FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΜΩΡΟ ΤΗΣ ΜΑΚΟΝ (1993)

(THE BABY OF MÂCON)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πίτερ Γκρίναγουεϊ
  • ΚΑΣΤ: Τζούλια Όρμοντ, Ρέιφ Φάινς, Φίλιπ Στόουν, Τζόναθαν Λέισι, Ντον Χέντερσον, Σίλια Γκρέγκορι, Τζεφ Νάτολ, Τζέσικα Χάινς, Κάθριν Χάντερ, Γκαμπριέλ Ρέιντι, Τόνι Βόγκελ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD

Θρησκευτική εκμετάλλευση και κοινωνική σήψη σε μεγαλοπρεπές, θεατρίζον περιτύλιγμα που στάζει αίμα. Ο τυπικός Γκρίναγουεϊ που αγαπάτε (;)…

17ος αιώνας. Σε μια κοινωνία που υποφέρει από την ακαρπία (τιμωρία από το Θεό για την αδιαφορία προς αυτόν και την ερήμωση του Καθεδρικού της Μακόν), μια μεσόκοπη, πλαδαρή και βρώμικη γυναίκα ετοιμάζεται να γεννήσει. Πρόκειται για την έναρξη μιας θεατρικής παράστασης, που θα ολοκληρωθεί σε τρεις πράξεις, μπροστά σε ζωντανό κοινό, το οποίο (προσωρινά) αγωνιά να δει τι τέρας θα γεννήσει αυτή η γυναίκα. Το υγιές και πανέμορφο βρέφος με τα γαλάζια μάτια, που θα γεννηθεί στη σκηνή, εκπλήσσει τους πάντες. Οι πλούσιες σύζυγοι προσφέρουν χρήματα για ένα άγγιγμα γονιμότητας από το «Θείο» βρέφος, οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας σταυροκοπιούνται και η 18χρονη αδελφή του αποφασίζει να εκμεταλλευτεί το «θαύμα», διεκδικώντας τη μητρότητα του παιδιού.

Η κόρη, όντας παρθένα, επικαλείται την άμωμο σύλληψη, φυλακίζει τη μητέρα της και εξαγοράζει τον πατέρα της με τα πλούτη που της προσφέρουν οι ευγενείς, προκαλώντας τη ζήλια της Εκκλησίας. Επόμενος στόχος της, η αποπλάνηση του γιου του τοπικού Επισκόπου, που θα έχει σαν αποτέλεσμα το θάνατό του, μετά την επέμβαση του παιδιού, το οποίο γίνεται θύμα μεγαλύτερης εκμετάλλευσης από τη στιγμή που προστατεύεται από την Εκκλησία.

Ο ίδιος ο Πίτερ Γκρίναγουεϊ, πολύ απλά, εξηγεί ότι «Το Μωρό της Μακόν» είναι μια ταινία για την εκμετάλλευση της παιδικής αθωότητας, τοποθετημένη σε μια εποχή όπου ο Καθολικισμός έχει τελειοποιήσει την προπαγάνδα του. Φυσικά, σήμερα δεν υπάρχουν μύθοι για τη θαυματουργή δράση παιδιών – Αγίων. Σήμερα υπάρχει η κακοποίηση ή η βία απέναντι στα παιδιά, αντικείμενο εκμετάλλευσης του Τύπου, αφήνοντας την Εκκλησία να κερδοσκοπεί με τη γέννηση και το θάνατο. Σαφώς πιο βλάσφημος από κάθε άλλη φορά, ο Γκρίναγουεϊ ειρωνεύεται χρησιμοποιώντας το σύμβολο της Παρθένου Μαρίας (αποκορύφωμα, η καταπληκτική σκηνή της αποπλάνησης του Ιωσήφ / γιου του Επισκόπου από την Μαρία / κόρη σε ένα στάβλο).

Όλα αυτά μοιάζουν ορατά στην αποκρυπτογράφηση, αλλά στην πραγματικότητα παραμένει σχεδόν αδύνατο να «διαρρήξεις» τους μυστικούς κώδικες του Γκρίναγουεϊ, που βρίσκουν τη μοναδική τους λύση στο μυαλό του. Το πιο ανορθόδοξο στοιχείο της ταινίας είναι τα ακριβή όρια θεάτρου και πραγματικότητας, δηλαδή το πού σταματά η παράσταση και πού αρχίζει η ζωή. Εδώ ο Γκρίναγουεϊ οικειοποιείται μπρεχτικές ιδέες, με τους ηθοποιούς να μπερδεύουν τους ρόλους τους με το ρεαλιστικό. Θάνατος επί σκηνής, απέναντι σ’ ένα κοινό που επεμβαίνει στη δράση του έργου, παίζοντας το ρόλο του λαϊκού δικαστηρίου. Ποιος υποδύεται τι; Η απάντηση κρύβεται περίτεχνα, ως η μεγαλύτερη σκηνοθετική αρετή της ταινίας, μέσα στο χαοτικά baroque σκηνικό των Μπεν Βαν Ος και Γιαν Ρόελφς.

Ένα σοκαριστικό θέαμα εικαστικής τελειότητας, «Το Μωρό της Μακόν» είναι το ίδιο νοσηρό με το προγενέστερο έργο του Γκρίναγουεϊ, αλλά και πιο ψυχρό από κάθε άλλη φορά. Η επαναληπτικότητά του κουράζει και η αγριότητά του μπορεί να απωθήσει ακόμη και μερικούς από τους οπαδούς του σκηνοθέτη. Ο κινηματογραφικός θεατής έχει να επιλέξει μεταξύ δύο «ρόλων» που του επιτρέπει να «παίξει» η σκοτεινή αίθουσα: να θαυμάσει την παρακμή ή να αποχωρήσει προς το φως…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 57) το 1995, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν η πρώτη φορά που αισθανόμουν μια κάποια απογοήτευση με έργο του Πίτερ Γκρίναγουεϊ (επίσης, να συμπληρώσω πως δεν υπήρξα μεγάλος fan και της «Κοιλιάς του Αρχιτέκτονα», από το 1987). Οι ακόλουθες σημειώσεις συνόδευαν (αντί trivia) την τότε κριτική:

Το «Μωρό της Μακόν» παρουσιάστηκε εκτός συναγωνισμού στο Φεστιβάλ των Καννών το 1993. Το ερέθισμα για το σενάριο του φιλμ ήταν δύο φωτογραφίες του Ολιβιέρι Τοσκάνι. «Το διάσημο poster του μόλις μερικών δευτερολέπτων γεννημένου μωρού, καλυμμένου με αίμα και βλέννα και – κάπως πιο περίεργα – ένα εξώφυλλο του ELLE το οποίο παρουσίαζε ένα πανέμορφο μοντέλο που, όμως, ήταν πολύ νεαρό για να είναι η μητέρα του όμορφου γαλανομάτικου παιδιού που κρατούσε στην αγκαλιά του. Το παιδί αυτό ήταν όμηρος της μόδας, της δημοσιότητας και του χρήματος, ενώ το μοντέλο παρουσιαζόταν σαν η Παρθένος Μαρία»! (Και που το μάθατε αυτό, το μυαλό σας δεν πρόκειται να πάει τόσο μακριά όσο η ταινία…) Όσο για τους φίλους του Μάικλ Νάιμαν, ας μάθουν πως με τούτο το φιλμ έπαψε η συνεργασία του συνθέτη με τον Γκρίναγουεϊ, ο οποίος εδώ έχει επιλέξει μουσικά έργα των Μοντεβέρντι, Μπακ, Κορέλι και Τάλις.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.