FreeCinema

Follow us

ΠΑΤΕΡΑΣ ΑΦΕΝΤΗΣ (1977)

(PADRE PADRONE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι
  • ΚΑΣΤ: Ομέρο Αντονούτι, Σαβέριο Μαρκόνι, Μαρτσέλα Μικελάντζελι, Νάνι Μορέτι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Η αληθινή ιστορία του γλωσσολόγου, συγγραφέα και ποιητή Γκαβίνο Λέντα, από τα σκληρά παιδικά του χρόνια ως βοσκού στα βουνά της Σαρδηνίας μέχρι την οριστική ρήξη με το δυνάστη πατέρα του και το ξεκίνημα μιας νέας ζωής. Χρυσός Φοίνικας και βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (FIPRESCI) στο Φεστιβάλ Καννών.

Ήδη από την πρώτη σκηνή του «Πατέρα Αφέντη», ο σχεδόν σαραντάρης πια Γκαβίνο Λέντα αναλαμβάνει, με ένα σαφώς μπρεχτικό όσο και παιχνιδιάρικό τρόπο, να μας εισαγάγει σε μια ιστορία σκληρή όσο η πραγματικότητα και μαγική όσο ένα σκοτεινό παραμύθι με καλό τέλος. Ο Λέντα θυμάται, ή μάλλον βλέπει μπροστά του, τη σκηνή κατά την οποία ο δεσποτικός πατέρας του όρμησε στην τάξη του δημοτικού σχολείου όπου φοιτούσε για να τον μαζέψει και να ανακοινώσει στη δασκάλα ότι δε θα συνεχίσει τις σπουδές, προκειμένου να μυηθεί στη μοναχική ζωή του βοσκού. Η ίδια σκηνή, χαραγμένη ανεξίτηλα στη μνήμη του συγγραφέα, επιστρέφει και κλείνει την ταινία, η οποία βασίστηκε στην αυτοβιογραφία του και έμελλε να γίνει η πρώτη μεγάλη διεθνής επιτυχία των Ταβιάνι, καθιερώνοντάς τους ως ένα από τα μεγάλα ονόματα του παγκόσμιου σινεμά στη δεκαετία του ’70. Η επιστροφή μοιάζει με αυτή του Λέντα, που μετά τη ρήξη με τον πατέρα, έφυγε και αργότερα γύρισε για να καταγράψει τη γλώσσα και τον πολιτισμό του τόπου του, αυτόν που κάποτε υπήρξε φορέας της καταπίεσής του.

Στο πολιτικό σύμπαν των Ταβιάνι, η ιστορία του Λέντα και η απόδρασή του από τη σκιά του πατέρα και την ανέχεια δεν αποτελεί απλά μια τυπική καταγραφή της ενηλικίωσης με φόντο ένα βουκολικό φολκλόρ, αλλά μια πολυεπίπεδη αλληγορία που ξεκινά από τη μυθική Οιδιπόδεια πάλη πατέρα – γιου και απλώνεται στην αρχετυπική όσο και δυσεπίλυτη σύγκρουση ανάμεσα στο παλιό και στο καινούργιο, ανάμεσα στη βία της εξουσίας και τη λυτρωτική δύναμη της γλώσσας – και της Τέχνης, τελικά. Συγκρούσεις, βέβαια, που κλείνουν τα μάτια στο σχήμα άσπρο/μαύρο, καθώς κουβαλούν το αυθεντικό τους τραγικό βάρος και δεν προσφέρονται για μια απλουστευτική δραματοποίηση, πόσο μάλλον μελοδραματική.

