FreeCinema

Follow us

OBLIVION (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόζεφ Κοσίνσκι
  • ΚΑΣΤ: Τομ Κρουζ, Μόργκαν Φρίμαν, Όλγκα Κουριλένκο, Άντρεα Ράιζμποροου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 126ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Μηχανικός ρομποτοειδών επιβλέπει τις εγκαταστάσεις μέσω των οποίων αντλείται ενέργεια για να συντηρεί το ανθρώπινο είδος στον πλανήτη Τιτάνα, μακριά από την κατεστραμμένη από επίθεση εξωγήινων Γη. Όταν παρουσιαστούν κρούσματα σαμποτάζ των μηχανών, ο Τζακ θα ανακαλύψει πως πίσω από τις δολιοφθορές δεν κρύβεται απαραίτητα κάποια εξωγήινη απειλή…

Ο Τζόζεφ Κοσίνσκι αγαπά την αρχιτεκτονική, τα computer graphics και τις graphic novels. Το 2010, με το σκηνοθετικό του ντεμπούτο στο σινεμά («TRON: Legacy»), σχεδόν… «το έληξε»! Αποθέωσε και τα τρία μαζί, με τρόπο τόσο εντυπωσιακό, που δυναμίτιζε κάθε είδους φιλοδοξία και προσμονή δική μας για την εξέλιξή του στο σινεμά. Το «Oblivion» αποτελεί αυτό το δεύτερο, δύσκολο βήμα ενός δημιουργού με εμφανείς εμμονές και σεβασμό στο είδος του φανταστικού. Είναι κάτι που κάνει με συνέπεια, ακόμη κι αν ενίοτε δεν πείθει για τις γνώσεις του στην αφήγηση.

Το πρώτο πράγμα που δείχνει να ενδιαφέρει τον Κοσίνσκι είναι το περιβάλλον της ταινίας. Στο ιδανικά ερημικό τοπίο της Ισλανδίας έχει στήσει έναν πλανήτη Γη έτους… 2077, μετά την ολοκληρωτική καταστροφή, τον οποίο κατοικούν, πλέον, μονάχα υπερσύγχρονα μηχανήματα, δίπλα σε απομεινάρια χτισμένων από τον άνθρωπο εγκαταστάσεων και κτιρίων που κάποτε έσφυζαν από ζωή, με αποθέωση το σχεδόν χαμένο μέσα στο έδαφος Empire State Building. Από την άλλη, η κατοικία του Τζακ, όπως και το ιπτάμενο όχημά του ή κάθε γκατζετιά που χρησιμοποιεί, απογειώνουν το φουτουριστικό design με αισθητική και λειτουργικότητα που σε κάνουν να ονειρεύεσαι τη μελλοντική τους χρήση και στην πραγματική ζωή. Το οπτικό μεγαλείο του «Oblivion» (επιπλέον φωτογραφημένου εκπληκτικά από τον Κλάουντιο Μιράντα της «Ζωής του Πι») όχι απλά μετατρέπεται στον πιο ουσιαστικό χαρακτήρα – πρωταγωνιστή του φιλμ, αλλά και… καταπίνει μέσα του οτιδήποτε έμψυχο τολμά να μοιραστεί το χρόνο παρουσίας μαζί του στην οθόνη.

Το ανθρώπινο στοιχείο, όπως και στο «TRON: Legacy», είναι σαφώς πιο σθεναρό, ψυχρό, υπηρετεί την ιστορία αλλά δεν εξερευνάται εσωτερικά με τόση ακρίβεια ή θέληση. Σε ένα ποσοστό, το μυστήριο και η βαρύτητα των plot twists υποχρεώνουν τον Κοσίνσκι να στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση. Αλλά υπάρχουν στιγμές που αυτό μοιάζει περισσότερο με δικαιολογία. Το σίγουρο είναι πως ως δημιουργός σέβεται το genre και δεν τσιγκουνεύεται σε δόσεις φαντασίας, όσο κι αν θέλεις να μειώσεις το ποσοστό πρωτοτυπίας του σεναρίου. Ναι, υπάρχουν λεπτομέρειες που φέρνουν στο μυαλό από το «WALL-E» μέχρι το «Ζωντανός Θρύλος», με μια ερωτική υποπλοκή μνήμης που τολμά να αγγίζει το θεματικό πλαίσιο του «Solaris». Το μέγεθος της δουλειάς ενός καθαρού οραματιστή, όμως, προσπερνά τα όποια μικρά ή και αναληθή κενά της αφήγησης (το «μαύρο κουτί» του σκάφους της Κουριλένκο θα γίνει αντικείμενο στα πιο επιθετικά debates) και θα εκτοξεύσει το θεατή που θα μπει στην αίθουσα αποφασισμένος να ζήσει αυτό το project αγάπης του Κοσίνσκι, το οποίο βασίστηκε σε μια αρκετά παλιότερη graphic novel – ιδέα του ιδίου.

Οι ερμηνείες κυμαίνονται στο όριο της… χρησιμότητας για το story, δίχως πολλαπλά layers σκιαγράφησης προσωπικοτήτων, με τον Κρουζ να κάνει τη δουλειά του ως σωστός επαγγελματίας – και μόνο. Αν προστεθεί η λεπτομέρεια – γεγονός της διαγραφής των αναμνήσεων από τους θνητούς χαρακτήρες, και πάλι ο δεύτερος ρόλος που κρατά το καστ μέσα σε τούτο το σύμπαν έχει τα άλλοθί του. Στο φινάλε, το «Oblivion» είναι μια ταινία που δεν θα μπορέσεις να κατηγορήσεις για ασυνέπεια, κακές προθέσεις ή μη αποτελεσματικότητα του στόχου της. Το όχημά της είναι η φαντασία. Και με αυτήν… «σε στέλνει».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι λάτρεις του sci-fi θα χαζέψουν με πάθος, τα multiplex freaks δε θα ικανοποιηθούν με το τόσο upscale επίπεδο που «μιλάει» καλύτερα σε πιο ενήλικες θεατές, οι οποίοι, όμως, στη χώρα μας απέχουν από τέτοιου είδους φιλμ, δυστυχώς! Αν αναζητάς έναν ιδανικό συνδυασμό θεάματος και αισθητικής, πάντως, το «Oblivion» είναι μια από εκείνες τις ταινίες που πρέπει να έχεις δει στη μεγάλη οθόνη.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.