FreeCinema

Follow us

ELENA (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ
  • ΚΑΣΤ: Ναντέζντα Μάρκινα, Αντρέι Σμιρνόφ, Γιελένα Λιαντόβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Η Έλενα, πρώην νοσοκόμα, έχει παντρευτεί σε μεγάλη ηλικία έναν ηλικιωμένο εισοδηματία και, ταυτόχρονα, συντηρεί την οικογένεια του άνεργου γιου της που σχεδόν ζει σε βάρος της. Όταν ο σύζυγός της υποστεί καρδιακή προσβολή κι αποφασίσει ν’ αφήσει όλη του την περιουσία σε μια κόρη που έχει από τον προηγούμενό του γάμο, η Έλενα αποφασίζει να διεκδικήσει ό,τι θεωρεί πως της ανήκει.

Μετά την εκπληκτική «Επιστροφή» (που του χάρισε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία) και την υπερφιλόδοξη αλλά όχι και τόσο επιτυχημένη «Εξορία», ο Ζβιάγκιντσεφ, στην τρίτη του ταινία, μετριάζει σαφώς τους τόνους του και περιορίζει τον σκηνοθετικό του καμβά, αποφασίζοντας να καταπιαστεί με ένα γνήσια ντοστογιεφσκικό όσο και χειροπιαστό ηθικό δίλημμα. Στη θέση της μεταφυσικής που διαπερνούσε τις προηγούμενες δουλειές του, ο Ζβιάγκιντσεφ τοποθετεί τώρα το απόλυτα ρεαλιστικό περιβάλλον της νέας Ρωσίας. Μιας σκληρής, κυνικής χώρας, όπου, πλέον, ο νεοπλουτισμός και το κυνήγι της ευημερίας κυριαρχούν απόλυτα και το ταξικό χάσμα έχει γίνει πιο βαθύ από ποτέ, μην αφήνοντας μεγάλο χώρο στα συνειδησιακά διλήμματα.

Αρκεί να δει κανείς με πόσο κλινικό τρόπο κινηματογραφεί ο Ζβιάγκιντσεφ το μοντέρνο, γεμάτο σκληρές επιφάνειες και ψυχρούς φωτισμούς σπίτι που φιλοξενεί το ηλικιωμένο ζευγάρι. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, η Έλενα καλείται να σκεφτεί τη θέση της και να πάρει μια απόφαση, που δεν μπορεί παρά να βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία με τον κοινωνικό περίγυρο στον οποίο καλείται να επιζήσει.

Βαθιά, ως το κόκαλο ρωσική, η «Elena» συνιστά ένα στιβαρό δράμα που του λείπει, όμως, το άνοιγμα σε περισσότερες από μια αναγνώσεις. Ενώ, ακόμη και μέχρι σήμερα, η «Επιστροφή» εξακολουθεί να κρατά τους γρίφους της ζωντανούς, στην περίπτωση τούτης εδώ της ταινίας, ακόμη και ως παραβολή ή ανατομία της σύγχρονης Ρωσίας, «αυτό που βλέπεις, αυτό παίρνεις». Κι αυτό δεν μπορεί παρά να είναι μια μικρή απογοήτευση εκ μέρους του Ζβιάγκιντσεφ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για όσους έχουν αγαπήσει το σινεμά του Ρώσου σκηνοθέτη, με τις παραπάνω επιφυλάξεις, όμως. Οι θεατές που δεν αρέσκονται σε βραδυκίνητα τράβελινγκ και μονοπλάνα μπορεί να χάσουν την υπομονή τους.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.

MR KLEIN

MR KLEIN

Μια από εκείνες τις νοσοκόμες που παντρεύονται πουρά για να τους τα φάνε, αγαπάει το γιόκα της τον ακαμάτη, αλλά μένει μακριά για να του πηγαίνει τα «δανεικά» κι έχει πολύ δρόμο με το τρένο. Φαντάζομαι πως κάποτε έφτασε…