FreeCinema

Follow us

YOUNG FRANKENSTEIN (1974)

  • ΕΙΔΟΣ: Σατιρική Μαύρη Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μελ Μπρουκς
  • ΚΑΣΤ: Τζιν Γουάιλντερ, Μάντελαϊν Καν, Μάρτι Φέλντμαν, Πίτερ Μπόιλ, Κλόρις Λίτσμαν, Τέρι Γκαρ, Κένεθ Μαρς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ο εγγονός του φημισμένου Δρ. Φράνκενσταϊν φτάνει στην Τρανσυλβανία με σκοπό να ερευνήσει τις πρακτικές του δεύτερου επάνω στη νεκρανάσταση, ώστε ν’ αποκαταστήσει το όνομα και τη φήμη του. Θα ανακαλύψει τα αρχεία και το εργαστήριο του παππού του, αλλά για να ολοκληρώσει τα σχέδιά του θα χρειαστεί… ένα πτώμα!

«It’s pronounced Fronkensteen!». Και τέζα από τα γέλια! Τα… παλιά τα χρόνια, όταν τα θερινά σινεμά του κέντρου της Αθήνας (ειδικά) έπαιζαν διαρκώς επαναλήψεις, δεν υπήρχε περίπτωση να μην πέσεις πάνω στο «Φρανκενστάιν Τζούνιορ» (όπως είχε διανεμηθεί στην Ελλάδα, αρχικά) του Μελ Μπρουκς. Σε αυτό και στο «Πάρτυ» (1968) του Μπλέικ Έντουαρντς, μπορούσε να παρατηρήσει κανείς ένα εξαιρετικό φαινόμενο: ο κόσμος γελούσε σχεδόν πριν από κάθε αστεία σκηνή! Θα έλεγα πως οι περισσότεροι θεατές είχαν ξαναδεί και τα δύο φιλμ και, ενδεχομένως, το έκαναν ξανά και ξανά, σχεδόν ετησίως! Εννοείται πως ήμουν ένας από αυτούς… Αυτή η εμπειρία σήμερα, δυστυχώς, δεν υφίσταται. Τα σινεμά δεν είναι γεμάτα από κόσμο που ουρλιάζει από τα γέλια σε κλασικές κωμωδίες, με όλους τους θεατές μαζί να μεταδίδουν αυτό το συναίσθημα χαράς και ευφορίας. Το καλοκαίρι του 2020, δε, έχοντας προγραμματίσει την ταινία του Μπρουκς στις προβολές του «Park Your Cinema» στο ΚΠΙΣΝ, με… τρόμο συνειδητοποίησα ότι το κοινό δεν «έπιανε» όλα τα αστεία! Δεν υπήρχε αυτή η ένθερμη συμμετοχή, το «προεόρτιο» γέλιο. Με μοναδική (και πρωτότυπη) διαφορά, την τελική «χειρονομία» (απο)χαιρετισμού μεταξύ των Τζιν Γουάιλντερ και Μάντελαϊν Καν στη σκηνή του τρένου, με μία εντελώς ανόητη… αγκωνιά από αμφότερους τους πρωταγωνιστές. Στα ‘70s δεν υπήρχε λόγος να γελάσει κανείς με αυτή τη λεπτομέρεια. Πέρσι, υπήρχε!

Θα ήταν λίγο άδικο να πω ότι το «Young Frankenstein» είναι το καλύτερο φιλμ στην καριέρα του Μπρουκς, όταν υπάρχουν οι ουσιαστικά δικοί του «Τρελοί Τρελοί Παραγωγοί» (1967). Είναι σίγουρα η καλύτερη παραγωγή, το πιο φροντισμένο έργο του, ένα απόλυτα επιτυχημένο καλλιτεχνικό δημιούργημα, πόσω μάλλον για το φιλμικό είδος στο οποίο ανήκει. Δεν γίνεται, όμως, να παραγνωρίζουμε τον παράγοντα… Τζέιμς Γουέιλ. Η ταινία του Μπρουκς αναπαράγει πιστά τα δύο αριστουργήματα εκείνου από τα ‘30s, το «Φρανκενστάιν» (1931) και τη «Νύφη του Φρανκενστάιν» (1935), τα οποία χρησιμοποιούνται σαν απόλυτος οδηγός κοπιαρίσματος, ώστε να λειτουργήσει τούτη η καλύτερη σάτιρα κινηματογραφικής αναφοράς όλων των εποχών (αφήνω έξω τα remake του «Psycho» του Γκας Βαν Σαντ και του «Funny Games» του Μίκαελ Χάνεκε – γέλια στο βάθος…).

Από τεχνικές του μοντάζ μέχρι και τμήματα των αυθεντικών σκηνικών των ταινιών του Γουέιλ (όλο το εργαστήριο του Δρ. Φράνκενσταϊν είναι εκείνο που βλέπουμε και στα δύο φιλμ του ’30!), το «Young Frankenstein» τηρεί με σεβασμό το homage του, άσχετα από το ότι σπάει κανονική πλάκα μ’ αυτό. Η αλήθεια είναι πως οι (πιο φανατικοί) κινηματογραφόφιλοι που αντιλαμβάνονται τι ακριβώς παρακολουθούν εδώ, είναι κι εκείνοι που μπορούν να εκτιμήσουν πραγματικά το μέγεθος της προσπάθειας του Μπρουκς. Κατά τα άλλα, έχοντας συγκεντρώσει ένα απίστευτο επιτελείο ηθοποιών με γνώση στην κωμωδία, τούτος ο «Frankenstein» είναι ένα μάθημα υποκριτικής επάνω στο genre, καθώς οι ερμηνείες (και οι ατάκες που έχουν σαν «όπλα» τους) είναι που απογειώνουν την ταινία… ως την αιωνιότητα! Δεν υπάρχει τρόπος να ξεχωρίσεις ποιος δίνει τον καλύτερο εαυτό του εδώ. Κάθε σεκάνς είναι ένας αγώνας για να… κρατηθείς στο κάθισμα και να μην πέσεις κάτω από τα γέλια (ακόμη και το καστ δυσκολεύτηκε να τα βγάλει πέρα στα γυρίσματα, με τον Τζιν Γουάιλντερ να διαλύει αμέτρητα takes, επειδή δεν μπορούσε να κρατήσει μία στοιχειωδώς σοβαρή έκφραση στις σκηνές του!).

Τι άλλο να (πρωτο)πεις για το «Young Frankenstein»; Ω, γλυκό μυστήριο… της κωμωδίας, επιτέλους σε ξαναβρίσκουμε! Διότι σήμερα, έχεις χαθεί από προσώπου γης…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο Μελ Μπρουκς υπογράφει το απόλυτο homage στα θρυλικά φρανκενσταϊνικά φιλμ του Τζέιμς Γουέιλ από τα ‘30s, χαρίζοντάς μας τη σημαντικότερη σινεφιλική παρωδία που έγινε ποτέ. Το ensemble καστ «κεντάει» ερμηνευτικά και άπειρες ατάκες έχουν μετατραπεί σε αθάνατο κομμάτι της pop κουλτούρας. Τώρα, αν δεν αρχίζετε να γελάτε και μόνο με το άκουσμα του ονόματος… Φράου Μπλούχερ, κάτι δεν έχετε κάνει σωστά στη ζωή σας. Μέχρι σήμερα. Διορθώστε το.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.