FreeCinema

Follow us

ΣΤΗ ΦΩΛΙΑ ΤΟΥ ΚΟΥΚΟΥ (1975)

(ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μίλος Φόρμαν
  • ΚΑΣΤ: Τζακ Νίκολσον, Λουίζ Φλέτσερ, Μπραντ Ντούριφ, Γουίλιαμ Ρέντφιλντ, Κρίστοφερ Λόιντ, Γουίλ Σάμσον, Ντάνι ΝτεΒίτο, Σκάτμαν Κράδερς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 133'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Νεοαφιχθείς σε ψυχιατρικό ίδρυμα, εμπνέει μέσω της αντισυμβατικής του συμπεριφοράς τους υπόλοιπους τρόφιμους ώστε να επαναστατήσουν εναντίον της καταπιεστικής διοίκησης.

Είναι μάλλον ειρωνικό το γεγονός πως η εικόνα του Τζακ Νίκολσον ως Ρ.Π. ΜακΜέρφι, με το μαύρο σκούφο στο κεφάλι και το διαβολικό χαμόγελο στο πρόσωπο, έχει με τα χρόνια καταστεί συνώνυμη της… παραφροσύνης! Ειρωνικό, διότι ο ΜακΜέρφι δεν είναι παράφρων. Η τρέλα του ή μη, άλλωστε, είναι ένα από τα βασικά τρία ερωτήματα που θέτει εξαρχής η «Φωλιά του Κούκου». Και στα οποία δίνει απαντήσεις μέσω μια σκηνής, εκεί κοντά στο φινάλε, που ενέχει χαρακτήρα κλειδιού στην πλοκή της.

Η αμφιβολία περί της παραφροσύνης του ΜακΜέρφι εκφράζεται από το ξεκίνημα, και μάλιστα από τα πλέον αρμόδια χείλη. Ο Διευθυντής του ιδρύματος διερωτάται κατά πόσο ο «ασθενής» του υποκρίνεται πως είναι τρελός, μόνο και μόνο επειδή ήθελε ν’ αποφύγει τα καταναγκαστικά έργα της φυλακής όπου καταδικάστηκε να εκτίσει ποινή, κρινόμενος ένοχος διά αποπλάνηση ανηλίκου. Εκείνος αντικρούει τους ισχυρισμούς μιλώντας ήρεμα και χαλαρά μαζί του, αιτιολογώντας τους λόγους που τον οδήγησαν στον εγκλεισμό. Όταν φτάνει η ώρα της πρώτης ομαδικής συνεδρίας, ο ΜακΜέρφι παρατηρεί τους πάντες και τα πάντα. Η άμεση σύγκρουσή του με την νοσοκόμα Ράτσεντ τον καθιστά στα μάτια των υπολοίπων τροφίμων ως άτυπο αρχηγό τους, κι ας χάνει τις πρώτες μάχες που δίνει εναντίον της. Ούτε τους τελικούς του baseball μπορεί να δει στην τηλεόραση, ούτε την λήψη φαρμακευτικής αγωγής μπορεί ν’ αποφύγει. Παρ’ όλα αυτά, οι σπόροι της εξέγερσης έχουν φυτευτεί.

Το δεύτερο ερώτημα που θέτει το φιλμ είναι κατά πόσο η Μίλντρεντ Ράτσεντ είναι κακιά, με την πλήρη, έννοια του όρου. Η επικεφαλής νοσοκόμα του ιδρύματος εμφανίζεται ως η ενσάρκωση του κατεστημένου, που ακολουθώντας τυπολατρικά τους κανόνες της τάξης (οποιεσδήποτε και να είναι οι γύρω συνθήκες), δεν μπορεί παρά να έρθει σε αναπόφευκτη σύγκρουση μ’ έναν τύπο όπως ο ΜακΜέρφι, ο οποίος όλα όσα αυτή πρεσβεύει τα έχει γραμμένα στον… ανορθόδοξο τρόπο σκέψης του. Είναι, όμως, στ’ αλήθεια κακόβουλη ή έτσι οφείλει να δείχνει, διότι αυτή είναι η φύση της δουλειάς της;

