FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ (2013)

(FRUITVALE STATION)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράιαν Κούγκλερ
  • ΚΑΣΤ: Μάικλ Μπ. Τζόρνταν, Μέλονι Ντίαζ, Οκτέιβια Σπένσερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Την Πρωτοχρονιά του 2009, ο 22χρονος Όσκαρ Γκραντ δολοφονήθηκε με έναν πυροβολισμό στην πλάτη από έναν αστυνομικό στο Σαν Φρανσίσκο. Ο θάνατός του προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και εξεγέρσεις. Η ταινία καταγράφει την τελευταία ημέρα της ζωής του Γκραντ.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ράιαν Κούγκλερ κέρδισε τα βραβεία κοινού και Επιτροπής στο Sundance, το βραβείο του Un Certain Regard στις Κάννες και είναι η ανεξάρτητη ταινία της χρονιάς με τις περισσότερες ελπίδες να φτάσει στις υποψηφιότητες των Όσκαρ. Βλέποντάς την, καταλαβαίνεις γιατί. Είναι κινηματογράφος γυρισμένος με σιγουριά, φτιαγμένος με άποψη και με θυμό για ένα άδικο γεγονός. Η Πρωτοχρονιά του 2009 βρήκε ανάστατο το Σαν Φρανσίσκο, με τον κόσμο εξοργισμένο να ζητά απονομή δικαιοσύνης για έναν πισώπλατο πυροβολισμό. Ένας τσαμπουκάς στο τρένο κατέληξε στην εκτός κάθε ελέγχου στάση της αστυνομίας – και μάλιστα της αστυνομίας του metro (!) – και στο θάνατο του δεμένου πισώπλατα με χειροπέδες Γκραντ.

Το γεγονός δεν μπορούσε να συγκαλυφθεί με κανέναν τρόπο. Συνέβη μπροστά σε ένα τρένο γεμάτο με επιβάτες, που κατέγραφαν τη σκηνή με τα κινητά τους και ανέβασαν τα videos στο YouTube, οδηγώντας σε αντιδράσεις που η πόλη είχε να ζήσει από τη δολοφονία του Χάρβεϊ Μιλκ. Το άδικο τέλος είναι αυτό που χαρακτηρίζει και τους δύο θανάτους, όπως και ότι πρόκειται για δύο δολοφονίες με ρατσιστικά αίτια. Ο Κούγκλερ, όπως και ο Γκας Βαν Σαντ στο «Milk», δεν αφήνει καμία αμφιβολία για το με ποια πλευρά συντάσσεται. Δεν τον ενδιαφέρει ούτε καν ποιος είναι ο δολοφόνος αστυνομικός, αν ήταν πραγματικά ρατσιστής ή απλώς ηλίθιος (υποστήριξε αργότερα ότι μπέρδεψε το περίστροφο με το taser!). Τον ενδιαφέρει το ίδιο το γεγονός. Ότι ένας 22χρονος πατέρας ενός κοριτσιού έπεσε θύμα αστυνομικής βίας παίρνοντας το metro για να γυρίσει στο σπίτι του. Και δίνει ένα πρόσωπο στην τραγωδία, χτίζοντας ένα καλοφτιαγμένο πορτρέτο αυτού του νεαρού άνδρα την τελευταία μέρα της ζωής του.

Ο Όσκαρ Γκραντ μπορεί να μην ήταν άγιος. Είχε μπει για ένα διάστημα στη φυλακή (για λόγους που δε διευκρινίζονται απολύτως), πουλούσε ναρκωτικά για να τα βγάλει πέρα, είχε χάσει τη δουλειά του επειδή ήταν ασυνεπής. Παρ’ όλα αυτά, η ταινία δεν αφήνει περιθώριο να μην τον συμπαθήσεις. Λατρεύει τη μητέρα του, τη φίλη του, την κόρη του. Είναι πρόθυμος να βοηθήσει μια άγνωστη στο supermarket που δεν ξέρει πώς να τηγανίσει ψάρια, θα καταφέρει κάποιον να ανοίξει μέσα στη νύχτα το μαγαζί του για να πάνε στην τουαλέτα οι κοπέλες της παρέας, θα δακρύσει για ένα σκυλί που κάποιος οδηγός χτύπησε κι εγκατέλειψε στο δρόμο.

Ο Κούγκλερ δεν καταγράφει απλώς ένα περιστατικό. Δημιουργεί την εικόνα ενός μάρτυρα και ακόμη κι αν υπάρχουν ανακρίβειες ή ασάφειες, οι επιλογές του δικαιολογούνται. Πολύ δυνατές είναι οι ερμηνείες του Μάικλ Μπ. Τζόρνταν στο ρόλο του Γκραντ και της Οκτέιβια Σπένσερ στο ρόλο της μητέρας του. Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός, άλλωστε, πήρε υπό την προστασία της την ταινία, ως παραγωγός και κυνηγός χρηματοδοτών.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν πρόκειται να μείνεις ασυγκίνητος, αν σε ενδιαφέρουν οι αληθινές ιστορίες και η διαμαρτυρία για το άδικο. Δεν είναι πάντως η πρώτη σου επιλογή, αν πεις «πάμε ένα σινεμαδάκι να ξεσκάσουμε».


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!