FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΧΑΡΙΣΜΑ (2015)

(SOLACE)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αφόνσο Πογιάρ
  • ΚΑΣΤ: Άντονι Χόπκινς, Τζέφρι Ντιν Μόργκαν, Άμπι Κόρνις, Κόλιν Φάρελ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Ειδικός πράκτορας του FBI ζητά τη βοήθεια ενός γιατρού – μέντιουμ με τον οποίο έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν, ελπίζοντας να βρεθεί ένας συνδετικός κρίκος γύρω από μια σειρά πανομοιότυπων δολοφονιών που δεν δίνουν ίχνος κινήτρου στις αστυνομικές αρχές.

Ένα αστυνομικό θρίλερ με serial killer έχει κάποιες στερεότυπες επιλογές για τα μονοπάτια που θα ακολουθήσει, έτσι ώστε να κερδίσει τον θεατή, πόσω μάλλον να μείνει και αξιομνημόνευτο. Μπορεί να βασίζεται πάνω σε μια εξαιρετική σεναριακή ιδέα, η οποία θα καταλήγει σε ένα εξίσου διαβολικό twist (σπάνιο). Μπορεί να εξελίσσει την ιστορία του σε μια πεπατημένη του είδους, αλλά να σε κερδίζει, έστω, στιλιστικά (κορεσμένο, άρα επίσης σπάνιο). Ή μπορεί να καταφέρει και να σου «πουλήσει» μια συμπαθητική ιδέα, που δεν θα ανατρέψει όσα ήξερες για το είδος, χωρίς όμως την ικανότητα να βρει ποτέ και το τέλειο, δολοφονικό της στιλ. Η τελευταία περίπτωση αποτελεί και την πλειοψηφία για το genre σήμερα, το οποίο, επίσης, καταδιώκεται και από την υπερ-προσφορά των τηλεοπτικών σειρών που έχουν ανεβάσει τον πήχη των προσδοκιών ιδιαίτερα ψηλά. Κοινώς, τι να σου πει μια επανάληψη μοτίβων χωρίς αυτό το «κάτι» παραπάνω στο σινεμά, όταν η μικρή οθόνη μπορεί να σου προσφέρει εβδομαδιαίες δόσεις ξεκάθαρα πιο αρτίστικες και τολμηρές («Hannibal», κανείς;)…

Ο Βραζιλιάνος παραγωγός και σκηνοθέτης Αφόνσο Πογιάρ έχει κάνει τη μελέτη του στο είδος, έχει προσπαθήσει να δώσει αυτό το κάτι παραπάνω (ειδικά στις οραματικές σεκάνς του Άντονι Χόπκινς), αλλά… δεν «το ‘χει» για να καθοδηγήσει ούτε το καστ ούτε και τους υπόλοιπους συντελεστές μιας κινηματογραφικής παραγωγής. Οι ιδέες του είναι σκόρπιες και μαρτυρούν περισσότερο δάνεια παρά μια ενιαία φιλμική γραφή.

Η πλοκή σε κρατάει, μέχρι να σου φανερωθεί το κίνητρο του δολοφόνου και η επερχόμενη κόντρα του με τον psychic ήρωά μας. Το σενάριο, κάπου εκεί, με τα ιατρικά ζητήματα που μπλέκει, παραγίνεται συναισθηματικό και γέρνει επικίνδυνα προς το οικογενειακό δράμα, που λανθασμένα παίρνει το πάνω χέρι από τις αστυνομικές έρευνες. Η πλανοθεσία είναι άγαρμπη (έλεος, κάποιος να τον ενημερώσει πως η «σπασμωδική» κίνηση της κάμερας έχει ξεπεραστεί εντελώς!) και στείρα αισθητικής φόρμας αδυνατεί να προσεγγίσει και να κάνει «παιχνίδι» με τους χαρακτήρες, το μοντάζ πελαγοδρομεί και το μυστήριο στέκει ως μοναδική ελπίδα συντροφιάς (που πληγώνεται εντονότερα από την υποπλοκή της περίπτωσης του ζωγράφου – δολώματος για το FBI).

Τα «ψυχανεμιστικά» πλάνα δημιουργούν μια ενδιαφέρουσα ψευδαίσθηση εξέλιξης κάποιας επόμενης σκηνής που μπορεί και να είδαμε μονάχα μέσα από το μυαλό του psychic ή του δολοφόνου, η σκηνή του σταθμού του τρένου που συμπληρώνει κάποια στοιχεία του οπτικού αυτού puzzle είναι καλοσχεδιασμένη και το φινάλε δεν κρύβει κάτι το ενοχλητικό ή ατυχές για τη φιλοσοφία τού είδους. Απλά, ο ίδιος ο σκηνοθέτης ήταν εκείνος που, τελικά, δεν είχε το όραμα. Κι αυτό μετατρέπει «Το Χάρισμα» σε ακόμη ένα θρίλερ που θα ξεχαστεί γρήγορα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αγαπάς τα αστυνομικά θρίλερ μυστηρίου με εξιχνιάσεις δολοφονιών κατά συρροή; Θα περάσεις ανέμελα την ώρα σου, θα μπεις στο τριπάκι να εξηγήσεις την πλοκή πριν το κάνει η αφήγηση για σένα, αλλά δεν θα βρεις κάτι περισσότερο από ένα θέαμα… τηλεόρασης του σήμερα, με όχι και τόσο εμπνευσμένη άποψη αισθητικής. Αν ζητάς κάτι παραπάνω από το συνηθισμένο στο genre, μάλλον θα περιμένεις να το δεις στο σπίτι (νόμιμα ή μη, ας είμαστε τίμιοι).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ο Χόπκινς και βλέπει φλασιές από δολοφόνο που σκοτώνει στο ασχέτου και βοηθάει τους μπάτσους, αλλά θα βρει κι αυτός το δάσκαλό του. Άμα ήταν πιο σπλατεριά από μελό, ίσως…