Το τρίτο ερώτημα έχει να κάνει με την φύση της κατάλληλης (;) θεραπευτικής αγωγής των τροφίμων ενός ψυχιατρικού ιδρύματος. Οι ομαδικές συνεδρίες προσφέρουν το απόλυτο τίποτα, μιας και ουδείς εκ των ασθενών έχει τη διάθεση να μιλήσει. Και όταν το κάνει, το πλέον πιθανό είναι οι αιτιάσεις του να οδηγήσουν σε καυγάδες. Ο ΜακΜέρφι, από την άλλη, προσφέρει γλαφυρή διασκέδαση κι έναν αέρα ελπίδας. Η δική του «θεραπεία» προτάσσει συναισθηματική προσέγγιση κι ένα σχεδόν μόνιμο χαμόγελο. Ο ίδιος δεν είναι άγγελος, καθώς οι δικαιολογίες του σχετικά με τους λόγους της καταδίκης του σε φυλάκιση αποκαλύπτουν έναν άνθρωπο που προσαρμόζει την πραγματικότητα σ’ αυτό που τον βολεύει, ωστόσο φαίνεται πως η καρδιά του είναι γεμάτη συμπόνια για τους τρόφιμους του θαλάμου του.

Η σκηνή του χριστουγεννιάτικου party λύνει όλες τις απορίες. Ο Ράνταλ Πάτρικ ΜακΜέρφι δεν είναι τρελός, μιας και ανά πάσα στιγμή διατηρεί πλήρη επίγνωση των πράξεών του. Η Ρέιτσελ Μέιντρεντ δεν είναι κακόβουλη από άποψη, αφού απέναντί της έχει ένα τσούρμο ενηλίκων με «ειδικές ανάγκες», στους οποίους οφείλει να συμπεριφερθεί ανάλογα. Η παρουσία του ΜακΜέρφι της προσθέτει extra άγχος στην καθημερινή της ρουτίνα, οδηγώντας την (στο φινάλε) σ’ ένα εκδικητικό παραλήρημα αυταρέσκειας, που αυτομάτως την καθιστά ως μία εκ των πλέον μισητών φιγούρων στα χρονικά του σινεμά! Κι αν για την κακία της Ράτσεντ μπορούν να υπάρχουν ενστάσεις και διχογνωμίες, περί της φύσης της πλέον κατάλληλης θεραπευτικής αγωγής, τέτοιες δεν δύνανται να εμφανιστούν. Ο τρόπος του ΜακΜέρφι εστιάζει στη θετική πλευρά της ζωής, ενώ εκείνος του ιδρύματος στην αρνητική. Η «μέθοδός» του κινείται απολύτως εκτός νόρμας, αντικατοπτρίζοντας την αντισυμβατικότητα του χαρακτήρα του, από την άλλη, όμως, βλέπουμε ποια είναι τα αποτελέσματα των αυστηρών κανόνων και της σχολαστικής συμπεριφοράς. Οι απειλές προς τον αθώο Μπόμπι, ο οποίος μόλις έκανε το «έγκλημα» να γευτεί ένα μικρό κομμάτι από τις απολαύσεις της ζωής, στην τυφλή υπακοή στους κανόνες πατούν. Η σπαρακτική κατάληξη της ανέμελης πράξης του, κάνουν την Ράτσεντ να μοιάζει όχι τυπολάτρης, αλλά ηθικός αυτουργός σ’ ένα έγκλημα. Το δεύτερο ίσως μπορεί να ειπωθεί και για τον ΜακΜέρφι, όσο και να ταυτιζόμαστε μαζί του στον αγώνα του ενάντια στο «σύστημα». Δεν ήταν τρελός, άλλωστε, και μπορούσε να διαισθανθεί τους κινδύνους στους οποίους έσπρωχνε τους υπόλοιπους. Αφελώς, όμως, πίστεψε πως η ισχυρή θέληση για ζωή μπορεί να υπερνικήσει τις αγκυλώσεις ενός παραιτημένου περιβάλλοντος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ταινία αναφοράς για το αμερικανικό σινεμά της δεκαετίας του ‘70, όταν αυτό μπορούσε με μοναδικό τρόπο να συνδυάζει ουσία, εμπορικότητα και ψυχαγωγία. Πέντε βραβεία Όσκαρ (στις πέντε βασικές κατηγορίες), σκηνές ανθολογίας (από την πρώτη εμφάνιση του Τζακ Νίκολσον ως Ρ.Π. ΜακΜέρφι στο φιλμ, μέχρι την τελευταία), δεύτεροι ρόλοι για σεμινάριο διανομής και μια αίσθηση πικρής βεβαιότητας πως οι εποχές που το Χόλιγουντ μπορούσε να προσφέρει ταινίες απήχησης και ταύτισης όπως τούτη… έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.