FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ (2015)

(UROK)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κριστίνα Γκροζέβα, Πέταρ Βαλσάνοφ
  • ΚΑΣΤ: Μαργκίτα Γκόσεβα, Ιβάν Μπάρνεφ, Στέφαν Ντενολιούμποφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η Νάντε, καθηγήτρια Αγγλικών σε μια μικρή πόλη της Βουλγαρίας, βρίσκεται παγιδευμένη ανάμεσα στην ανικανότητα του άνδρα της και στη γραφειοκρατία, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να χάσει το σπίτι της. Οι επόμενες μέρες θα είναι μια διαρκής αγωνιώδης προσπάθεια να ξεφύγει από τα χρέη και από τα άγχη της.

Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει το σκηνοθετικό ντεμπούτο του ντουέτου από τη Βουλγαρία είναι απλό: η μοίρα στήνει μερικά πολύ ειρωνικά παιχνίδια στους ανθρώπους, παίζοντας ειδικά με τα χαρακτηριστικά του χαρακτήρα τους στα οποία επιμένουν περισσότερο. Η Νάντε, η ηρωίδα της ιστορίας, είναι μια πολύ πεισματάρα γυναίκα και ανάμεσα στα πράγματα που της ξυπνούν την εμμονή, είναι και η εντιμότητα. Στη σχολική τάξη όπου διδάσκει Αγγλικά σε ένα βαριεστημένο ακροατήριο, η Νάντε επιμένει στην εντιμότητα των μαθητών της. Όταν παρουσιαστεί ένα κρούσμα κλοπής, θα κάνει τον κόσμο άνω-κάτω, θα απειλήσει, θα πιάσει τα παιδιά με το καλό και με την αυστηρότητα, προκειμένου να ανακαλύψει και να εκθέσει τον κλέφτη. Αργότερα, ωστόσο, θα αναγκαστεί να δει με διαφορετικά μάτια αυτή την πράξη.

Δεν είναι μια ευτυχισμένη γυναίκα η Νάντε κι αυτό δεν είναι δύσκολο να το καταλάβεις. Δουλεύει όλη μέρα (όταν δεν είναι στο σχολείο, κάνει μεταφράσεις), μεγαλώνει τη μικρή της κόρη και έχει έναν άνδρα άνεργο με πρόβλημα αλκοολισμού. Η ζωή της, όμως, θα αρχίσει να κατρακυλάει από τη στιγμή που θα εμφανιστεί η τράπεζα που σκοπεύει να βγάλει το σπίτι της σε πλειστηριασμό. Αν και η Νάντε νόμιζε ότι οι δόσεις πληρώνονται κανονικά, ο σύζυγός της είχε ξοδέψει τα χρήματα για να επισκευάσει – ανεπιτυχώς – ένα σαραβαλιασμένο αυτοκινούμενο που κανείς δε θέλει να αγοράσει. Μέσα σε δύο μέρες η Νάντε θα πρέπει να βρει τα χρήματα και θα αντιμετωπίσει κάθε δυνατή δυσκολία, έναν σωρό κακοτυχίας που λες ότι είναι υπερβολές των σεναριογράφων, αλλά άνθρωποι που έχουν φτάσει σε αυτό το σημείο θα διαπιστώσουν ότι δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Αυτοκίνητα χαλάνε, τα τελευταία λεφτά στο πορτοφόλι της χάνονται, βρίσκεται να κινδυνεύει να φτάσει στον πλειστηριασμό για μερικά κέρματα, αναγκάζεται να ξαναμιλήσει στον πατέρα της που ζει με μια χαζογκόμενα μετά τον θάνατο της μάνας της, αλλά δεν αντέχει να εξευτελιστεί για λεφτά. Προτιμά να καταφύγει σε έναν τοκογλύφο, για να μπλέξει σε ακόμη μεγαλύτερες περιπέτειες και κινδύνους. Η εταιρεία που της χρωστάει λεφτά χρεοκοπεί και η Νάντε φτάνει στο σημείο να είναι έτοιμη να παραχωρήσει το σπίτι που τόσο κόπο έκανε για να σώσει, προκειμένου να ξεφύγει.

