FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΧΑΜΕΝΟ ΣΗΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ (2014)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Αυγερόπουλος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 65ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Τον Ιούνιο του 2013, μέσα σε 5 ώρες ανακοινώθηκε και εκτελέστηκε με πρωθυπουργική απόφαση η παύση λειτουργίας της ΕΡΤ και των δομών της (5 τηλεοπτικοί και 29 ραδιοφωνικοί σταθμοί, μουσικά σύνολα, το ψηφιακό αρχείο της). Πού, πώς, πότε, πώς και – κυρίως – γιατί ο τότε κατεβασμένος διακόπτης ακόμα (;) αντηχεί;

Στο χαζοκούτι όπως και στο σινεμά τεκμηρίωσης timing (and volume) is everything. Και, δυστυχώς για το Γιώργο Αυγερόπουλο, αν ως συνειδητοποιημένος πολίτης είχες στοιχειωδώς τεντωμένες τις κεραίες σου στο σωρείτη της συγκαιρινής ειδησεογραφίας και αρθρογραφίας, στην καλύτερη περίπτωση σουμάρει πεπραγμένα και ντεσού, ευσύνοπτα και πατώντας (συνήθως, όχι πάντα) τα σωστά κουμπιά. Στη χειρότερη, εντούτοις, πιάνει τη big picture υπερακτιβιστικά (χάνοντας λίγο από το δίκιο του) και με χρονοκαθυστέρηση (καθόλου απαραίτητη για το δημοσιογραφικό ζητούμενο της νηφαλιότερης αποτίμηση των γεγονότων, απ’ τη στιγμή που αποκαλύψεις κατόπιν του σκαλίσματος του «φακέλου» δεν υφίστανται, μας τα ’παν άλλοι, τότε), στον νέο ψαχτικά στρατευμένο 35mm μετα-«Εξάντα» του, χρονικό των συνθηκών υπό τις οποίες έπεσε μαύρο στα κρατικά media, fresco ενσταντανέ / προσώπων / δηλώσεων κατά τη διάρκεια του πατιρντί και της συνακόλουθης κατάληψης του Ραδιομεγάρου απ’ τους σχολασμένους και την κοσμοσυρροή συμπαράστασης, και τέλος έρευνας του τι… παίχτηκε «πλάτη» ή «χαλί» για το, πρωτοφανές στα διεθνή VHF δεδομένα του ευνομούμενου κόσμου, «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» φίμωμα των δημόσιων μέσων ενημέρωσης.

Κοινώς, θα δεις πάλι κάτι σαν τη βιολονίστρια να παίζει δακρυσμένη σε κοντινό, του ΑΝΤΑΡΣΥΑ και του ΕΠΑΜ τα πανό, στη Μεσογείων μαζί τους εργαζομένους και το λαό – αλλά με την ένταση των καταγεγραμμένων δονήσεων απομειωμένη, πλέον. Θ’ ακούσεις μ’ επιχειρήματα το κατηγορώ (και λιγότερο τον αντίλογο, σχεδόν μόνο από τον αρμόδιο υφυπουργό, που ή παραδέχεται το από κάθε άποψη βραχυκύκλωμα που προέκυψε ή λειτουργεί ως κυματοθραύστης άνευ πρεμούρας – ακόμη ένα μη λαβράκι του doc): για το πασπαρτού των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου που «έδεσαν» τύποις το λουκέτο, τις 2.500+ απολύσεις – μαχαίρι που εκπλήρωναν βολικά έναν πιεστικό μνημονιακό όρο υπαλληλικής ελάφρυνσης, την πάταξη της διαφθοράς που προφασίστηκαν οι αυτοααποκαλούμενοι καθαίροντες οι οποίοι ζητούσαν και πετύχαιναν ρουσφέτια μήνες πριν, τον πολιτικό έλεγχο που επιβλήθηκε δια της σίγασης στους – συχνά μη υποστηρικτικούς τής καταφυγής στην Τρόικα – διαύλους, την αβάντα στο ιδιωτικό «γυαλί» δια του τετέλεσται στις συχνότητες της ΕΡΤ.

Καλυφθείσα ήδη απ’ τον παραδοσιακό και δικτυακό Τύπο πέρυσι ενώ το θέμα έκαιγε, η άνωθεν agenda συναντά εκτός των διαδρόμων / του φουαγέ / του προαυλίου της Αγίας Παρασκευής και των talking heads (από τη Ναόμι Κλάιν ως τον Προκόπη Παυλόπουλο – ναι, με την ιδιότητα του διαπρεπούς νομικού, αλλά οι δημιουργοί τής ταινίας θεωρούν ότι το παρόν status του ως εκτός «νυμφώνος» πλέον πρώην υπουργού του κόμματος εξουσίας, το οποίο βάλλεται για το φιάσκο, τον καθιστά ιδανικό συνεντευξιαζόμενο;), ετοιματζίδικα τα ημι-timelapse αιθέριων μαζών ως συνδετήρα στο μοντάζ. Αλλά αυτό που σκορπάει τον περισσότερο βόμβο εδώ είναι η απόφαση να μην αγγιχτεί στο παραμικρό, ούτε με μια κάρτα διατίτλων, το lead τής εν εξελίξει επαναστελέχωσης του οργανισμού σε διόλου ασήμαντο ποσοστό από τους ανθρώπους που τα περσινά γεγονότα άφησαν ως κεραυνός εν αιθρία στο δρόμο. Ορθά (είναι κάτι ακόμα στον… αέρα); Μπορεί, αλλά έτσι η αφήγηση γλιτώνει βολικά (καταγγελτικά, «ανθρώπινα») το εκπεμπόμενο υλικό από πιθανά παράσιτα.

Τουλάχιστον, στριμάροντας σωστά τα δεδομένα, το φιλμ στρέφει και ρίχνει τον προβολέα του και σε λιγότερο φωτισμένες γωνίες του πλατό: στη διακοπή του 902 TV (οσάκις διέχεε το πρόγραμμα των απεργών) μέσω της δράσης της διατεταγμένης απ’ τις Αρχές (όχι, όμως, από τον μόνο αρμόδιο, το ΕΣΡ) τοποτηρήτριας DIGEA, στην αψήφηση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί εβδομάδες από τις ίδιες Αρχές, στη δημοσιονομική ζημία αντί του επιδιωκόμενου οφέλους που επέφεραν στον προϋπολογισμό τα επισυμβαίνοντα. Η σύνδεση ανάμεσα στο «ταχύτατα» υπεσχημένο περί νέου φορέα (της ΝΕΡΙΤ) από Σαμαρά και στο ότι αυτός δε λειτουργεί αλλά τον πληρώνουμε μέσω ΔΕΗ σχεδόν ένα χρόνο μετά βάζει και το τελευταίο βύσμα στην υποδοχή του, πατώντας το off. Τι είδαμε; Ασθενέστερη του επιθυμητού η εύρεση του «Χαμένου Σήματος της Δημοκρατίας». Σε κρατάει ξύπνιο. Αλλά δε λέει και με αναμεταδότη και κονσέρβα…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το κοινό τού δημοσιογράφου θα επιστρέψει επί οθόνης, αλλά οι έχοντες εντρυφήσει από πέρυσι στη «φάση» πιθανώς θα δουν… επανάληψη. Αν δεν είσαι γνώστης της κατάστασης, σε αφορά και είναι – κινηματογραφικά, επίσης – ενδιαφέρον. Ψηφοφόροι του Αντώνη, θα το βρείτε λίγο «βαμμένο» (αλλά πήγαινε γυρεύοντας).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.