FreeCinema

Follow us

ΑΣΣΟΣ ΣΤΟ ΜΑΝΙΚΙ (2007)

(SMOKIN' ACES)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμική Περιπέτεια Δράσης
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζο Κάρναχαν
  • ΚΑΣΤ: Τζέρεμι Πίβεν, Ράιαν Ρέινολντς, Ρέι Λιότα, Τζόζεφ Ράσκιν, Άλεξ Ρόκο, Γουέιν Νιούτον, Μπεν Άφλεκ, Πίτερ Μπεργκ, Μάρτιν Χέντερσον, Κόμον, Άντι Γκαρσία
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Performer του Λας Βέγκας που το γυρνάει σε «καρφί» και ετοιμάζεται να καταθέσει ως μάρτυρας σε δίκη της Μαφίας, βλέπει το τομάρι του ν’ ανεβάζει αξία στο 1.000.000 δολάρια και δεν ξέρει που να κρυφτεί από κάθε εγκληματική φυσιογνωμία επί αμερικανικού εδάφους!

Αν κλείσεις τα βλέφαρα για λίγα δευτερόλεπτα, στρέψεις την προσοχή σου κάπου αλλού ή αρχίσεις να ψάχνεις που σου έπεσε το popcorn μέσα στην αίθουσα, μπορεί και να χάσεις τη μισή πλοκή αυτής της ταινίας! Δεν είναι αστείο. Ο Τζο Κάρναχαν ανοίγει το φιλμ μ’ ένα μικρό party σύστασης χαρακτήρων και επεξηγηματικών flashback, που μοιάζουν με ολοκληρωμένο trailer από άλλες ταινίες. Απαιτείται η μέγιστη προσοχή για ν’ ακολουθήσεις όλες τις αρχικές πληροφορίες, οι οποίες ξεπετάγονται μπροστά στα μάτια σου με ρυθμό στενογράφου που χτυπάει εκατοντάδες λέξεις στο λεπτό! Κέντρο της προσοχής, ο Μπάντι Ίσραελ, καραγκιόζης showman του Λας Βέγκας που κάποτε έμπλεξε με τη Μαφία, έγινε προστατευόμενος του παντοδύναμου gangster Πρίμο Σπαράτζα, αλλά με το που διαρρέει η φήμη πως πρόκειται να καταθέσει σε μεγάλη δίκη για λογαριασμό του FBI, το τομάρι του έχει βγει στην «ελεύθερη αγορά» του υποκόσμου ολόκληρης της Αμερικής (με τιμολόγιο στο 1.000.000 δολάρια) και η ουρά που έχουν κάνει οι κάθε λογής εγκληματίες για να τον «φάνε» δεν περιγράφεται!

Πολλοί μπορούν να κατηγορήσουν το «Άσσος στο Μανίκι» για την απίστευτη ελαφρότητά του και για ένα σενάριο που προσπαθεί επιμελώς να καλύψει τις τρύπες του για να σταματήσει την αιμορραγία. Δε μπορούμε να μιλάμε για σημαντικό παράπτωμα, όμως, όταν οι προθέσεις του Κάρναχαν είναι τόσο προφανείς: ο άνθρωπος υπογράφει μια περιπέτεια καταδίωξης με υπερβολικά στοιχεία μαύρου χιούμορ και μοναδικό στόχο να προκαλέσει… σαματά! Και τέτοιο σαματά στην οθόνη, καιρό είχαμε να δούμε. Οπότε, ας λέμε κι ένα «ευχαριστώ», βρε αδελφέ!

Η αφηγηματική μαστοριά του Κάρναχαν πατάει πάνω στους ρυθμούς του Γκάι Ρίτσι, κλέβει λίγο από τις διασταυρούμενες ιστορίες του Κουέντιν Ταραντίνο, υπόγεια σατιρίζει την κουστωδία του Φρανκ Σινάτρα και τον κόσμο του Rat Pack από το Βέγκας του ’60 και του ’70, για να καταλήξει σ’ ένα recital αιματοκυλίσματος με τόση υπερβολή που διαλύει τους όποιους ρεαλιστικούς τόνους και μετατοπίζει το όλο φιλμ στο σύμπαν των πλέον βίαιων comics. Και είναι τόσο ενδιαφέρον αυτό το κράμα, με τους αμέτρητους χαρακτήρες που λες κι έχουν βγει από κακό ανέκδοτο (από τους punk νεοναζί μέχρι το ουρανοκατέβατο cameo του διαταραγμένου… ninja πιτσιρικά), που οριακά σου δίνει την ψευδαίσθηση πως αποτελεί και σχόλιο για το κοινωνικό αλαλούμ της σύγχρονης Αμερικής!

Το καστ είναι σωστά επιλεγμένο και πολυπρόσωπο, παίζει καλά την «παρτίδα» και, ενίοτε, οδηγεί στην ταύτιση και σε κάποιο συναίσθημα που θα σε βρει εξ απροόπτου, ειδικά όταν νοιώσεις πως έχεις αρχίσει να νοιάζεσαι για το ποιοι θα τη βγάλουν όρθιοι στα δυο τους πόδια μέχρι τους τίτλους τέλους. Επιπλέον, ο Κάρναχαν ως σεναριογράφος έχει φροντίσει να φυλάξει υπούλως κάποια σημαντικά χαρτιά που ανατρέπουν την πλοκή (μη φανταστείς και «Συνήθεις Υπόπτους», αλλά έναν άσσο θα τον πιάσεις για να σωθείς…) και προκαλούν σασπένς αρκετό για να σου τουμπάρει τα νεύρα. Το μόνο που μένει να κάνεις, πια, είναι να καταλάβεις που μπαίνεις. Γιατί αν δε σ’ ενδιαφέρει να σπάσεις πλάκα με όλη αυτή την επιχείρηση εκτέλεσης ενός γελοίου τύπου όπως ο Μπάντι Ίσραελ, τότε θα αισθανθείς το ίδιο θύμα μ’ εκείνον. Διαφορετικά, βούλιαξε χαμηλά στο κάθισμά σου και φυλάξου από τα βόλια, τα αλυσοπρίονα και τις ρουκέτες! Απ’ όλα έχει ο μπαξές…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2007, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Απόλυτα ψυχαγωγικό ξεφάντωμα crime βίας, χωρίς αιδώ στο αιματοκύλισμα, που (ατυχώς) δεν μνημονεύεται συχνά, πια. Κουβαλάει μελλοντικό cult status, δηλαδή.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.