FreeCinema

Follow us

ΚΩΔΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (2013)

(THE NUMBERS STATION)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κάσπερ Μπάρφεντ
  • ΚΑΣΤ: Τζον Κιούζακ, Μάλιν Άκερμαν, Λίαμ Κάνινγκχαμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 89'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ύστερα από την αποτυχία ολοκλήρωσης μιας αποστολής λόγω κρίσης ηθικής, ένας πρώην πράκτορας ορίζεται στη φύλαξη πολίτη κρυπτογράφου, η οποία μεταδίδει κωδικοποιημένα μηνύματα που αποτελούνται από αριθμούς. Κάποιος, όμως, θέλει να ταράξει τη ρουτίνα τους και φέρνει όλες τις σφαίρες, τα όπλα και τα εκρηκτικά που χρειάζεται. Δεν είναι να απορεί κανείς που ο Τζον Κιούζακ έπαψε να χαμογελά.

Πότε ήταν η τελευταία φορά που ο Τζον Κιούζακ πρωταγωνίστησε σε μια πραγματικά καλή ταινία; Πόσα χρόνια πίσω πρέπει να ψάξει κάποιος για να βρει ένα φιλμ που να τιμά τον ηθοποιό; Τέτοιες σκέψεις θα έτρεχαν ενδεχομένως και στο μυαλό του ιδίου όσο γύριζε τον «Κωδικό Ασφαλείας», γιατί δείχνει αρκετά προβληματισμένος, είναι η αλήθεια.

Η αρχική ιδέα του φιλμ είναι αρκετά υποσχόμενη. Οι μυστικές υπηρεσίες έχουν στην κατοχή τους σταθμούς που εκπέμπουν κωδικοποιημένες εντολές στους πράκτορες στο «πεδίο της μάχης». Υπεύθυνοι για την εκπομπή είναι απλοί πολίτες, που προσλαμβάνονται για να κωδικοποιούν και να αποστέλλουν το μήνυμα, χωρίς να γνωρίζουν το ακριβές περιεχόμενο ή τον προορισμό του και τους οποίους προστατεύουν ειδικοί πράκτορες. Όταν ένας τέτοιος σταθμός δέχεται επίθεση, ο πράκτορας (του Τζον Κιούζακ) και η Κάθριν (της Μάλιν Άκερμαν) εγκλωβίζονται μέσα του, δημιουργώντας όλες τις κατάλληλες συνθήκες για ένα κλειστοφοβικό, έντονο θρίλερ. Είναι, όντως, ο «Κωδικός Ασφαλείας», ένα κλειστοφοβικό, έντονο θρίλερ; Δυστυχώς, όχι και τόσο.

Γιατί από τη στιγμή που οι δύο χαρακτήρες εγκλωβίζονται μέσα στο σταθμό αρχίζουν να γίνονται εμφανή τα προβλήματα της παραγωγής. Ο πρωτάρης στο αγγλόφωνο σινεμά Κάσπερ Μπάρφεντ σίγουρα δεν είχε και το μεγαλύτερο budget στη διάθεσή του, όμως, η απειρία του δεν τον βοήθησε να ξεπεράσει αυτόν το σκόπελο και να τον κάνει να λειτουργήσει υπέρ του. Αντί της κλειστοφοβικής ατμόσφαιρας που προκαλεί αγωνία και μόνο αποτυπώνοντας την απομόνωση και την αδυναμία διαφυγής, ο Μπάρφεντ δημιουργεί μια σειρά ανέμπνευστων σκηνών μέσα στους διαδρόμους, χωρίς πραγματική αίσθηση τοπογραφίας ή ουσιαστικής ένδειξης κινδύνου. Ακόμα και η χρήση των φωτισμών, περισσότερο δυσκολεύει τα πράγματα, παρά αναδεικνύει τις σκιές, το άγνωστο, την απειλή. Πρόσθεσε στο μείγμα και τα άτσαλα flashback, που οπτικοποιούνται παρά το γεγονός ότι οι ήρωες έχουν μόνο ηχητικά ντοκουμέντα από τα γεγονότα, και θα καταλάβεις πως ο προορισμός της ταινίας δεν είναι ο κινηματογράφος αλλά το απέραντο χωνευτήρι της οικιακής αγοράς.

Στο επίκεντρο όλων αυτών, η φιγούρα του Τζον Κιούζακ που φαίνεται να έχει επαναπαυθεί σε ρόλους που δεν είναι αντάξιοι της πρότερης φιλμογραφίας του, ακολουθώντας το πρότυπο «Νίκολας Κέιτζ» αλλά αποτυγχάνοντας να δημιουργήσει έστω ένα cult status. Αν και εδώ δεν πλησιάζει τα όρια της καρικατούρας όπως συνέβη στο «The Paperboy», η ερμηνεία του είναι απλά διαδικαστική, χωρίς ίχνος ζωντάνιας ή έστω… πλάκας. Και σκέψου ότι κάποτε ο Κιούζακ ήταν αγαπημένος πρωταγωνιστής ρομαντικών κομεντί ή «πειραγμένων» κωμωδιών, που όντως προκαλούσαν ευθυμία, δείχνοντας εύρος επιλογών, πριν αναλωθεί σε αλλεπάλληλες, επίμονες προσπάθειες καταστροφής της εικόνας του.

Τελικά, παγιδευμένο ανάμεσα στις φιλοδοξίες ψυχολογικού θρίλερ και κλειστοφοβικής περιπέτειας, το φιλμ αποτυγχάνει να λειτουργήσει σε κάποιο από τα δύο επίπεδα και λόγω της αδυναμίας του Μπάρφεντ στο χειρισμό της δράσης αλλά και εξαιτίας της έλλειψης χημείας μεταξύ των δύο πρωταγωνιστών. Έστω, θα μπορούσαμε να ελπίζουμε σε έναν εντυπωσιακό «κακό», όμως, ο Μπάρφεντ μας στερεί και αυτή την πολυτέλεια, παρουσιάζοντας ένα generic τρίο, δίχως επαρκείς πληροφορίες πέρα από τα πολυβόλα στα χέρια. Παρακαλώ, δοκιμάστε άλλον «Κωδικό Ασφαλείας» διότι αυτός δεν έγινε δεκτός.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ψάχνεις αδρεναλίνη, δε θα τη βρεις στους διαδρόμους αυτού του σταθμού. Αν, πάλι, είσαι φανατικός του Τζον Κιούζακ, ίσως θα έπρεπε να προστατέψεις τον εαυτό σου από τον ξεπεσμό του ειδώλου σου. Αν εξακολουθείς να επιμένεις, περίμενε λίγο ακόμη μέχρι την κυκλοφορία σε DVD. Εκεί, τουλάχιστον, υπάρχει και το pause.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Όταν ακούς «οι δύο χαρακτήρες εγκλωβίζονται μέσα στο…», κάνε πως απαντάς σε κλήση και σε είχανε καλέσει κάπου και, διάβολε, το ξέχασες και τρέχα προς την έξοδο κινδύνου.