FreeCinema

Follow us

ΟΙΚΟΣ ΑΝΟΧΗΣ (2011)

(L’ APOLLONIDE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπερτράν Μπονελό
  • ΚΑΣΤ: Χάφσια Χερζί, Αλίς Μπαρνόλ, Σέλιν Σαλέτ, Τζασμίν Τρίνκα, Νοεμί Λβοβσκί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Τέλη 1899. Ένας αιώνας φεύγει. Ένας αιώνας έρχεται. Στη στάσιμη, αποπνικτική καθημερινότητα οίκου ανοχής πολυτελείας της παριζιάνικης (κάθε άλλο παρά) belle époque, όμως, η μόνη αισθητή αλλαγή είναι οι ανεξίτηλες μαχαιριές που αφήνει ένας πελάτης στο πρόσωπο καλόπιστης πόρνης.

Από κάθε άποψη βραδυφλεγής, «άβαφη», «άντυτη» και δη, οδυνηρά ανεπιτήδευτη, στα όρια του ντοκιμαντέρ, καταγραφή μιας απέθαντης, αλλά και εις αεί κρυφής, παράλληλης πραγματικότητας. Όπου οι γυναίκες επιβιώνουν παγιδευμένες σε αυστηρά καθορισμένα, κλειστοφοβικά, χρυσά κλουβιά. Είτε θεάρεστα (στην επιφάνεια της κοινωνίας, με την ιδιότητα της συζύγου – μητέρας), είτε κατάπτυστα κι αρρωστημένα (της αμπαρωμένης πίσω από κλειστές πόρτες πόρνης). Με όνειρα, όμως. Κι ένα έξωθεν επιβεβλημένο, μόνιμο και… παραμορφωμένο χαμόγελο.

Σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Μπονελό εκφράζει τις φεμινιστικές ανησυχίες του, αντιστρέφοντας τους κανόνες. Αφήνει στο παρασκήνιο τις αποκατεστημένες κυρίες της υψηλής κοινωνίας (πλην μιας σκηνής, λίγο πριν από το τέλος, όπου σε δεξίωση… οργίων, οι τελευταίες συμμετέχουν και παροτρύνουν τη διαστροφή των συζύγων τους) και φέρνει άφοβα στο προσκήνιο την κλειστοφοβική, βαλτωμένη, καθημερινή ρουτίνα των εκδιδομένων κοριτσιών. Που πλένονται, απολυμαίνονται, ντύνονται και στολίζονται για τους άνδρες – πελάτες τους. Εξετάζονται από άνδρες γιατρούς. Χρωστούν ή ξεχρεώνουν κι αποκτούν – οικονομική μόνο και προσωρινή, συνήθως – ανεξαρτησία χάρη στους άνδρες. Ονειρεύονται άνδρες μνηστήρες – σωτήρες τους. Κλαίνε με όχι δικά τους, «γαλακτώδη», ανδρικά δάκρυα από σπέρμα (στη μοναδική, αλληγορική σκηνή του φιλμ – σπαρακτικό εφιάλτη της Μαντλέν) . Ζουν και πεθαίνουν, αρτιμελείς ή μη, ανάλογα με τα κέφια των ανδρών.

Ο Μπονελό δεν κρίνει και δεν πατρονάρει. Ούτε τις μεν, ούτε τους δε. Και, κυρίως, ούτε το θεατή. Και δεν ελπίζει… Απλά, παρακολουθεί τα μυστικά, τα ψέματα και την άφατη υποκρισία της κοινωνίας, έτσι όπως εκδηλώνεται μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός οίκου… ενοχής. Εκεί όπου δεν υπάρχει ίχνος ερωτισμού ή ερωτικής επιθυμίας. Παρά μόνο καταχρηστικό, κλινικό σεξ, ως άσκηση εξουσίας και έκφανση υποταγής στα κοινωνικά πρέπει. Εκεί όπου και τα αρσενικά είναι εγκλωβισμένα, αποκλεισμένα σε συγκεκριμένες, κοινά αποδεχτές συμπεριφορές (αφού, για παράδειγμα, θέλουν, αλλά δεν μπορούν να παντρευτούν μια πόρνη). Εκεί όπου εισβάλουν μουσικές και pop τραγούδια πολύ μεταγενέστερων εποχών, καθώς και εικόνες από τους δρόμους της ντροπής του σύγχρονου Παρισιού. Για να προσδώσουν εύστοχη διαχρονικότητα στα δρώμενα και να μας θυμίσουν την παντοτινά ακούραστη δικτατορία του φυσιολογικού, που δεν επιτρέπει στην περίφημη Ισότητα να ξεφύγει από μια χρυσή, τυπική, στάσιμη και πνιγηρή μετριότητα. Αφήνοντάς μας ανεξίτηλα χαραγμένους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Επώδυνο, ειλικρινές δράμα χαρακτήρων και κοινωνικού προβληματισμού, που ενδείκνυται σε όσους αντιμετωπίζουν το σινεμά ως αποκαλυπτικό παράθυρο στον κόσμο, και όχι μόνο ως απόδραση διασκέδασης. Η άνιση και ενίοτε υπερβολική δραματοποίηση των δρώμενων στο δεύτερο μέρος του φιλμ, δηλώνει εμφανώς και τα αδιέξοδα του σκηνοθέτη.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι κορίτσια σ’ ένα μπουρδέλο και χαριεντίζονται. Δε με χάλασε. Αλλά φύγε στο διάλειμμα, μετά παίζουν κάτι αρρώστιες και κάτι δράματα, μου την έριξε τη διάθεση, ελπίζω να με πιάνεις…