Την ίδια στιγμή, άλλωστε, ο «Πατέρας Αφέντης» συνιστά μια σχεδόν ντοκιμαντερίστικη καταγραφή της ζωής στη φτωχή Σαρδηνία της μεταπολεμικής περιόδου, της αθρόας μετανάστευσης στη Γερμανία, αλλά και της χαμένης εφηβείας για τα παιδιά που μεγαλώνουν απομονωμένα, χωρίς σχεδόν καν να μιλούν, και γνωρίζουν την επαφή μόνο μέσα από κτηνοβασίες. Κι όμως, όσο και αν η κάμερα επιλέγει να μείνει (συνήθως) ένας μακρινός αποστασιοποιημένος παρατηρητής, η ποίηση και η υπέρβαση των Ταβιάνι τρυπώνουν απρόσμενα (κάποτε με μια κανάτα με γάλα που μετατρέπεται, εξαιτίας της παγωνιάς, σε παγωτό ή μέσα από τη φανταστική μουσική που ακούει ο μικρός Γκαβίνο), δίνοντας σε αυτήν τη σκληρή ταινία τα φτερά για ν’ απογειωθεί σε κάτι παραπάνω από μια απλά ρεαλιστική καταγραφή. Και είναι ίσως αυτές οι πινελιές που τριάντα πέντε χρόνια αργότερα διατηρούν τη φρεσκάδα και τη δύναμη της στο ακέραιο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σίγουρα ναι για όσους θέλουν να θυμηθούν τα επαναστατικά νιάτα τους και το πολιτικό σινεμά των 70’s, εξαιρετική αφορμή για γνωριμία με τους αειθαλείς δημιουργούς, αλλά και καλή προθέρμανση για το ολοκαίνουργιο «Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει», που κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο φετινό Βερολίνο και αναμένεται να προβληθεί το ερχόμενο φθινόπωρο. Σίγουρα όχι αν δεν έχεις ξανακούσει στη ζωή σου το όνομα Ταβιάνι…


MORE REVIEWS

Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, η μεσήλικη Χίλαρι, υπεύθυνη «γενικών καθηκόντων» σε κινηματογράφο της παραλιακής πόλης του Μάργκεϊτ, νιώθει σκιρτήματα πάθους για νεαρό μαύρο που πιάνει δουλειά ως ταξιθέτης.

ΧΤΥΠΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΒΑ

Ζευγάρι ερωτευμένων ανδρών με υιοθετημένη κορούλα περνά τις χαλαρές διακοπές του σε απομονωμένο σπιτάκι σε δάσος. Ένα χτύπημα στην πόρτα θα τους φέρει αντιμέτωπους με τέσσερις «εισβολείς» που απαιτούν από την οικογένεια να διαπράξει μια κανονική ανθρωποθυσία, επιλέγοντας (και) ποιο από τα μέλη της θα θανατώσει. Διαφορετικά, θα έρθει… η Αποκάλυψη!

ΑΣΤΕΡΙΞ & ΟΒΕΛΙΞ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΑ

Η μοναχοκόρη της Αυτοκράτειρας της Κίνας βρίσκει καταφύγιο στο γνωστό γαλατικό χωριό και ο Αστερίξ κι ο Οβελίξ προσφέρονται να βοηθήσουν σε επιχείρηση απελευθέρωσης της μητέρας της, ενώ παράλληλα ο Ιούλιος Καίσαρας καταστρώνει επεκτατικά σχέδια για την Ασία, έτσι ώστε να πείσει την Κλεοπάτρα να γυρίσει κοντά του.

ΜΕΡΕΣ ΞΗΡΑΣΙΑΣ

Νεαρός εισαγγελέας αναλαμβάνει υπηρεσία σε μικρή επαρχιακή πόλη που μαστίζεται από πολλαπλά κρούσματα καθίζησης της γης και έρχεται αντιμέτωπος μ' ένα σύστημα διαφθοράς που φτάνει πολύ ψηλά στην τοπική εξουσία.

ΔΥΟ ΦΙΛΟΙ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΣΒΟΥΛΗΣ

Οι δύο θεότρελοι φίλοι Τούτσον και Λούντιγουντ επιστρέφουν και πάλι (από πότε;), προκειμένου να ζήσουν την περιπέτεια της ζωής τους, σε μια προσπάθεια να βρουν και να ζητήσουν βοήθεια από τον παππού του πρώτου, τον διαβόητο πειρατή Κάπτεν Τούτσον!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας μαντράχαλος που τις τρώει από τον πατέρα του, που ήθελε να τον κρατήσει για βοσκό, κι εκεί, στα βουνά και στα λαγκάδια, έπαιζαν και τρυφερά με τα ζωάκια. Αίσχος.