FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΜΕΡΙΔΙΟ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ (2012)

(THE ANGELS’ SHARE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κεν Λόουτς
  • ΚΑΣΤ: Πολ Μπράνιγκαν, Τζον Χένσο, Γκάρι Μέιτλαντ, Τζάσμιν Ρίγκινς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ο Ρόμπι γλίτωσε στο τσακ τη φυλακή, έγινε πατέρας και αποφάσισε ν’ αλλάξει τη ζωή του προς το καλύτερο. Ο κοινωνικός λειτουργός που τον αναλαμβάνει τον συστήνει στον αριστοκρατικό κόσμο της δημιουργίας, γευσιγνωσίας και συλλογής εκλεκτών ουίσκι, και ο Ρόμπι βλέπει (άπλετο) φως στην άκρη του τούνελ…

Η δουλειά του Λόουτς πάντα φέρει ευδιάκριτη την υπογραφή του, όντας ανυποχώρητα κοινωνικά συνειδητοποιημένη, αν και όχι απαραίτητα πολιτικά ορθή. Με σταθερή πυξίδα του τα λάθη και τα πάθη συνηθισμένων ανθρώπων, που σπρώχτηκαν και παλεύουν να επιβιώσουν στο περιθώριο, της κοινωνίας, της οικονομίας ή της Ιστορίας. Ωστόσο, αυτή η απρόσκοπτη κοσμοαντίληψή του δεν τον περιορίζει. Δεινός πλάστης σπαρακτικών δραμάτων («Ladybird Ladybird», «Το Όνομά μου Είναι Τζο»), συχνά πυκνά αποδεικνύεται και θαυματουργός, με τον δικό του ιδιαίτερο και ξεχωριστό τρόπο προσέγγισης, και σε άλλα – δε θα έλεγες του γούστου του – κινηματογραφικά είδη: σαν τη ρομαντική κομεντί (με τις ερωτικές σκηνές γυρισμένες, θαρρείς, από ατρόμητο, απενοχοποιημένο 20άρη) «Ένα Τρυφερό Φιλί», ή το νεανικό δράμα (έτσι όπως ποτέ δεν το διανοήθηκε το Χόλιγουντ) «Sweet Sixteen».

Αυτό το τελευταίο, βραβευμένο στα Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν (Βραβείο Κοινού) και των Καννών (Βραβείο της Επιτροπής), καθώς και στα σκοτσέζικα BAFTA (Πρώτου Ανδρικού Ρόλου και Σεναρίου) πόνημά του, αποτελεί μια ακόμα εξόρμησή του σε αναπάντεχα κινηματογραφικά μονοπάτια. Ή αλλιώς, τη δική του εκδοχή μιας gross – out κωμωδίας, από εκείνες, δηλαδή, που δε φοβούνται το αθυρόστομο, σκατολογικό χιούμορ! Έτσι, η καθομιλουμένη αργκό δε λογοκρίνεται, και τα «μ***ί», «μ***ιά», «γ**άω», «γ**ώ», «γ***σι», «γ***σου» πάνε σύννεφο, ενώ καταναλώνονται ευφάνταστα αηδιαστικά κοκτέιλ (σαν εκείνο με βασικά συστατικό το ουίσκι και τις… ροχάλες), ο Άλμπερτ (Μέιτλαντ) σου τρίβει αδιάντροπα στη μούρη την επικίνδυνη (για τον εαυτό του και τους άλλους) ατζαμοσύνη, την εξωφρενική ημιμάθεια και τις ανεκδιήγητες… κάλτσες του, και σκοτσέζικα κιλτ σηκώνονται με θράσος για να αποκαλύψουν στην προσβλητική αστυνομία τη δυσάρεστη, γυμνή «αλήθεια».

