FreeCinema

Follow us

WALK THE LINE (2005)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Μουσική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Μάνγκολντ
  • ΚΑΣΤ: Χοακίν Φίνιξ, Ρις Γουίδερσπουν, Τζίνιφερ Γκούντγουιν, Ρόμπερτ Πάτρικ, Ντάλας Ρόμπερτς, Νταν Τζον Μίλερ, Λάρι Μπάγκμπι, Σέλμπι Λιν, Τάιλερ Χίλτον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 136'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Από την αγροτική ζωή της επαρχίας, μέχρι τα πρώτα βήματα της μουσικής καριέρας εντός της Sun Records στο Μέμφις, όπου δισκογράφησε δίπλα στους Τζέρι Λι Λιούις, Έλβις Πρίσλεϊ και Καρλ Πέρκινς. Και φυσικά, το… «μπουρλότο» της ερωτικής του σχέσης με την Τζουν Κάρτερ. Κυρίες και κύριοι, γνωρίστε τον Τζόνι Κας.

Ειλικρινά, το όνομα του Τζόνι Κας δε μου έλεγε τίποτα για πολλά χρόνια. Δεν ήταν του στυλ μου η μουσική του. Για την πατρίδα του, όμως, υπήρξε ένας θρύλος. Τη ζωή του οποίου ανιχνεύουμε από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του μέσα από το φακό του Τζέιμς Μάνγκολντ, επιλογής ίσως ασυνήθιστης για ένα τέτοιο φιλμ. Γενικώς, η λέξη «ασυνήθιστο» ταιριάζει σε πολλά από τα πράγματα που αφορούν στο «Walk the Line», γι’ αυτό και στο τέλος αισθανόμουν κάτι παραπάνω από έκπληξη, αφού δε μιλάμε μονάχα για μία από τις καλύτερες κινηματογραφικές βιογραφίες που είδαμε ποτέ αλλά και για μία από τις πραγματικά μεγάλες ταινίες της χρονιάς!

Ο Τζόνι Κας του Μάνγκολντ είναι ένας άνθρωπος που γεννήθηκε για να τραγουδήσει. Με τον πόνο του βιωμένου τόσο έμφυτο, ακόμη κι αν η πραγματικότητα δεν είχε σχεδόν ποτέ σχέση με τους στίχους που ερμήνευε. Όλη αυτή η αύρα περνούσε στον κόσμο που τον άκουγε σαν πύρινη λαίλαπα, παραγνώριζε το όχι και τόσο μεγάλο ταλέντο στη φωνή και γινόταν στάχτη για τον εκτελεστή. Η πειθώ του, όταν ακόμη και ο ίδιος ακουμπούσε αυτό το εσωτερικό του χάρισμα, μετατρέπει τη σκηνή της audition για τη Sun Records σε ανατριχίλα, καθώς διαπιστώνεις ότι το πνεύμα του Κας έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το κορμί του Χοακίν Φίνιξ. Κατά τη διάρκεια ενός τραγουδιού και μόνο, χωρίς την υποστήριξη playback, ο Φίνιξ βουτάει με αφέλεια στα βαθιά του ρόλου και από εκεί κι έπειτα σολάρει υποκριτικά, κάνοντας τον Κας «κοστούμι» με σάρκα και οστά.

Σοφή η επιλογή του σκηνοθέτη και σεναριογράφου να επικεντρώσει αποκλειστικά στην πιο εύφλεκτη περίοδο της καριέρας του Κας, το οποίο συνεπάγεται σε… ερωτικό κάψιμο, αφού σημαδιακός σταθμός στη ζωή του υπήρξε η επίσης τραγουδίστρια Τζουν Κάρτερ (ήταν εκείνη που του έγραψε και το μεγαλύτερο σουξέ που γνώρισε ποτέ, το «Ring of Fire»), με την οποία διατηρούσε παράνομο δεσμό μέχρι και οι δύο να απελευθερωθούν από τους συντρόφους τους δια της νομικής οδού. Η εμφάνιση της Ρις Γουίδερσπουν (φαβορί για το Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου) κάνει τη χημεία ανάμεσα στους δύο ηθοποιούς να μοιάζει με εκρηκτικό μηχανισμό. Η σχέση τους περιγράφεται δίχως φόβο και με πολύ πάθος, μέσα από αποχρώσεις χαριτωμένα παστέλ έως και θεοσκότεινες, με μια λακωνικότητα σχεδόν ιδανική και βλέμματα που ξεπερνούν τα όρια της υποκριτικής.

