FreeCinema

Follow us

ELENA (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ
  • ΚΑΣΤ: Ναντέζντα Μάρκινα, Αντρέι Σμιρνόφ, Γιελένα Λιαντόβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Η Έλενα, πρώην νοσοκόμα, έχει παντρευτεί σε μεγάλη ηλικία έναν ηλικιωμένο εισοδηματία και, ταυτόχρονα, συντηρεί την οικογένεια του άνεργου γιου της που σχεδόν ζει σε βάρος της. Όταν ο σύζυγός της υποστεί καρδιακή προσβολή κι αποφασίσει ν’ αφήσει όλη του την περιουσία σε μια κόρη που έχει από τον προηγούμενό του γάμο, η Έλενα αποφασίζει να διεκδικήσει ό,τι θεωρεί πως της ανήκει.

Μετά την εκπληκτική «Επιστροφή» (που του χάρισε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία) και την υπερφιλόδοξη αλλά όχι και τόσο επιτυχημένη «Εξορία», ο Ζβιάγκιντσεφ, στην τρίτη του ταινία, μετριάζει σαφώς τους τόνους του και περιορίζει τον σκηνοθετικό του καμβά, αποφασίζοντας να καταπιαστεί με ένα γνήσια ντοστογιεφσκικό όσο και χειροπιαστό ηθικό δίλημμα. Στη θέση της μεταφυσικής που διαπερνούσε τις προηγούμενες δουλειές του, ο Ζβιάγκιντσεφ τοποθετεί τώρα το απόλυτα ρεαλιστικό περιβάλλον της νέας Ρωσίας. Μιας σκληρής, κυνικής χώρας, όπου, πλέον, ο νεοπλουτισμός και το κυνήγι της ευημερίας κυριαρχούν απόλυτα και το ταξικό χάσμα έχει γίνει πιο βαθύ από ποτέ, μην αφήνοντας μεγάλο χώρο στα συνειδησιακά διλήμματα.

Αρκεί να δει κανείς με πόσο κλινικό τρόπο κινηματογραφεί ο Ζβιάγκιντσεφ το μοντέρνο, γεμάτο σκληρές επιφάνειες και ψυχρούς φωτισμούς σπίτι που φιλοξενεί το ηλικιωμένο ζευγάρι. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, η Έλενα καλείται να σκεφτεί τη θέση της και να πάρει μια απόφαση, που δεν μπορεί παρά να βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία με τον κοινωνικό περίγυρο στον οποίο καλείται να επιζήσει.

Βαθιά, ως το κόκαλο ρωσική, η «Elena» συνιστά ένα στιβαρό δράμα που του λείπει, όμως, το άνοιγμα σε περισσότερες από μια αναγνώσεις. Ενώ, ακόμη και μέχρι σήμερα, η «Επιστροφή» εξακολουθεί να κρατά τους γρίφους της ζωντανούς, στην περίπτωση τούτης εδώ της ταινίας, ακόμη και ως παραβολή ή ανατομία της σύγχρονης Ρωσίας, «αυτό που βλέπεις, αυτό παίρνεις». Κι αυτό δεν μπορεί παρά να είναι μια μικρή απογοήτευση εκ μέρους του Ζβιάγκιντσεφ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για όσους έχουν αγαπήσει το σινεμά του Ρώσου σκηνοθέτη, με τις παραπάνω επιφυλάξεις, όμως. Οι θεατές που δεν αρέσκονται σε βραδυκίνητα τράβελινγκ και μονοπλάνα μπορεί να χάσουν την υπομονή τους.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Μια από εκείνες τις νοσοκόμες που παντρεύονται πουρά για να τους τα φάνε, αγαπάει το γιόκα της τον ακαμάτη, αλλά μένει μακριά για να του πηγαίνει τα «δανεικά» κι έχει πολύ δρόμο με το τρένο. Φαντάζομαι πως κάποτε έφτασε…