FreeCinema

Follow us

ΟΙΚΟΣ ΑΝΟΧΗΣ (2011)

(L’ APOLLONIDE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπερτράν Μπονελό
  • ΚΑΣΤ: Χάφσια Χερζί, Αλίς Μπαρνόλ, Σέλιν Σαλέτ, Τζασμίν Τρίνκα, Νοεμί Λβοβσκί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Τέλη 1899. Ένας αιώνας φεύγει. Ένας αιώνας έρχεται. Στη στάσιμη, αποπνικτική καθημερινότητα οίκου ανοχής πολυτελείας της παριζιάνικης (κάθε άλλο παρά) belle époque, όμως, η μόνη αισθητή αλλαγή είναι οι ανεξίτηλες μαχαιριές που αφήνει ένας πελάτης στο πρόσωπο καλόπιστης πόρνης.

Από κάθε άποψη βραδυφλεγής, «άβαφη», «άντυτη» και δη, οδυνηρά ανεπιτήδευτη, στα όρια του ντοκιμαντέρ, καταγραφή μιας απέθαντης, αλλά και εις αεί κρυφής, παράλληλης πραγματικότητας. Όπου οι γυναίκες επιβιώνουν παγιδευμένες σε αυστηρά καθορισμένα, κλειστοφοβικά, χρυσά κλουβιά. Είτε θεάρεστα (στην επιφάνεια της κοινωνίας, με την ιδιότητα της συζύγου – μητέρας), είτε κατάπτυστα κι αρρωστημένα (της αμπαρωμένης πίσω από κλειστές πόρτες πόρνης). Με όνειρα, όμως. Κι ένα έξωθεν επιβεβλημένο, μόνιμο και… παραμορφωμένο χαμόγελο.

Σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Μπονελό εκφράζει τις φεμινιστικές ανησυχίες του, αντιστρέφοντας τους κανόνες. Αφήνει στο παρασκήνιο τις αποκατεστημένες κυρίες της υψηλής κοινωνίας (πλην μιας σκηνής, λίγο πριν από το τέλος, όπου σε δεξίωση… οργίων, οι τελευταίες συμμετέχουν και παροτρύνουν τη διαστροφή των συζύγων τους) και φέρνει άφοβα στο προσκήνιο την κλειστοφοβική, βαλτωμένη, καθημερινή ρουτίνα των εκδιδομένων κοριτσιών. Που πλένονται, απολυμαίνονται, ντύνονται και στολίζονται για τους άνδρες – πελάτες τους. Εξετάζονται από άνδρες γιατρούς. Χρωστούν ή ξεχρεώνουν κι αποκτούν – οικονομική μόνο και προσωρινή, συνήθως – ανεξαρτησία χάρη στους άνδρες. Ονειρεύονται άνδρες μνηστήρες – σωτήρες τους. Κλαίνε με όχι δικά τους, «γαλακτώδη», ανδρικά δάκρυα από σπέρμα (στη μοναδική, αλληγορική σκηνή του φιλμ – σπαρακτικό εφιάλτη της Μαντλέν) . Ζουν και πεθαίνουν, αρτιμελείς ή μη, ανάλογα με τα κέφια των ανδρών.

