιχειρεί με το «Kismet» μια, τελικά, επιφανειακή προσέγγιση. Στην εποχή των ντοκιμαντέρ που ξεχειλώνουν μια ιδέα σε μεγάλου μήκους απόπειρες χωρίς λόγο, είναι πραγματικά κρίμα, κάτι που έχει όντως να πει πολλά πράγματα, να περιορίζεται σε μια τόσο γρήγορη ανάγνωση. Με την ίδια ταχύτητα που το «Kismet» αγγίζει τις διάφορες διαστάσεις τού προβλήματος, τις εγκαταλείπει το ίδιο σύντομα για να προχωρήσει σε κάτι καινούργιο, προκαλώντας έκπληξη με το ουσιαστικό εύρος της θεματολογίας αλλά και απογοήτευση επειδή δεν εμμένει τόσο στις επιμέρους διαστάσεις.

Παράλληλα, ξεφεύγει και… εκτός θέματος, όταν προσπαθεί να εξηγήσει για ποιο λόγο οι σειρές αυτές έχουν τόση επιτυχία στο ελληνικό κοινό. Η απάντηση της ηλικιωμένης κυρίας που υποστηρίζει ότι «της θυμίζουν τον αγνό έρωτα της νιότης της» δε συνάδει με τις υπόλοιπες απαντήσεις των γυναικών εξ Ανατολής αλλά και δεν εξηγεί το λόγο της καθολικής αποδοχής σε όλες τις ηλικίες, ειδικά όταν όλες οι υπόλοιπες συνεντευξιαζόμενες εκ Τουρκίας είναι σαφώς νεαρότερης ηλικίας.

Ενδεχομένως, η σκηνοθέτις να επιστρέψει μελλοντικά στο θέμα για μια συμπληρωματική… έκθεση, όμως, μέχρι τότε το εγχείρημα θα παραμένει άκρως ενδιαφέρον αλλά μάλλον ελλιπές στην ουσία του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ανήκεις στις χιλιάδες των τηλεθεατών που ευλαβικά παρακολουθούν τις τούρκικες σαπουνόπερες στην τηλεόραση; Πάτα το κουμπάκι, κλείσε το «κουτί» και έλα στον κινηματογράφο για να ανακαλύψεις μια διάσταση στο θέμα που δεν είχες αντιληφθεί. Είτε θα δεις τα πράγματα αλλιώς, είτε απλά θα ανακαλύψεις και μια μεγαλύτερη οθόνη που προβάλλει επίσης ενδιαφέροντα πράγματα και ίσως σου μείνει το «κουσούρι». Σε κάθε περίπτωση, κερδίζεις. Όσοι επιθυμείτε ντοκιμαντερίστικη ανάλυση σε βάθος, θα απογοητευτείτε. Όσοι, γενικά, δεν αντέχετε τα ντοκιμαντέρ, ειλικρινά, θέλετε και απάντηση;


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!