FreeCinema

Follow us

ΙΕΡΗ ΑΡΑΧΝΗ (2022)

(HOLY SPIDER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εγκλήματος
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλί Αμπάσι
  • ΚΑΣΤ: Ζαρ Αμίρ-Εμπραχιμί, Μεχντί Μπατζεστανί, Αράς Αστιανί, Φορουζάν Τζαμσιντνετζάντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Μια δημοσιογράφος θα προσπαθήσει ν’ ανακαλύψει την ταυτότητα ενός κατά συρροή δολοφόνου που σκοτώνει ιερόδουλες στην ιρανική πόλη της Μασάντ, πεπεισμένος πως εκπληρώνει το «ιερό», θρησκευτικό του έργο, προκειμένου να «καθαρίσει» την κοινωνία από τους αμαρτωλούς.

Ενδιαφέρουσα περίπτωση δημιουργού αυτή του Ιρανού Αλί Αμπάσι, που τα τελευταία είκοσι χρόνια διαμένει στη Σουηδία και ο οποίος μετρά στο (μέχρι στιγμής) ενεργητικό του τρεις μεγάλου μήκους ταινίες που δοκιμάζονται πάνω σε διαφορετικά φιλμικά είδη, με το «Shelley» του 2016 να εμπνέεται την θεματολογία του από το «Μωρό της Ρόζμαρι» και το «Σύνορα» του 2018 να κάνει και τον μεγαλύτερο φεστιβαλικό ντόρο, κερδίζοντας το βραβείο του τμήματος Un Certain Regard στις Κάννες ως ένα ανορθόδοξο πάντρεμα μαγικού ρεαλισμού, φαντασίας και δράματος.

Η τρίτη και πιο πρόσφατη ταινία του Αμπάσι αποτελεί ένα βαρύ δράμα αποτροπιαστικών στιγμών, αρκετά μακριά από τις προηγούμενες δουλειές του, και καταφέρνει να κερδίζει στα σημεία άλλα, ανάλογου περιεχομένου φιλμ, κυρίως χάρη στο δεύτερο μισό της αφήγησής του, που λειτουργεί σαν κοινωνικοπολιτική επεξήγηση των όσων είχαν προηγηθεί, καθώς και όλων όσων (δυστυχώς) θα εξακολουθούν να συμβαίνουν ανά τον κόσμο, σε περιοχές «βουτηγμένες» μέσα στην σήψη της πατριαρχίας.

Η Ραχιμί (Αμίρ-Εμπραχιμί) είναι μια δημοσιογράφος που καταφθάνει στην ιερή πόλη της Μασάντ στο Ιράν, προκειμένου να ρίξει φως στην υπόθεση ενός serial killer ο οποίος σκοτώνει ιερόδουλες κι έπειτα παρατάει τα πτώματά τους σε κοινή θέα, προκειμένου ο κόσμος να είναι ενήμερος για το «θεάρεστο» έργο του. Η Ραχιμί θα έρθει αντιμέτωπη μ’ ένα ανδροκρατούμενο σύστημα που μοιάζει να κωφεύει επιδεικτικά απέναντι στα θύματα, με την Αστυνομία να μην κάνει τη δουλειά της, ούτε καν για τα προσχήματα, και το δικαστικό σύστημα να βολεύεται, κρυμμένο «πίσω» από την ιερότητα της ίδιας της πόλης. Η Ραχιμί, όμως, είναι αποφασισμένη να βρει και ν’ αποκαλύψει την ταυτότητα του στυγνού εγκληματία, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να θέσει σε κίνδυνο την ίδια της τη ζωή.

Ποτέ δεν είναι εύκολο να παρακολουθεί κανείς τέτοιου είδους ταινίες, ιδιαίτερα από τη στιγμή που ο εκάστοτε θεατής έχει μια γνώση πάνω στη θέση της γυναίκας σε χώρες της Μέσης Ανατολής. Το να αποφασίζεις, δηλαδή, να δεις ένα φιλμ που αφηγηματικά αντλεί υλικό από την πραγματική κοινωνικοπολιτική κατάσταση χωρών όπως το Ιράν, μια κατάσταση που λειτουργεί ως η βασική ραχοκοκαλιά προκειμένου να ειπωθεί μια ακόμη πιο φρικτή ιστορία, σημαίνει πως αποδέχεσαι πραγματικά να βιώσεις την κινηματογραφική εμπειρία ενός έργου όπως η «Ιερή Αράχνη», το οποίο (ρεαλιστικά μιλώντας) μπορεί να σε κάνει να βγεις έξαλλος από την αίθουσα. Αν δεν βγεις (έστω) θυμωμένος και πληγωμένος, σου έχω κακά νέα…

