FreeCinema

Follow us

ΜΑΜΑ, ΓΥΡΙΣΑ! (2016)

(RETOUR CHEZ MA MERE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ερίκ Λαβέν
  • ΚΑΣΤ: Ζοζιάν Μπαλασκό, Αλεξαντρά Λαμί, Ματίλντ Σενιέ, Φιλίπ Λεφέμπρ, Ντιντιέ Φλαμάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Σαραντάρα αρχιτέκτονας, χωρίς δουλειά και σε οικτρή οικονομική κατάσταση, μετακομίζει στο σπίτι της μητέρας της… «προσωρινά». Οι ζόρικες συνθήκες συγκατοίκησης και οι στενές και προβληματικές συναναστροφές με την υπόλοιπη οικογένεια, πόσο θα δοκιμάσουν την υπομονή και των δυo τους;

Δεν είναι λίγες οι γαλλικές κωμωδίες που καταπιάνονται με τα προβλήματα μιας οικογένειας. Αρκετά συχνά, τουλάχιστον, είναι κάπως πιο ανεκτές ή ενδιαφέρουσες από τις στερεοτυπικές ρομαντικές κομεντί που, όπως δείχνουν τα ντόπια κινηματογραφικά ταμεία, πλέον, έχετε βαρεθεί ακόμη και εσείς. Το «Μαμά, Γύρισα!», όπως αντιλαμβάνεται κανείς και από τον τίτλο, ανήκει στην πρώτη κατηγορία, με ένα προφανές κοινωνικό ζήτημα της σημερινής υφεσιακής Ευρώπης και κυρίως του ρημαγμένου από τη… «μεταρρυθμιστική» κρίση Νότου.

Η Στεφανί χάνει τα πάντα, δουλειά και περιουσιακά στοιχεία, και δεν έχει πουθενά αλλού να απευθυνθεί παρά στη μητέρα της, Ζακλίν, μια εξηντάρα έξω καρδιά και όχι ακριβώς αυτό που λες… πρωτευουσιάνα. Είναι άλλωστε μια αστή της Εξ-Αν-Προβάνς, τύπος «παλαιάς κοπής», με δυσκολία να ακολουθήσει το παρόν, αν και με αποτελεσματική καπατσοσύνη εκεί που πρέπει. Για τη σαραντάρα κόρη είναι μεγάλη ήττα να επιστρέψει στο παιδικό της δωμάτιο, να ξυπνάει… με τις κότες για να πάρει το πρωινό της με τη μαμά και ν’ αρχίζει από νωρίς το κυνήγι των βιογραφικών και των κάθε «τελειωμένων» θέσεων εργασίας που της προσφέρονται σαν ξεροκόμματο. Οι σχέσεις με τα αδέλφια της είναι επίσης διαταραγμένες και όλοι μαζί χάνουν τον μπούσουλα δίχως την παραμικρή αρμονία στη ζωή. Ή μήπως όχι ακριβώς όλοι;

Η αλήθεια είναι πως το σενάριο του φιλμ εξαπλώνεται σε κάμποσες υποπλοκές, θέλοντας να κρύψει την αδυναμία τού βασικού του σκελετού, που θα έπρεπε να επικεντρώνει ξεκάθαρα στη σχέση μητέρας και κόρης. Αυτό θα ήθελε ιδιαίτερα κότσια στο γράψιμο και ένα χτίσιμο σκηνών / διαλόγων που θα απαιτούσαν και τα ανάλογα recital ερμηνειών από τις δύο πρωταγωνίστριες. Τελικά, ο boulevard αχταρμάς του φιλμικού καταστασιακού επιδεικνύει την ευκολία αυτού του mainstream καταναλώσιμου προϊόντος, το οποίο όμως στέκει για δύο βασικούς λόγους: α) η Ζοζιάν Μπαλασκό (στον ρόλο τής Ζακλίν, φυσικά) έχει την τόσο επαγγελματική γνώση και άνεση να σολάρει απολαυστικά διότι υποστηρίζεται και από το β) στοιχείο, της υπερδραστήριας… σεξουαλικής ζωής με παλαιό flirt – γείτονα μερικών ορόφων ψηλότερα, στην ίδια πολυκατοικία! Αυτό το εν κρυπτώ amour fou στήνει μερικές από τις πιο κωμικές στιγμές τού φιλμ, καθώς οι δύο εραστές προσπαθούν να βρεθούν στο διαμέρισμα εκείνου χωρίς να δώσουν δικαιώματα κουτσομπολιού (με τον… ανελκυστήρα να αποτελεί το πειστήριο του «εγκλήματος»!) ή και να έρθουν αντιμέτωποι με αποφάσεις ζωής που θα επισημοποιούσαν τη σχέση τους.