Προηγουμένως, όμως, ο Λόουτς, με τη συμβολή όλης της θαυμάσιας ερμηνευτικής του ομάδας, αλλά κυρίως του αφοπλιστικού Μπράνιγκαν (που δεν παύει στιγμή να εκπλήσσει επιβλητικά ως Ρόμπι, αντιπαραβάλλοντας την ασφαλή, αγορίστικη εμφάνισή του με την απειλητική, μάτσο συμπεριφορά του, την ικανότητά του για ορμητική, ανεπιφύλακτη τρυφερότητα με τα ασυγκράτητα βίαια ξεσπάσματά του), έχει φροντίσει να γειώσει καταλυτικά τα δρώμενα. Με σημείο εκκίνησης τους τίτλους αρχής, όπου καθένας από τους ήρωές του ακούει στο δικαστήριο το πώς και γιατί της ποινής που του αναλογεί για τις παραβάσεις ή τα εγκλήματά του, και επόμενους σταθμούς τον αιματηρό καυγά του Ρόμπι στο νοσοκομείο, τις απειλές που δέχεται από τον πατέρα της κοπέλας του στο αυτοκίνητο, και την αποστομωτικά δραματική συνάντησή του με το θύμα του, ο Λόουτς αφενός ξεμπροστιάζει τον μέσο όρο της κοινωνίας, που με ή χωρίς πειστική δικαιολογία αρνείται πεισματικά να δώσει μια δεύτερη ευκαιρία στα πεταμένα στα άκρα της, συχνά χαρισματικά, παιδιά της, και αφετέρου φωτίζει το διττό και αμφιλεγόμενο, κάθε άλλο παρά αθώο γκρίζο του χαρακτήρα των τελευταίων.

Καθώς το φιλμ προχωρά – και εκφράζει όλο και περισσότερο τις κωμικές διαθέσεις του – δεν προκαλεί τρανταχτά γέλια, αλλά ένα ακούραστο, γεμάτο, διεγερτικά γνωρίζον μειδίαμα. Γιατί όταν μπαίνει στο παιχνίδι το ουίσκι, η εμμονή και η διακίνηση ασύλληπτων εκατομμυρίων που αυτό προκαλεί σοκάρουν, σαφώς, περισσότερο από τα προαναφερθέντα gross – out επεισόδια της… διπλανής πόρτας. Έτσι, διακριτικά και έμμεσα, σχολιάζεται ειρωνικά (και δη σατιρικά) η παράλογη τάξη των πραγμάτων, που συντηρεί μια άφαντη (ταμπουρωμένη στα κάστρα της;), ανώνυμη και οικονομικά παντοδύναμη κάστα, που μέσω των εκπροσώπων της στην πεζή καθημερινότητα όλων των άλλων, μπορεί να αγνοεί, να προσπερνά ή να καταπατά κατά βούληση νόμους και κανόνες, όχι για να επιβιώσει, αλλά για να εξασφαλίσει μια υλική, φευγαλέα απόλαυση.

Μη βιαστείς, όμως, να βγάλεις συμπεράσματα. Επιτρέποντας στο Ρόμπι να εξασφαλίσει μια καλύτερη ζωή (αλλά και μια υλική, φευγαλέα απόλαυση) για τον εαυτό, την οικογένεια και τους φίλους του, εκμεταλλευόμενος την «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» νοοτροπία της αριστοκρατίας του ουίσκι, σαν εναλλακτικός, σύγχρονος (και συνονόματος) Ρομπέν των Δασών, ο Λόουτς κρατά το διάλογο για τον καταμερισμό της ευθύνης και της ενοχής ανοιχτό. Κλείνοντας κατάμουτρα την πόρτα σε ασπρόμαυρα, κοντόφθαλμα διπολικά κλισέ του τύπου «κακοί» πλούσιοι, «καλοί» φτωχοί, «π****να» κοινωνία, «θεά» ατομικότητα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Απλό, αθόρυβο και απέριττο σινεμά, με αναπάντεχο κωμικό ταμπεραμέντο, που θα σου φτιάξει τη διάθεση και (αν το αφήσεις) θα σου ακονίσει το μυαλό, χωρίς, ωστόσο, να κατατάσσεται στις κορυφαίες ταινίες του Λόουτς.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.