Ο Μπονελό δεν κρίνει και δεν πατρονάρει. Ούτε τις μεν, ούτε τους δε. Και, κυρίως, ούτε το θεατή. Και δεν ελπίζει… Απλά, παρακολουθεί τα μυστικά, τα ψέματα και την άφατη υποκρισία της κοινωνίας, έτσι όπως εκδηλώνεται μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός οίκου… ενοχής. Εκεί όπου δεν υπάρχει ίχνος ερωτισμού ή ερωτικής επιθυμίας. Παρά μόνο καταχρηστικό, κλινικό σεξ, ως άσκηση εξουσίας και έκφανση υποταγής στα κοινωνικά πρέπει. Εκεί όπου και τα αρσενικά είναι εγκλωβισμένα, αποκλεισμένα σε συγκεκριμένες, κοινά αποδεχτές συμπεριφορές (αφού, για παράδειγμα, θέλουν, αλλά δεν μπορούν να παντρευτούν μια πόρνη). Εκεί όπου εισβάλουν μουσικές και pop τραγούδια πολύ μεταγενέστερων εποχών, καθώς και εικόνες από τους δρόμους της ντροπής του σύγχρονου Παρισιού. Για να προσδώσουν εύστοχη διαχρονικότητα στα δρώμενα και να μας θυμίσουν την παντοτινά ακούραστη δικτατορία του φυσιολογικού, που δεν επιτρέπει στην περίφημη Ισότητα να ξεφύγει από μια χρυσή, τυπική, στάσιμη και πνιγηρή μετριότητα. Αφήνοντάς μας ανεξίτηλα χαραγμένους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Επώδυνο, ειλικρινές δράμα χαρακτήρων και κοινωνικού προβληματισμού, που ενδείκνυται σε όσους αντιμετωπίζουν το σινεμά ως αποκαλυπτικό παράθυρο στον κόσμο, και όχι μόνο ως απόδραση διασκέδασης. Η άνιση και ενίοτε υπερβολική δραματοποίηση των δρώμενων στο δεύτερο μέρος του φιλμ, δηλώνει εμφανώς και τα αδιέξοδα του σκηνοθέτη.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΣΕ ΑΓΓΙΞΕΙ ΤΟ ΚΑΚΟ

Σ’ ένα δάσος που λες και βγήκε από παραμύθι των αδελφών Γκριμ, μια μάνα προσπαθεί να κρατήσει τους δύο ανήλικους γιους της μακριά από μια άγνωστη και δαιμονική δύναμη, την ύπαρξη της οποίας τα παιδιά αρχίζουν να αμφισβητούν, με το σκεπτικό ότι η προστάτιδά τους έχει σαλέψει επικίνδυνα. Τι από τα δύο συμβαίνει στην πραγματικότητα;

Η ΠΛΕΞΟΥΔΑ

Στη Ινδία, στον Καναδά και στην Ιταλία, τρεις γυναίκες βιώνουν την εξαθλίωση, την ανίατη ασθένεια και την οικογενειακή τραγωδία αντίστοιχα, δείχνοντας αποφασισμένες να πάνε κόντρα στις συμβάσεις.

ΥΠΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Ζεύγος entrepreneur καταφθάνει σε τεχνολογικό συνέδριο έχοντας πρωτοποριακό app στο σακί του, με σκοπό να το παρουσιάσει και να το μοσχοπουλήσει. Προς έκπληξη του Αντρέ, κατά την παραμονή τους εκεί, το έτερόν του ήμισυ, Βέρα, αρχίζει να επιδεικνύει μία ιδιαιτέρως αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά.

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ

Έπειτα από αρκετά χρόνια εγκλεισμού, ο Τρόγιαν επιστρέφει στον βερολινέζικο κόσμο του εγκλήματος, για ν’ ανακαλύψει πως η μεταξύ κλεφτών εντιμότητα είναι κάτι το ανύπαρκτο.

ΚΡΑΥΓΗ ΣΙΩΠΗΣ

Προσκεκλημένοι για ένα τριήμερο στο επαρχιακό αγρόκτημα μιας οικογένειας που γνώρισαν στις πρόσφατες διακοπές τους στην Ιταλία, οι Ντάλτον βιώνουν απροσδόκητες καταστάσεις που ξεκινούν από την απόλυτη αμηχανία και καταλήγουν στον… αγώνα για την επιβίωσή τους!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι κορίτσια σ’ ένα μπουρδέλο και χαριεντίζονται. Δε με χάλασε. Αλλά φύγε στο διάλειμμα, μετά παίζουν κάτι αρρώστιες και κάτι δράματα, μου την έριξε τη διάθεση, ελπίζω να με πιάνεις…