FreeCinema

Follow us

ΜΑΜΑ, ΓΥΡΙΣΑ! (2016)

(RETOUR CHEZ MA MERE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ερίκ Λαβέν
  • ΚΑΣΤ: Ζοζιάν Μπαλασκό, Αλεξαντρά Λαμί, Ματίλντ Σενιέ, Φιλίπ Λεφέμπρ, Ντιντιέ Φλαμάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Σαραντάρα αρχιτέκτονας, χωρίς δουλειά και σε οικτρή οικονομική κατάσταση, μετακομίζει στο σπίτι της μητέρας της… «προσωρινά». Οι ζόρικες συνθήκες συγκατοίκησης και οι στενές και προβληματικές συναναστροφές με την υπόλοιπη οικογένεια, πόσο θα δοκιμάσουν την υπομονή και των δυo τους;

Δεν είναι λίγες οι γαλλικές κωμωδίες που καταπιάνονται με τα προβλήματα μιας οικογένειας. Αρκετά συχνά, τουλάχιστον, είναι κάπως πιο ανεκτές ή ενδιαφέρουσες από τις στερεοτυπικές ρομαντικές κομεντί που, όπως δείχνουν τα ντόπια κινηματογραφικά ταμεία, πλέον, έχετε βαρεθεί ακόμη και εσείς. Το «Μαμά, Γύρισα!», όπως αντιλαμβάνεται κανείς και από τον τίτλο, ανήκει στην πρώτη κατηγορία, με ένα προφανές κοινωνικό ζήτημα της σημερινής υφεσιακής Ευρώπης και κυρίως του ρημαγμένου από τη… «μεταρρυθμιστική» κρίση Νότου.

Η Στεφανί χάνει τα πάντα, δουλειά και περιουσιακά στοιχεία, και δεν έχει πουθενά αλλού να απευθυνθεί παρά στη μητέρα της, Ζακλίν, μια εξηντάρα έξω καρδιά και όχι ακριβώς αυτό που λες… πρωτευουσιάνα. Είναι άλλωστε μια αστή της Εξ-Αν-Προβάνς, τύπος «παλαιάς κοπής», με δυσκολία να ακολουθήσει το παρόν, αν και με αποτελεσματική καπατσοσύνη εκεί που πρέπει. Για τη σαραντάρα κόρη είναι μεγάλη ήττα να επιστρέψει στο παιδικό της δωμάτιο, να ξυπνάει… με τις κότες για να πάρει το πρωινό της με τη μαμά και ν’ αρχίζει από νωρίς το κυνήγι των βιογραφικών και των κάθε «τελειωμένων» θέσεων εργασίας που της προσφέρονται σαν ξεροκόμματο. Οι σχέσεις με τα αδέλφια της είναι επίσης διαταραγμένες και όλοι μαζί χάνουν τον μπούσουλα δίχως την παραμικρή αρμονία στη ζωή. Ή μήπως όχι ακριβώς όλοι;

Η αλήθεια είναι πως το σενάριο του φιλμ εξαπλώνεται σε κάμποσες υποπλοκές, θέλοντας να κρύψει την αδυναμία τού βασικού του σκελετού, που θα έπρεπε να επικεντρώνει ξεκάθαρα στη σχέση μητέρας και κόρης. Αυτό θα ήθελε ιδιαίτερα κότσια στο γράψιμο και ένα χτίσιμο σκηνών / διαλόγων που θα απαιτούσαν και τα ανάλογα recital ερμηνειών από τις δύο πρωταγωνίστριες. Τελικά, ο boulevard αχταρμάς του φιλμικού καταστασιακού επιδεικνύει την ευκολία αυτού του mainstream καταναλώσιμου προϊόντος, το οποίο όμως στέκει για δύο βασικούς λόγους: α) η Ζοζιάν Μπαλασκό (στον ρόλο τής Ζακλίν, φυσικά) έχει την τόσο επαγγελματική γνώση και άνεση να σολάρει απολαυστικά διότι υποστηρίζεται και από το β) στοιχείο, της υπερδραστήριας… σεξουαλικής ζωής με παλαιό flirt – γείτονα μερικών ορόφων ψηλότερα, στην ίδια πολυκατοικία! Αυτό το εν κρυπτώ amour fou στήνει μερικές από τις πιο κωμικές στιγμές τού φιλμ, καθώς οι δύο εραστές προσπαθούν να βρεθούν στο διαμέρισμα εκείνου χωρίς να δώσουν δικαιώματα κουτσομπολιού (με τον… ανελκυστήρα να αποτελεί το πειστήριο του «εγκλήματος»!) ή και να έρθουν αντιμέτωποι με αποφάσεις ζωής που θα επισημοποιούσαν τη σχέση τους.

