FreeCinema

Follow us

Ο ΜΑΝΑΒΗΣ (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

O Νίκος Αναστασίου με το φορτηγό του και την οικογένειά του, εδώ και 26 χρόνια, ανεβαίνει στα χωριά της ορεινής (και δύσβατης) Πίνδου, όπου προσφέρει στους απομονωμένους και ηλικιωμένους, κυρίως, πελάτες του, εκτός από τα προϊόντα του, ένα παράθυρο στον έξω κόσμο. Διαδικασία που δεν μπορεί να σταματήσει ούτε η οικονομική κρίση.

Διότι, ναι, κάπου στο φόντο και αυτού του ντοκιμαντέρ δεσπόζει η σκιά της οικονομικής κρίσης, που αναγκάζει τους πελάτες αυτού του ιδιαίτερου «Μανάβη» να μετράνε ένα – ένα τα ευρώ τους. Ευτυχώς, όμως, η ταινία δεν αφορά ακριβώς αυτό, καθώς ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος επιστρέφει στα μέρη της καταγωγής του και βάζει το επίκεντρο στον ίδιο τον άνθρωπο και όχι τις πολιτικο-οικονομικές συνθήκες. Και το κάνει διατηρώντας πάντα την αισιοδοξία του.

Ο σκηνοθέτης παρακολουθεί τον κύριο Αναστασίου και την οικογένειά του κατά τη διάρκεια ενός έτους, με αφετηρία και κατάληξη το χειμώνα, καθώς, σχεδόν τελετουργικά, επαναλαμβάνουν για 26 χρόνια το ίδιο δρομολόγιο στα χωριά της ορεινής Πίνδου. Χωρίς να υπάρχει επιπλέον «φτιασίδωμα» στη δομή, το φιλμ αποτελεί ουσιαστικά ένα σύνολο μικρών, καθημερινών επεισοδίων, τα οποία χτίζουν, τελικά, ένα συμπαθητικό μωσαϊκό χαρακτήρων, αυθεντικών και άμεσων, που αποτελούν ένα καλοδεχούμενο αντίβαρο στην γκρίνια και την αστική απογοήτευση.

Με μόνη ηχητική συντροφιά τους ήχους της φύσης, τα δημοτικά τραγούδια από το μεγάφωνο του φορτηγού που αναγγέλλουν την άφιξη του μανάβη στο χωριό και τη μελωδική φωνή ενός καλλίφωνου πελάτη, ο Κουτσιαμπασάκος δεν έχει λόγο να παρέμβει, απλά να γίνει ο παρατηρητής και ακροατής όλων αυτών των ανθρώπων, ακριβώς όπως έκανε ήδη από τα πρώτα μικρού μήκους εγχειρήματά του. Αυτό του δίνει τη δυνατότητα να παρουσιάσει όχι μια άλλη Ελλάδα, αλλά τον απόηχο εκείνης της αισιόδοξης και χαμογελαστής πραγματικότητας, που θα έπρεπε να μην εγκαταλείπεται.

Λόγω της επεισοδιακής δομής, κάποια σημεία φαίνονται επαναλαμβανόμενα και χωρίς σταθερό ρυθμό. Επίσης, το περιεχόμενο δε δικαιολογεί την πλήρη διάρκεια του ντοκιμαντέρ. Οι καλύτερες στιγμές, όμως, κρύβονται στις λεπτομέρειες. Στις χιουμοριστικές στιχομυθίες των κατοίκων, στις αγγαρείες που επωμίζεται ο μανάβης γιατί είναι ο μόνος που δίνει το παρών στην περιοχή, στη συγκίνηση και την ειλικρινή θλίψη από το χαμό μιας ηλικιωμένης πελάτισσας στο διάστημα εντός δύο διαδοχικών επισκέψεων. Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς, ότι ο «Μανάβης» είναι ένα εναλλακτικό (χειροποίητο, σχεδόν) road movie, που ακολούθησε ανάλογα ανορθόδοξη κινηματογραφική πορεία, περνώντας από τα Τρίκαλα και τη Θεσσαλονίκη προτού καταλήξει στα σινεμά της Αθήνας.

Το αν η ουσία του αφορά πολύ κόσμο ή όχι θα φανεί στο ταμείο, καθώς το project έχει αναμφισβήτητα προσωπικό χαρακτήρα. Διατηρεί, όμως, μια ειλικρίνεια που το κάνει αυθεντικό, επίκαιρο και κατά στιγμές συγκινητικό. Δεν προσποιείται ότι είναι κάτι το μεγαλειώδες, ούτε κάποιο επαναστατικό μανιφέστο περί κοινωνίας, κρίσης και συναφών περιστάσεων. Και αυτό είναι απόλυτα συνεπές με την έτσι κι αλλιώς διακριτική παρουσία της κάμερας του Κουτσιαμπασάκου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν θέλεις να θυμηθείς τις… ρίζες σου, να η ευκαιρία. Αν σε ενδιαφέρει ο πραγματικός κόσμος εκεί έξω ή οι αληθινές ιστορίες της ελληνικής κοινωνίας, θα βρεις αρκετά για να εκτιμήσεις. Αν πάλι είσαι παιδί της πόλης και τα προηγούμενα σου ακούγονται, τουλάχιστον, «μπανάλ», άσε καλύτερα. Απλά ετοιμάσου να αντιμετωπίσεις το κριτικό ύφος της γιαγιάς στο χωριό, το ξέρεις ότι αργά ή γρήγορα θα έρθει κι η σειρά σου.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.