Ίσως να μην υπάρχουν και πολλά πράγματα για ν’ αναζητήσετε σε δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης στο «Walk the Line». Η εξέλιξη του σεναρίου δεν κρύβει σπουδαία μυστικά. Βγαλμένη από τη ζωή είναι αυτή η ιστορία, άλλωστε. Και, όπως στις περισσότερες περιπτώσεις, τα στερεότυπα έχουν τον πρώτο λόγο. Φτώχεια, πάθος, ταλέντο, αναγνώριση, καταξίωση, ήττες, ναρκωτικά, έρωτες, φθορά, μύθος. Δεν ξεχωρίζει λόγω πρωτοτυπίας η περίπτωση του Κας. Ο τρόπος, όμως, με τον οποίο τη χειρίζεται ο Μάνγκολντ και οι απίστευτα ειλικρινείς ερμηνείες του Φίνιξ και της Γουίδερσπουν, κάνουν την ταινία να πετάει σπίθες και να σε κερδίζει στο κάθε της λεπτό, ακόμη κι αν εσείς πιστεύετε πως το θέμα δε σας αφορά στο ελάχιστο. Μην κάνετε το λάθος, μπείτε άφοβα και ανακαλύψτε τη δύναμη αυτού του φιλμ. Κι αφού εγκαταλείψετε την αίθουσα, αποφασίστε… από τι «καήκατε» εσείς. Από την ερωτική τους ιστορία ή από την ψυχή ενός ανθρώπου που αιμορραγούσε μέσα του από την αγάπη του για τη μουσική;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2006, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Το τίμιο Όσκαρ καλύτερης γυναικείας ερμηνείας της Ρις Γουίδερσπουν δεν «καπέλωσε» την αξία της ερμηνείας του Χοακίν Φίνιξ. Και οι δύο μαζί ζωντανεύουν ένα ντουέτο – δυναμίτη, που συστήνει ακόμη και στους μεγαλύτερους… εχθρούς της country το όνομα και τον προσωπικό βίο ενός μουσικού θρύλου. Το ελληνικό κοινό δεν αγκάλιασε την ταινία όπως της έπρεπε, φυσικά. Μόνιμη «κατάρα» για τις βιογραφίες αυτού του είδους στον τόπο μας.


MORE REVIEWS

ΑΓΡΙΑ ΝΥΧΤΑ

Παραμονή Χριστουγέννων, έπαυλη ζάμπλουτης κληρονόμου με «φορτωμένο» θησαυροφυλάκιο δέχεται οργανωμένη επίθεση συμμορίας διαρρηκτών που εξολοθρεύει το προσωπικό ασφαλείας (και όχι μόνο) και απειλεί ν’ αρχίσει να σκοτώνει τα μέλη της οικογένειας αν δεν καταφέρει να φύγει με το παραδάκι. Και κάπου εκεί εμφανίζεται ο Άι Βασίλης. Ο πραγματικός Άι Βασίλης!

Η ΠΗΓΗ ΤΩΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝ

Μεσαίωνα στη Σουηδία, κοπέλα αγνή πέφτει θύμα κακοποίησης από κακούς αδελφούς βοσκούς. Οι φονιάδες στους γονείς της τα λιλιά της ανεπίγνωστα θα πάνε να πουλήσουν, φιλοξενία και τροφή αφού ζητήσουν. Από τα χέρια του πατέρα θα βρουν την εκδίκηση ή θα προλάβουν να ξεγλιστρήσουν; Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας και, παραδόξως, η... πηγή έμπνευσης για το «Last House on the Left» (1972) του Γουές Κρέιβεν!

R.M.N.

Ρουμάνος εμιγκρές στη Γερμανία, υπό τον φόβο μπλεξίματος με τον Νόμο, επιστρέφει άρον-άρον πίσω στην πατρίδα, ξαναβρίσκοντας πατέρα, γιο, σύζυγο κι ερωμένη. Η πρόσληψη αλλοδαπών εργατών από το τοπικό αρτοποιείο κάνει την ατμόσφαιρα στο χωριό του να μυρίζει μπαρούτι.

ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΔΙΑΒΟΛΟΙ

Η Ζοάν ζει αρκετά συνηθισμένα με την κόρη της Βικί και το σύζυγό της Τζίμι σε μια μικρή κοινότητα των Γαλλικών Άλπεων, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που ο ερχομός της αδελφής εκείνου ανατρέψει τις εύθραυστες οικογενειακές ισορροπίες.

ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΑΠΟ ΠΟΤΕ

Η Ελέν πάσχει από σπάνια ανίατη ασθένεια, αλλά δεν θέλει να την λυπούνται. Ταξιδεύει σε κουκίδα του χάρτη της Νορβηγίας, προκειμένου να ζήσει έστω για λίγο ελεύθερη. Ή μήπως για να πεθάνει μόνη;