Οι λύσεις στα προβλήματα όλων των χαρακτήρων δεν έχουν ένα ξεχωριστό θράσος ή μια κωμική τρέλα που θα απογείωνε την εξέλιξη του «Μαμά, Γύρισα!», ανήκουν σε ένα bourgeois πλαίσιο και φανερώνουν τους στόχους τού φιλμ, το κοινό και το μέγεθος της επιτυχίας που θέλει να προσεγγίσει περισσότερο. Μέσα στις αρκετές αλήθειές του, ίσως και αυτό να είναι ένα προτέρημα, τελικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν ήταν μια ευχάριστη γαλλική κωμωδία θα ήταν το… «καλάθι της νοικοκυράς». Είναι λαϊκό θέαμα με αυτό το κατιτίς για τις μάζες, με ισχυρό πιόνι την ταύτιση του θεατή υπέρ της Μπαλασκό, την κατανόηση απέναντι στο βιωμένο από πολλούς Έλληνες «πισωγύρισμα» στο σπίτι των γονιών τα τελευταία χρόνια. Χωρίς να είναι… Σεφερλής (που λέει ο λόγος), αντιλαμβάνεσαι από νωρίς τους στόχους του, δεν σε ξεγελάει σε αυτό και, ενδεχομένως, να σε διασκεδάσει περισσότερο από αυτό που περιμένεις. Σε αντιστοιχία με τα πρόσφατα καλοκαιρινά σουξέ των τελευταίων χρόνων που έφεραν αυτή την ούγια εθνικότητας, τούτο εδώ μοιάζει να είναι το πιο αντιπροσωπευτικό για τη φετινή σεζόν.


MORE REVIEWS

ΕΝΚΑΝΤΟ: ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΓΙΚΟΣ

Πολυπληθής κι ευτυχισμένη κολομβιανή οικογένεια, κάθε μέλος της οποίας διαθέτει μαγικά χαρίσματα, βρίσκεται προ του κινδύνου να τα χάσει ολοσχερώς! Κόρη αποκαρδιωμένη από την ατυχία της να είναι η μόνη που την τέχνη της μαγείας δεν κατέχει, βάζει μπρος σχέδιο σωτηρίας για όλους. Θα μαγέψει;

Ο ΟΙΚΟΣ GUCCI

Τα γεγονότα που οδήγησαν στην πληρωμένη δολοφονία του Μαουρίτσιο Γκούτσι και η ανάμειξη της πρώην συζύγου του Πατρίτσια Ρετζιάνι σ’ αυτήν, με φόντο τα μοχθηρά, οικονομικά παρασκήνια του κόσμου της μόδας.

ΠΡΑΣΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Μέσω αγγελίας, η Άννα πηγαίνει να πιάσει δουλειά στην ξεχασμένη από το χρόνο ψαροταβέρνα του Ρούλα (από το Χάρης). Λιγομίλητη, σχεδόν αντικοινωνική, μα με ικανότητα στη μαγειρική, η Άννα κερδίζει τους καθημερινούς πελάτες του μαγαζιού, κρατώντας καλά κρυμμένο το μυστικό της… απώλειας της μνήμης της!

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ

Ζευγάρι με μικρό παιδί, απότομα προσγειωμένο από τα ψηλά στα χαμηλά κοινωνικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, «υποδύεται» βίο ευμάρειας σε βίλα στην οποία ο σύζυγος εκτελεί χρέη επιστάτη. Για πόσο καιρό θ’ αντέξει αυτό το ψέμα;

ΕΝΑΣ ΗΣΥΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Χήρος οινοποιός σε ακριτικό νησί, καταχρεωμένος και με προβλήματα επικοινωνίας με την 30χρονη κόρη του που παρατάει το στεφάνι της, πέφτει θύμα ομηρίας από επικίνδυνο δραπέτη. Για να την προστατεύσει, θα τον παρουσιάσει σαν τον καινούργιο του εργάτη και θ’ αφήσει το ψέμα να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μέχρι να σκάσουν οι αναπόφευκτες συνέπειες.