Είναι αλήθεια ότι οι συν-σεναριογράφοι και συν-σκηνοθέτες έχουν φορτώσει την ηρωίδα τους με ένα βουνό δυστυχίας. Παρά το βάρος των καταστάσεων, όμως, τα γεγονότα δεν μοιάζουν μελετημένα και φτιαχτά όπως στις ταινίες των Νταρντέν, με το σινεμά των οποίων παρομοιάστηκε «Το Μάθημα», ή το… φεστιβάλ μαρτυρίων του Ινιάριτου. Η Νάντε είναι ένας πολύ πραγματικός χαρακτήρας και η αγωνία της, η ελάχιστη χαρά που παίρνει, η απογοήτευση και η απόγνωσή της, μεταφέρονται με τόση αμεσότητα από τη Μαργκίτα Γκόσεβα, που είναι αδύνατον να μη σε αγγίξουν. Η σαρωτική ερμηνεία της αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για όλους τους υπόλοιπους χαρακτήρες και τις ερμηνείες της ταινίας, που αδυνατούν να σταθούν δίπλα της. Το «Μάθημα» είναι σχεδόν αποκλειστικά η Νάντε και η Γκόσεβα. Απέναντί της όλοι οι υπόλοιποι ήρωες μοιάζουν απλώς σχέδια χαρακτήρων, και οι ερμηνείες των σε αρκετές περιπτώσεις ερασιτεχνών ηθοποιών ανεπαρκείς. Η Νάντε είναι ξεροκέφαλη, επίμονη, δύσκολη να τη συμπαθήσεις. Είναι, όμως, αδύνατον να μη σε κάνει να νιώσεις την αγωνία της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Βουλγάρικο δράμα με χρέη, τράπεζες που βγάζουν σπίτια σε πλειστηριασμό και τοκογλύφους που απειλούν; «Και δε βλέπω καλύτερα Αυτιά;», μπορεί να αναρωτηθείς και θα το ’χεις το δίκιο σου. «Το Μάθημα», όμως, δεν είναι απλώς ένα κύμα δυστυχίας, αλλά και το πορτρέτο ενός χαρακτήρα που αλλοιώνεται από το βάρος τής τύχης, ανθρώπινο και αληθινό.


MORE REVIEWS

ΑΓΡΙΑ ΝΥΧΤΑ

Παραμονή Χριστουγέννων, έπαυλη ζάμπλουτης κληρονόμου με «φορτωμένο» θησαυροφυλάκιο δέχεται οργανωμένη επίθεση συμμορίας διαρρηκτών που εξολοθρεύει το προσωπικό ασφαλείας (και όχι μόνο) και απειλεί ν’ αρχίσει να σκοτώνει τα μέλη της οικογένειας αν δεν καταφέρει να φύγει με το παραδάκι. Και κάπου εκεί εμφανίζεται ο Άι Βασίλης. Ο πραγματικός Άι Βασίλης!

Η ΠΗΓΗ ΤΩΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝ

Μεσαίωνα στη Σουηδία, κοπέλα αγνή πέφτει θύμα κακοποίησης από κακούς αδελφούς βοσκούς. Οι φονιάδες στους γονείς της τα λιλιά της ανεπίγνωστα θα πάνε να πουλήσουν, φιλοξενία και τροφή αφού ζητήσουν. Από τα χέρια του πατέρα θα βρουν την εκδίκηση ή θα προλάβουν να ξεγλιστρήσουν; Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας και, παραδόξως, η... πηγή έμπνευσης για το «Last House on the Left» (1972) του Γουές Κρέιβεν!

R.M.N.

Ρουμάνος εμιγκρές στη Γερμανία, υπό τον φόβο μπλεξίματος με τον Νόμο, επιστρέφει άρον-άρον πίσω στην πατρίδα, ξαναβρίσκοντας πατέρα, γιο, σύζυγο κι ερωμένη. Η πρόσληψη αλλοδαπών εργατών από το τοπικό αρτοποιείο κάνει την ατμόσφαιρα στο χωριό του να μυρίζει μπαρούτι.

ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΔΙΑΒΟΛΟΙ

Η Ζοάν ζει αρκετά συνηθισμένα με την κόρη της Βικί και το σύζυγό της Τζίμι σε μια μικρή κοινότητα των Γαλλικών Άλπεων, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που ο ερχομός της αδελφής εκείνου ανατρέψει τις εύθραυστες οικογενειακές ισορροπίες.

ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΑΠΟ ΠΟΤΕ

Η Ελέν πάσχει από σπάνια ανίατη ασθένεια, αλλά δεν θέλει να την λυπούνται. Ταξιδεύει σε κουκίδα του χάρτη της Νορβηγίας, προκειμένου να ζήσει έστω για λίγο ελεύθερη. Ή μήπως για να πεθάνει μόνη;