FreeCinema

Follow us

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΑΜΠ (2023)

(THE OLD OAK)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κεν Λόουτς
  • ΚΑΣΤ: Ντέιβ Τέρνερ, Έμπλα Μάρι, Κλερ Ρότζερσον, Τρέβορ Φοξ, Κρις ΜακΓκλέιντ, Κολ Τάιτ, Τζόρνταν Λούις, Κρίσι Ρόμπινσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε μια πτωχική επαρχία της βορειοανατολικής Αγγλίας, η ξαφνική εμφάνιση Σύριων προσφύγων που βρίσκουν καταφύγιο εκεί προκαλεί τον διχασμό των κατοίκων, με επίκεντρο την τελευταία σε λειτουργία pub της πόλης.

Θεωρώ πως η εξέλιξη του Κεν Λόουτς βρήκε το peak της στο «Βροχή από Πέτρες» (1993). Έκτοτε, υπήρξε ένας καλομαθημένος «τρόφιμος» φεστιβαλικών διοργανώσεων (για να μην ονοματίσω μονάχα τις Κάννες…), ο οποίος μετέτρεψε το λαϊκο-αριστερο-ουμανιστικό προφίλ των ταινιών του σε κανονική φάμπρικα που εμπορεύεται δίχως αιδώ το κριτικής αποδοχής «art-house» δράμα. Η «Τελευταία Παμπ», εκτός από ένα από τα χειρότερα φιλμ που έχει υπογράψει στην καριέρα του, αποτελεί και ένα ακραία χειριστικό ξεφτιλίκι της δραματουργικής γραμμής του.

Σε χολιγουντιανή παραγωγή, θα ωρύονταν οι προσκυνητές του αν έβλεπαν τα πράγματα που συμβαίνουν εδώ! Ας ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι ο Λόουτς στα 87 του χρόνια ανακάλυψε την ύπαρξη… προσφύγων στην Ευρώπη! Άκουσε ότι πιάνει τόπο και συγκινεί η θεματολογία αυτή και είπε να την ενθέσει σε ένα παραδοσιακό πλαίσιο δράσης της φιλμογραφίας του, βουτηγμένο στη φτώχεια και την απαισιοδοξία. Με ολίγη από ξενοφοβική αντίδραση, για την πολιτική κόντρα της υπόθεσης, που ευαισθητοποιεί κοινωνικά ακόμα περισσότερο.

Σύριοι κατατρεγμένοι και σκορπισμένοι στους πέντε ανέμους βρίσκουν καταφύγιο σε μικρή πόλη πρώην ανθρακωρύχων στη βορειοανατολική Αγγλία. Με το που πατάνε το πόδι τους εκεί γίνονται στόχος του πιο ρατσιστικού τμήματος του lumpen προλεταριάτου, που τους αντιμετωπίζει (έως και) ανταγωνιστικά, βλέποντας ν’ αποκτούν αμέσως στέγη και αγαθά για τα οποία εκείνοι μόχθησαν. Το θέμα σχολιάζεται ποικιλοτρόπως στην τελευταία pub που παραμένει ανοιχτή στην περιοχή, ιδιοκτησίας του μεσήλικα κυρίου Μπάλανταϊν, που ζει εκεί μοναχικά, με τη συντροφιά του μικρού του σκύλου.

Μία Σύρια που έμαθε τα αγγλικά σε στρατόπεδα προσφύγων και δέχθηκε επίθεση από ντόπιο που της έσπασε τη φωτογραφική μηχανή, θα ζητήσει βοήθεια από τον κύριο Μπάλανταϊν, ο οποίος θ’ ανοίξει την καρδιά του στη νεαρή κοπέλα που βιώνει την απουσία της πατρικής φιγούρας. Όταν ένα πίσω δωμάτιο της pub μετατραπεί σε χώρο για κοινωνικό συσσίτιο, με στόχο το καλύτερο «πάντρεμα» Βρετανών και Σύριων, τα δύο μέτωπα θα αντιμετωπίσουν τριβές πιο ανεξέλεγκτες.

Τα δραματικά στερεότυπα, οι απιθανότητες και τα καταστασιακά «now you see me, now you don’t» του σεναρίου θα αποκτήσουν ιλιγγιώδη ταχύτητα με προσανατολισμό εκτροχιασμού προς το… τραγελαφικό! Από ολόκληρη την υποπλοκή με το σκυλάκι, μέχρι το δράμα της Γιάρα και του φυλακισμένου πίσω στην πατρίδα πατέρα της ή τα sabotage των κακών «συντρόφων» και φίλων του κυρίου Μπάλανταϊν, η μίρλα και η αρνητικότητα δεν έχουν τελειωμό. Όσο συμπαθείς και να προσπαθούν να φανούν στον μέσο θεατή οι δύο κεντρικοί ήρωες, είναι αδύνατον να δεχτείς τα περιστατικά που συνθέτουν την καθημερινότητά τους, για να καταλήξουμε σ’ ένα φινάλε το οποίο ξεπερνά κάθε όριο βλακώδους αφέλειας, φτηνής συγκίνησης και απλοϊκότητας, με τη συμμετοχή ορδών από κατοίκους που… ήταν άφαντοι σε όλη την υπόλοιπη ταινία! Αν δεν εκραγείτε από θυμό ή από… τα γέλια στη σεκάνς της κορύφωσης, ετοιμάστε το βιογραφικό σας για μια ΜΚΟ με ανθρωπιστικό σκοπό και σκορπίστε τη θετική σας ενέργεια για την παγκόσμια ειρήνη (όπως μας δίδαξε και η Σάντρα Μπούλοκ, έτσι;)!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καημενούλικες καταστάσεις «ανθρωπιάς», στο «προκάτ» στυλάκι του Κεν Λόουτς, με extra γεύση ευρωπαϊκής μεταναστευτικής κρίσης. Αναζητήστε το «Λιμάνι της Χάβρης» (2011) του Άκι Καουρισμάκι για περισσότερη ειλικρίνεια και ψυχή.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!