FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΣΚΑΝΤΑΛΙΑΡΗΔΕΣ (2020)

(DIE HEINZELS: RÜCKKEHR DER HEINZELMÄNNCHEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ούτε φον Μίνχοου-Πολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 76'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ακαμάτικο ξωτικούλι ανεβαίνει στον κόσμο των ανθρώπων για να μάθει επιτέλους σε τούτη τη ζωή μια κάποια τέχνη. Μπλέκει με μουντρούχο παραδοσιακό ζαχαροπλάστη, που εξαιτίας νεοαφιχθέντος γλυκατζίδικου κολοσσού βαράει φαλιμέντο. Θα ψηθεί η φάση;

Συνεχίζεται χωρίς σταματημό από την ελληνική διανομή το ταξίδι στην υδρόγειο του animation, κατά τις πρώτες αυτές εβδομάδες του νέου έτους. Έπειτα από τις «Ενωμένες Πατούσες» (2019), της ολοένα και πιο δυναμικά μπασμένης στον χώρο Κίνας και την εις διπλούν άφιξη της Ρωσίας, τόσο με το «Πρόβατα Εναντίον Λύκων 2» (2019) όσο και με την κατάκοπη εξαιτίας… οκταετούς ταξιδιού «Βασίλισσα του Χιονιού» (2012), έρχεται η σειρά των Γερμανών για νέα εμφάνιση στη σχετική πίστα.

Η πιθανότατα πιο αναγνωρίσιμη σκηνοθέτις της χώρας στο είδος, Ούτε φον Μίνχοου-Πολ, αφήνει τα χαριτωμένα κουνελάκια των «Φυλάκων του Χρυσού Αυγού» (2017) για να αντλήσει σε τούτο το νέο της εγχείρημα έμπνευση από έναν παραδοσιακό μύθο της πατρίδας της. Σύμφωνα με αυτόν, τα ξωτικά της Κολωνίας βοηθούσαν στα κρυφά όλους τους τεχνίτες της πόλης, μέχρι που η κακιασμένη γυναίκα ενός ράφτη τα έδιωξε κι έκτοτε εκείνα ζουν στα έγκατα της πόλης μόνα τους, δίχως να τείνουν χείρα βοηθείας σε κανέναν.

Η φον Μίνχοου-Πολ μεταφέρει το στόρι στη σύγχρονη εποχή, συστήνοντας στον κάτω κόσμο των ξωτικών την ελαφρώς αντιδραστική και μάλλον ατάλαντη στα μαστοριλίκια Έλφι. Ανήμπορη να εξασκήσει στην απομόνωση των υπογείων της Κολωνίας το τεράστιο ταλέντο που θεωρεί πως κατέχει (με οτιδήποτε κι αν ασχοληθεί), γράφει στα παλιά της τα παπούτσια τη ρητή απαγόρευση της επαφής με το περιβάλλον των ανθρώπων και ανεβαίνει στη γήινη επιφάνεια, ώστε να διδάξει και να διδαχτεί. Στην περιπέτεια αυτή την ακολουθούν κατά λάθος δύο εκ διαμέτρου αντίθετοι ως χαρακτήρες καλοί της φίλοι, με τα τρία ξωτικούλια να πιάνουν αμέσως δουλειά ως… pastry chefs σε ρημαγμένο από τον χρόνο ζαχαροπλαστείο. Ο «γρουσούζης» ιδιοκτήτης του μαγαζιού, Θίο, τα φέρνει δύσκολα βόλτα, μιας και ο κάποτε συνεταίρος του, νυν ορκισμένος εχθρός και ανταγωνιστής αδελφός του έχει βαλθεί να του βάλει μια και καλή λουκέτο. Τα ξωτικούλια, όμως, είναι διαχρονικά ταγμένα να στέκουν στο πλευρό όσων χρειάζονται τις απαράμιλλες δεξιότητές τους και αυτό ακριβώς σκοπεύουν να κάνουν.

Προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στο παραμύθι και την πραγματικότητα τούτοι «Οι Σκανταλιάρηδες», με την πεζή καθημερινότητα να κερδίζει τελικά τη μερίδα του λέοντος. Στο επίκεντρο της πλοκής μπαίνει μια α λα «Έχετε Μήνυμα στον Υπολογιστή Σας» (1998) καπιταλιστικού τύπου κόντρα, όπου τα βιβλιοπωλεία εκείνου έχουν αντικατασταθεί εδώ από ζαχαροπλαστεία, άνευ αισθηματικών μπερδεμάτων, φυσικά. Η βιομηχανοποιημένη επιχείρηση των πάσης φύσεως σοκολατογλυκών και κέικ απειλεί με αφανισμό το παραδοσιακό μαγαζάκι της γωνίας, με τη ρίζα του κακού να πηγαίνει πίσω στα παιδικά χρόνια των άσσων σε μαγειρική και οικονομικά (αντίστοιχα) Θίο και Μπρούνο.

Μέσω μιας σειράς χαριτωμένων (το στήσιμο της γραμμής παραγωγής με πάσης φύσεως παιχνίδια ως εργαλεία) ή όχι και τόσο εμπνευσμένων σεκάνς (το κυνήγι των ξωτικών από άγριο σκύλο), η πορεία που θα ακολουθήσει η πλοκή είναι προδιαγεγραμμένη. Η αλλαγή γραμμής πλεύσης των «σοφών» ξωτικών σε ό,τι έχει να κάνει με την αποστροφή προς τους ανθρώπους έρχεται κομματάκι ουρανοκατέβατη, ο περίφημος καθεδρικός της Κολωνίας καταφέρνει χάρη σε ιπτάμενο trick να κάνει υπερήφανη εμφάνιση, η δε Έλφι θα αποδείξει στους πάντες πως δεν είναι μόνο χάχανα και αντίδραση, αλλά γνωρίζει άριστα τόσο από μαρέγκα, όσο και από bain-marie. Το πολυμήχανο ξωτικό τα καταφέρνει, όμως, δίχως να καταθέσει τη σπουδαία μαγεία που από τη φύση του υπόσχεται, αφού τόσο το μέτριο σχέδιό του (βήμα προς τα πίσω για τη φον Μίνχοου-Πολ) όσο και οι όχι ιδιαίτερα «γελαδεροί» διάλογοί του δεν στέκουν σύμμαχοι στο πλευρό του. Στις σκανταλιές, τουλάχιστον, παίρνει υψηλό βαθμό. Κάτι είναι κι αυτό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αποκλειστικά για παιδιά προσχολικής ηλικίας, βία πρώτων τάξεων του Δημοτικού animation, που επιτέλους απομακρύνεται από τον κόσμο των pets και των τετράποδων (μπουχτίσαμε πια με δαύτα). Θα ήταν καλύτερα, θαρρώ, να έμενε περισσότερο προσηλωμένο στην παραμυθένια διάσταση του μύθου των ξωτικών, αλλά κι έτσι ακόμα, με τις πολλές σύγχρονες αναγωγές που περιέχει, τα μικρά ένα κάποιο χάζι θα το κάνουν. Για τους μεγάλους δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά. Εκτός κι αν έχουν γράψει προϋπηρεσία με το παραπλήσιας λογικής «Νάνος στο Σπίτι» (2017), οπότε και θα βγουν από την αίθουσα σχεδόν… πανηγυρίζοντας!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.