FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΧΑΡΙΣΜΑ (2015)

(SOLACE)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αφόνσο Πογιάρ
  • ΚΑΣΤ: Άντονι Χόπκινς, Τζέφρι Ντιν Μόργκαν, Άμπι Κόρνις, Κόλιν Φάρελ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Ειδικός πράκτορας του FBI ζητά τη βοήθεια ενός γιατρού – μέντιουμ με τον οποίο έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν, ελπίζοντας να βρεθεί ένας συνδετικός κρίκος γύρω από μια σειρά πανομοιότυπων δολοφονιών που δεν δίνουν ίχνος κινήτρου στις αστυνομικές αρχές.

Ένα αστυνομικό θρίλερ με serial killer έχει κάποιες στερεότυπες επιλογές για τα μονοπάτια που θα ακολουθήσει, έτσι ώστε να κερδίσει τον θεατή, πόσω μάλλον να μείνει και αξιομνημόνευτο. Μπορεί να βασίζεται πάνω σε μια εξαιρετική σεναριακή ιδέα, η οποία θα καταλήγει σε ένα εξίσου διαβολικό twist (σπάνιο). Μπορεί να εξελίσσει την ιστορία του σε μια πεπατημένη του είδους, αλλά να σε κερδίζει, έστω, στιλιστικά (κορεσμένο, άρα επίσης σπάνιο). Ή μπορεί να καταφέρει και να σου «πουλήσει» μια συμπαθητική ιδέα, που δεν θα ανατρέψει όσα ήξερες για το είδος, χωρίς όμως την ικανότητα να βρει ποτέ και το τέλειο, δολοφονικό της στιλ. Η τελευταία περίπτωση αποτελεί και την πλειοψηφία για το genre σήμερα, το οποίο, επίσης, καταδιώκεται και από την υπερ-προσφορά των τηλεοπτικών σειρών που έχουν ανεβάσει τον πήχη των προσδοκιών ιδιαίτερα ψηλά. Κοινώς, τι να σου πει μια επανάληψη μοτίβων χωρίς αυτό το «κάτι» παραπάνω στο σινεμά, όταν η μικρή οθόνη μπορεί να σου προσφέρει εβδομαδιαίες δόσεις ξεκάθαρα πιο αρτίστικες και τολμηρές («Hannibal», κανείς;)…

Ο Βραζιλιάνος παραγωγός και σκηνοθέτης Αφόνσο Πογιάρ έχει κάνει τη μελέτη του στο είδος, έχει προσπαθήσει να δώσει αυτό το κάτι παραπάνω (ειδικά στις οραματικές σεκάνς του Άντονι Χόπκινς), αλλά… δεν «το ‘χει» για να καθοδηγήσει ούτε το καστ ούτε και τους υπόλοιπους συντελεστές μιας κινηματογραφικής παραγωγής. Οι ιδέες του είναι σκόρπιες και μαρτυρούν περισσότερο δάνεια παρά μια ενιαία φιλμική γραφή.

Η πλοκή σε κρατάει, μέχρι να σου φανερωθεί το κίνητρο του δολοφόνου και η επερχόμενη κόντρα του με τον psychic ήρωά μας. Το σενάριο, κάπου εκεί, με τα ιατρικά ζητήματα που μπλέκει, παραγίνεται συναισθηματικό και γέρνει επικίνδυνα προς το οικογενειακό δράμα, που λανθασμένα παίρνει το πάνω χέρι από τις αστυνομικές έρευνες. Η πλανοθεσία είναι άγαρμπη (έλεος, κάποιος να τον ενημερώσει πως η «σπασμωδική» κίνηση της κάμερας έχει ξεπεραστεί εντελώς!) και στείρα αισθητικής φόρμας αδυνατεί να προσεγγίσει και να κάνει «παιχνίδι» με τους χαρακτήρες, το μοντάζ πελαγοδρομεί και το μυστήριο στέκει ως μοναδική ελπίδα συντροφιάς (που πληγώνεται εντονότερα από την υποπλοκή της περίπτωσης του ζωγράφου – δολώματος για το FBI).

Τα «ψυχανεμιστικά» πλάνα δημιουργούν μια ενδιαφέρουσα ψευδαίσθηση εξέλιξης κάποιας επόμενης σκηνής που μπορεί και να είδαμε μονάχα μέσα από το μυαλό του psychic ή του δολοφόνου, η σκηνή του σταθμού του τρένου που συμπληρώνει κάποια στοιχεία του οπτικού αυτού puzzle είναι καλοσχεδιασμένη και το φινάλε δεν κρύβει κάτι το ενοχλητικό ή ατυχές για τη φιλοσοφία τού είδους. Απλά, ο ίδιος ο σκηνοθέτης ήταν εκείνος που, τελικά, δεν είχε το όραμα. Κι αυτό μετατρέπει «Το Χάρισμα» σε ακόμη ένα θρίλερ που θα ξεχαστεί γρήγορα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αγαπάς τα αστυνομικά θρίλερ μυστηρίου με εξιχνιάσεις δολοφονιών κατά συρροή; Θα περάσεις ανέμελα την ώρα σου, θα μπεις στο τριπάκι να εξηγήσεις την πλοκή πριν το κάνει η αφήγηση για σένα, αλλά δεν θα βρεις κάτι περισσότερο από ένα θέαμα… τηλεόρασης του σήμερα, με όχι και τόσο εμπνευσμένη άποψη αισθητικής. Αν ζητάς κάτι παραπάνω από το συνηθισμένο στο genre, μάλλον θα περιμένεις να το δεις στο σπίτι (νόμιμα ή μη, ας είμαστε τίμιοι).


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.

THE BRUTALIST

Στα 1947, ένας ουγγρικής καταγωγής μοντερνιστής αρχιτέκτονας της σχολής Bauhaus μεταναστεύει στις ΗΠΑ, αναζητώντας ένα καλύτερο αύριο για εκείνον και τη σύζυγό του που αγωνίζεται ακόμη να βρει τρόπο διαφυγής από την Αυστρία. Ένας μεγιστάνας βιομήχανος θα γίνει ο πάτρονάς του και θα του αναθέσει τη δημιουργία ενός μνημειώδους κτηρίου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ο Χόπκινς και βλέπει φλασιές από δολοφόνο που σκοτώνει στο ασχέτου και βοηθάει τους μπάτσους, αλλά θα βρει κι αυτός το δάσκαλό του. Άμα ήταν πιο σπλατεριά από μελό, ίσως…