Οι λύσεις στα προβλήματα όλων των χαρακτήρων δεν έχουν ένα ξεχωριστό θράσος ή μια κωμική τρέλα που θα απογείωνε την εξέλιξη του «Μαμά, Γύρισα!», ανήκουν σε ένα bourgeois πλαίσιο και φανερώνουν τους στόχους τού φιλμ, το κοινό και το μέγεθος της επιτυχίας που θέλει να προσεγγίσει περισσότερο. Μέσα στις αρκετές αλήθειές του, ίσως και αυτό να είναι ένα προτέρημα, τελικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν ήταν μια ευχάριστη γαλλική κωμωδία θα ήταν το… «καλάθι της νοικοκυράς». Είναι λαϊκό θέαμα με αυτό το κατιτίς για τις μάζες, με ισχυρό πιόνι την ταύτιση του θεατή υπέρ της Μπαλασκό, την κατανόηση απέναντι στο βιωμένο από πολλούς Έλληνες «πισωγύρισμα» στο σπίτι των γονιών τα τελευταία χρόνια. Χωρίς να είναι… Σεφερλής (που λέει ο λόγος), αντιλαμβάνεσαι από νωρίς τους στόχους του, δεν σε ξεγελάει σε αυτό και, ενδεχομένως, να σε διασκεδάσει περισσότερο από αυτό που περιμένεις. Σε αντιστοιχία με τα πρόσφατα καλοκαιρινά σουξέ των τελευταίων χρόνων που έφεραν αυτή την ούγια εθνικότητας, τούτο εδώ μοιάζει να είναι το πιο αντιπροσωπευτικό για τη φετινή σεζόν.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022

Το κορυφαίο ετήσιο κινηματογραφικό γεγονός της πρωτεύουσας είναι ξανά εθιμικά πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, εκ νέου και υγειονομικών συνθηκών επιτρεπουσών σε χειμερινές αίθουσες αποκλειστικά (ΑΣΤΟΡ, ΔΑΝΑΟ, ΙΝΤΕΑΛ, ΤΡΙΑΝΟΝ και, φέτος για πρώτη φορά, ΑΣΤΥ).

ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Νοσοκομειακή ψυχίατρος καλείται να εξετάσει νεοεισαχθείσα σε κατάσταση κρίσης, η οποία πιστεύει πως κάποια υπερφυσική δύναμη «καταλαμβάνει» τα πρόσωπα των ανθρώπων γύρω της, με αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό ένα αρρωστημένο χαμόγελο. Έξαφνα, αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια της κι εκείνη υποψιάζεται πως πρόκειται για ένα είδος «κατάρας» που, πλέον, πέρασε σ’ αυτήν!

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΟΛΑ

Η Χίλντι, μετά την απεξάρτησή της από το αλκοόλ, ανασυνθέτει την καριέρα της στη Νέα Αγγλία, επαναπροσδιορίζοντας αξίες οικημάτων και ζωής, μιλώντας απευθείας στην κάμερα, «στα κορίτσια της» (δύο πανέμορφα σκυλιά και όχι στις κόρες της), στον ψυχίατρο της περιοχής και στον Φρανκ, ένα παλιό της flirt που αναθερμαίνεται. Το οικογενειακό (και όχι μόνο) περιβάλλον θα εκφράσει ανησυχία και gay πρώην σύζυγος θα παρευρεθεί σε δείπνο, κατά το οποίο η Χίλντι μας εξηγεί γιατί τους άφησε να τη στείλουν στην απεξάρτηση και πώς είναι η ζωή της τώρα.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΒΑΣΙΛΙΑΣ

Μία δραματοποιημένη απόπειρα καταγραφής της ιστορίας των Αγκότζι, μιας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας πολεμιστριών οι οποίες προστάτευαν το Αφρικανικό Βασίλειο της Δαχομέης, από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα.

Η ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Όταν δεξαμενή άντλησης πετρελαίου στις νορβηγικές ακτές καταρρέει, διασώστες και ερευνητές ανακαλύπτουν πως το γεγονός οφείλεται σε κάτι που υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του συνηθισμένου ατυχήματος.