FreeCinema

Follow us

ΠΡΙΝ ΤΟ ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ (2004)

(BEFORE SUNSET)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ
  • ΚΑΣΤ: Ίθαν Χοκ, Ζιλί Ντελπί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 80ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Εννέα χρόνια μετά, μπορούν να ξαναβρούν τον έρωτά τους στο Παρίσι ο Τζέσι και η Σελίν;

Να σας κάνω μια ερώτηση;

Αν κάποτε συναντούσατε ξαφνικά τον άνθρωπο που μοιάζει να είναι ο ιδανικός σύντροφος της ζωής σας, θα πιστεύατε ότι μπορείτε ν’ αλλάξετε τον κόσμο; Κι αν αυτές οι 14 ώρες «σχέσης» δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα παραλήρημα πάθους; Αν όλο αυτό το φλερτ δεν ήταν παρά ένα αστείο για να περάσει η ώρα περιμένοντας το τρένο, το πλοίο ή την όποια πτήση; Θα δίνατε ένα στοίχημα με τον εαυτό σας ή εκείνη/ον για μια μελλοντική συνάντηση ξανά; Θα δίνατε ελπίδες σε μια τέτοια υπόσχεση; Θα την τηρούσατε; Κι αν δεν εμφανιζόσασταν στο ραντεβού; Ή αν το «πρόσωπο» ήταν εκείνο που θα σας έστηνε; Τι θα σκεφτόσασταν μετά; Πως δεν υπάρχει αγάπη;

Κι αν μετά από μια δεκαετία σχεδόν οι δρόμοι σας συναντιόντουσαν ξανά, πως θα αντιμετωπίζατε το παρελθόν; Την αλήθεια; Ποιος θα τολμούσε να πει αν πήγε ή δεν πήγε; Ποιος θα τολμούσε να φανερώσει πως ήταν ο πιο ερωτευμένος από τους δύο; Πώς θα περνούσε η ώρα μεταξύ σας; Πόσες κουβέντες μισές για τα χρόνια που πέρασαν χωριστά θα ανταλλάσσατε; Πόσες ευκαιρίες θα δίνατε σ’ αυτή τη… δεύτερη ευκαιρία;

Κι αν η μοίρα το έφερνε μέσα σε τόσα χρόνια να έχετε βρει το ταίρι σας; Ή να είχατε φτιάξει οικογένεια; Ή να ήσασταν ένα ράκος από τους απανωτούς χωρισμούς; Γιατί το μυαλό σας, η φαντασία και τα όνειρά σας ακόμη έχουν μονάχα ένα πρόσωπο φυλαγμένο γι’ αγαπημένο; Εκείνο που αφήσατε χρόνια πριν και τώρα αντικρίζετε ξανά για να λογαριάσετε τι χάθηκε από εκείνες τις ώρες; Άραγε, χάθηκε η σπίθα; Πώς μπορείτε να εξερευνήσετε τα μυστικά της ψυχής της/του; Πόσα έχουν αλλάξει, διάβολε; Και γιατί ενώ στέκεστε πάλι ο ένας δίπλα στον άλλον, δεν μπορείτε να ξεστομίσετε πως όλα ήταν μισά στη ζωή σας από εκείνη τη μέρα; Γιατί δεν αρπάζετε τη μοίρα από τα μαλλιά και γιατί δε χάνεστε από το πρόσωπο αυτής της γης; Γιατί φοβάστε το ποιος θα πληγώσει περισσότερο τον άλλο; Γιατί ποτέ δεν τολμάτε να αφήσετε τον πόνο να πάει ακόμη πιο βαθιά για να τελειώσει; Γιατί δε νοιώθετε πως τις ίδιες πιθανότητες έχετε να βρείτε τη λύση, τη γιατρειά; Μιλάτε ώρες τώρα, αλλά νόημα βγάζετε;

Τι κι αν ο χρόνος και πάλι δεν είναι αρκετός; Έχετε τη δύναμη να παλέψετε το υπόλοιπο που σας έμεινε με τόσα ερωτήματα; Κι αν αυτό το υπόλοιπο δεν είναι μονάχα τα 80 λεπτά μιας ταινίας αβάσταχτα ρομαντικής αλλά η ίδια σας η ζωή; Θα βρείτε το κουράγιο μετά την έμπνευση που σας δίνει το σινεμά; Θα προσπαθήσετε να κοπιάρετε τα υπέροχα τσιτάτα του Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ που κάνουν τη λογοδιάρροια να μοιάζει με χείλη που πλησιάζουν να φιληθούν μα στέκονται απόμακρα, αφημένα σε τρεμάμενες λέξεις; Θα πείτε πως εκείνος ή εκείνη είναι πλάσματα ακόμη πιο όμορφα από τους ιδανικούς εραστές της Ζιλί Ντελπί και του Ίθαν Χοκ; Θα τολμήσετε να πείτε πως αυτό που ζήσατε εσείς ήταν ακόμη πιο όμορφο γιατί ήταν αληθινό; Θα σνομπάρετε αυτά που βλέπετε στο πανί ως ανοησία ή θα τα κοντράρετε με θετική ενέργεια; Θα βγείτε από την αίθουσα γεμάτοι ερωτήματα για το πόσα πράγματα μπορεί να αφήσατε πίσω, κάνοντας άλλες επιλογές; Θα σας πάρει από κάτω ή θα σας κάνει να γυρίσετε τον κόσμο ανάποδα για να ξαναβρείτε εκείνη την αγάπη; Ή έστω την ελπίδα να αναζητήσετε κάτι που θα της μοιάσει; Μήπως, πάλι, θα διαλέξετε να παραμείνετε στις αναμνήσεις; Γιατί δε θα καταλάβετε ποτέ πως αυτές οι αναμνήσεις είναι πιο γλυκές όταν δε σε φέρνουν πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν;

Μήπως τόση ώρα εκτίθεμαι ως ρομαντική κι αγαπησιάρικη ψυχή; Και γιατί δεν το έχω φορτώσει στα «αστεράκια» το έργο; Γιατί έχω κι εγώ την ψευδαίσθηση ότι έχω βιώσει κάτι πιο δυνατό από αυτό που γέννησε η πένα του Λίνκλεϊτερ, παρέα με το ζευγάρι των πρωταγωνιστών του; Γιατί ο δυσκοίλιος «κριτικός» μέσα μου υπερίσχυσε του ανθρώπινα ευάλωτου; Θέλετε μια απάντηση; Γιατί κι εγώ έχω δει τη Νίνα Σιμόν σε συναυλία αλλά δεν έκανα έτσι…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2004, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Το εφηβικό κοινό που με την πρώτη ταινία μετέτρεψε σε ρομαντικούς του ήρωες τον Τζέσι και τη Σελίν, θα συγκινηθεί απίστευτα. Όσοι δε βρίσκονταν εκεί το 1995, δε θα ταυτιστούν ιδανικά με τη φλυαρία και τις νευρώσεις τους.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!