Υπάρχουν πολλά φιλμ εκεί έξω που η πλοκή τους τοποθετείται στο Ιράν και αναπαριστούν με τρόπο γλαφυρό τα όσα υπομένουν οι γυναίκες εκεί. Εδώ ο Αμπάσι το πάει ένα βήμα παραπέρα και σου / μας λέει πως τα όσα υπομένουν οι γυναίκες εκεί δεν πρόκειται ν’ αλλάξουν ποτέ ή ότι ένα υποθετικό «αν» αλλαγής δεν φαίνεται πραγματοποιήσιμο για τις επόμενες δεκαετίες. Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, η ταινία του Αμπάσι χρησιμοποιεί ως αφηγηματικό όχημα το story ενός κατά συρροή δολοφόνου για να μιλήσει για τη γυναίκα στο Ιράν (ουσιαστικά και για κάθε γυναίκα στον κόσμο). Μέχρι ενός σημείου βλέπεις πράγματα που τα περιμένεις, όπως για παράδειγμα συμβαίνει και στην ηρωίδα της Αμίρ-Εμπραχιμί (με βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ των Καννών), που βιώνει το σεξισμό στο πετσί της, με αποκορύφωμα τη σεξουαλική παρενόχληση από τον Αρχηγό της Αστυνομίας, στον οποίο έχει απευθυνθεί αναφορικά με την υπόθεση του δολοφόνου! Θα μου πείτε, πέφτει κανείς από τα σύννεφα; Όχι. Εκεί, όμως, που ποντάρει περισσότερο ο Αμπάσι και μετατρέπει την ταινία του σε κερδισμένο στοίχημα, είναι η μετέπειτα εξέλιξη.

Σε ανάλογα φιλμ, το σενάριο φτάνει μέχρι τη σύλληψη (ή όχι) του δράστη και μετά πέφτουν οι τίτλοι τέλους. Ο Αμπάσι εδώ προχωρά ένα βήμα παραπέρα και αποκαλύπτει όλη τη δυσωδία, τη σαπίλα και το θρησκευτικό «δηλητήριο» που έχει ποτίσει μια ολόκληρη κοινωνία, από παιδιά και ηλικιωμένους, μέχρι νεαρούς άνδρες, αλλά και τις ίδιες τις γυναίκες, οι οποίες βλέπουν στο πρόσωπο του δολοφόνου έναν… ήρωα, έναν μάρτυρα σταλμένο από ιερές δυνάμεις, προκειμένου να εξαγνίσει τον κόσμο από τους άπιστους αμαρτωλούς. Είναι πραγματικά σοκαριστικό αυτό που συμβαίνει στα τελευταία σαράντα λεπτά της ταινίας. Σοκαριστικό και ολοκληρωτικά πεσιμιστικό, σε βαθμό να πιάνεις τον εαυτό σου ν’ αναρωτιέται εάν όντως έτσι έχουν τα πράγματα. Εξίσου σοκαριστική είναι και η τελική απάντηση που θα δώσεις στον εαυτό σου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η «Ιερή Αράχνη» είναι μια ταινία που χρειάζεται στομάχι για να την παρακολουθήσεις. Όχι τόσο γιατί δεν τα έχεις ξαναδεί όλα αυτά, αλλά κυρίως γιατί έχουμε φτάσει στο σημείο να τα βλέπουμε ξανά και ξανά, με την κατάσταση να παραμένει ίδια, αν όχι να γίνεται προοδευτικά χειρότερη. Σε όρους κινηματογραφικούς, ακόμα κι αν την επιλέξεις για το crime στοιχείο της υπόθεσης, δεν θα χάσεις. Είναι καλοσκηνοθετημένη και με πολύ καλές ερμηνείες. Απλά, να είσαι προετοιμασμένος για μια «πραγματικότητα» που (σιγά σιγά) φαίνεται να μην αφορά μονάχα την «κακή» Ανατολή.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;