FreeCinema

Follow us

OLD (2021)

  • ΕΙΔΟΣ: Αλληγορία Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μ. Νάιτ Σιάμαλαν
  • ΚΑΣΤ: Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, Βίκι Κριπς, Ρούφους Σιούελ, Άλεξ Γουλφ, Τόμασιν ΜακΚένζι, Άμπι Λι, Νίκι Αμούκα-Μπερντ, Κεν Λιούνγκ, Ελάιζα Σκάνλεν, Άαρον Πιερ, Έμπεθ Ντάβιντζ, Γκούσταφ Χάμαρστεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TULIP

Τουρίστες σε εξωτική νήσο «παγιδεύονται» μυστηριωδώς σε ερημική παραλία, όπου συνειδητοποιούν πως ο χρόνος περνά με ραγδαία ταχύτητα. Τόση, που το επόμενο ξημέρωμα μπορεί να μην τους βρει ζωντανούς!

Λοιπόν, εδώ έχουμε να κάνουμε με μία αληθινή ταινία τρόμου. Γιατί το θέμα της σχετίζεται με κάτι που όλοι πρόκειται να βιώσουμε: το γήρας και το θάνατο. Αναπόφευκτα και τα δύο. Δεν επιθυμούμε να τα σκεφτόμαστε ιδιαίτερα. Παραγνωρίζουμε το πρώτο, αποφεύγοντας ν’ αναδεικνύουμε τα χαρακτηριστικά του στην εξωτερική μας εμφάνιση, κάνουμε ότι το δεύτερο δεν υπάρχει, καθώς συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε και να μετράμε… αντίστροφα.

Είναι σκληρό αυτό που διαπράττει στο «Old» ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν. Αδυσώπητο, ειλικρινά. Σε φέρνει αντιμέτωπο με μια ταχύτατη «περίληψη» ζωής, ένα fast-forward βίου ολόκληρου για τους ήρωές του, που αδυνατούν να ελέγξουν το πέρασμα του χρόνου και γερνούν… μέχρι θανάτου. Είναι μία δυσάρεστη ταινία, που κατά βάθος σε κάνει να ξεχνάς το υπερφυσικό, φανταστικό στοιχείο της πλοκής και σε υποχρεώνει να συνειδητοποιήσεις τι είναι αυτό που πρόκειται να σου συμβεί… στις όποιες επερχόμενες δεκαετίες, εάν πεθάνεις από φυσικά αίτια. Και, ξέρεις, θα πεθάνουμε όλοι.

Τοποθετημένο (υπούλως) μέσα σ’ ένα φόντο ιδανικών καλοκαιρινών διακοπών σε εξωτική νήσο, με τόπο διαμονής χλιδάτο ξενοδοχείο, και την πρόκληση της εμπειρίας μιας πανέμορφης, σχεδόν «ιδιωτικής» παραλίας, το «Old» σου πουλάει ένα «περιτύλιγμα» – παγίδα, για να σε παρασύρει σ’ ένα ψυχοφθόρο παιχνίδι θριλερικής έντασης, με μια ποικιλία χαρακτήρων από διαφορετικές ηλικίες κι εθνικότητες, που θα έλεγε κανείς πως… δεν βρέθηκαν καθόλου τυχαία στο συγκεκριμένο σημείο του πλανήτη! Από τη στιγμή που τούτοι οι αθώοι παραθεριστές καταλάβουν αυτό που ο θεατής γνωρίζει εξαρχής, η απόγνωση θα είναι η βασική τους αντίδραση, καθώς οι απόπειρες φυγής θα στέφονται με απανωτές αποτυχίες.

Η αγωνία πως η επίλυση του μυστηρίου μπορεί να καταλήξει σε ένα κάποιο φιάσκο, σαφώς και θα υπάρχει στο βάθος του μυαλού του θεατή, καθώς μιλάμε για ταινία του Σιάμαλαν, ο οποίος (ως επί το πλείστον) στηρίζει τα έργα του στην ύπαρξη ενός ανατρεπτικού high-concept gimmick. Είναι το σήμα κατατεθέν του από την εποχή της «Έκτης Αίσθησης» (1999), άλλωστε. Εννοείται πως αυτό θα περιμένετε για να «λυτρωθείτε» από τη σκέψη του θανάτου στο φινάλε. Και είναι ιδιοφυές το στοιχείο που προσθέτει ο Σιάμαλαν για ν’ αλλάξει τον τρόπο που κλείνει η graphic novel «Sandcastle», στην οποία βασίστηκε ουσιαστικά το σενάριο του φιλμ. Το «ανεξήγητο» εκείνης περνάει στην άκρη, για να οδηγηθούμε σε συμπεράσματα πιο ρεαλιστικά και ίσως τόσο αρρωστημένα (#diplhs) όσο και η κοινωνία στην οποία επιδιώκουμε να γεράσουμε… φυσιολογικά. Δυστυχώς, για τους προφανείς λόγους, δεν δύναμαι να επεκταθώ στο κυρίως plot twist – μυστικό της ταινίας, που μπορώ όμως να πω ότι είναι ανατριχιαστικά επίκαιρο, σαν βγαλμένο από «θεωρία συνομωσίας» gone wrong, μα και τόσο ανησυχητικά πιθανό να ευσταθεί! Να συμβαίνει ήδη, αν όχι εδώ και… δεκαετίες!

Μεταξύ… θανατερά σοβαρού και μακάβρια αστείου (ή και ηλίθιου σαν εύρημα, για τους «αρνητές» του σινεμά του Σιάμαλαν!), το «Old» μελετά ταυτόχρονα την ανθρώπινη συμπεριφορά που ορίζει η εκάστοτε ηλικία / δεκαετία της ζωής μας, εάν ακολουθούμε «σωστά» τα κοινωνικά πρότυπα των πολιτισμών μας. Αν και η μοίρα της Φύσης είναι τέτοια που, πραγματικά, (προ)αποφασίζει την πορεία του θνητού μας βίου. Γεννιόμαστε παιδιά και πεθαίνουμε… σαν παιδιά. Που θέλουν να ξεχάσουν πως ήταν αυτός ο κόσμος στο ενδιάμεσο. Αφού πρώτα επιχειρήσουμε να ξεχάσουμε ότι θα πεθάνουμε.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχεις ξαναδεί Σιάμαλαν; Συνήθως σε διχάζει; Εδώ θα σε «παίξει» καλά. Μικρές ενστάσεις για το διπλό (αν όχι τριπλό!) φινάλε, που από τη μία δεν θέλει να σου καταπλακώσει την ψυχή, από την άλλη έχει αποφασίσει να σε βάλει σε σκέψεις κοινωνικές, πολιτικές και… επιστημονικές, κι από μια άλλη, τελική ματιά… θέλει να σου δώσει ένα ίχνος αισιοδοξίας, πως μπορείς να καταφέρεις να κερδίσεις και το υπερφυσικό και το… «σύστημα»! Σε όποια «ψευδαίσθηση» κι αν προσγειωθείς πριν από τα end credits, πάντως, μην ξεχνάς ότι υπάρχει κάτι που δεν πρόκειται να κερδίσεις με τίποτα. Μέχρι τότε, τουλάχιστον, θα σου έχει μείνει η κινηματογραφική απόλαυση, που εδώ είναι εξασφαλισμένη. Οι άνθρωποι… κάποιας ηλικίας θα σοκαριστούν κομμάτι παραπάνω. Και υπάρχουν σκηνές που μπορεί να σε «αγριέψουν». Με πράγματα… βγαλμένα από τη ζωή!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.