FreeCinema

Follow us

ΝΑΝΤΙΑ: Ο ΘΗΛΥΚΟΣ ΒΡΥΚΟΛΑΚΑΣ (1995)

(NADJA)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Αλμερέιντα
  • ΚΑΣΤ: Ελίνα Λόουενσον, Μάρτιν Ντόνοβαν, Πίτερ Φόντα, Γκάλαξι Κρέιζ, Τζάρεντ Χάρις, Σούζι Έιμις, Καρλ Γκίρι, Ντέιβιντ Λιντς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Νευρώσεις απέθαντων βαμπίρ στο σύγχρονο Μανχάταν και αναζήτηση διεξόδων φυγής από μία κληρονομική κατάρα που λέγεται… ζωή.

Η Νάντια και ο Έντγκαρ, δίδυμα βαμπίρ και τέκνα του κόμη Αρμίνιους Βόιβοντ Τσαουσέσκου Ντρακούλα, ζουν αποξενωμένα στη Νέα Υόρκη, με την ελπίδα ότι ξέφυγαν από την επιρροή του πατέρα τους. Ο Δρ. Βαν Χέλσινγκ, αφού σκοτώνει τον τελευταίο στη μακρινή Ρουμανία, αναζητά τα δύο αδέλφια για να ολοκληρώσει το έργο του. Κι ενώ η Νάντια, απαθής και ανέκφραστη, πειραματίζεται διστακτικά με τα ανθρώπινα συναισθήματα, ο Έντγκαρ, γοητευμένος από τον κόσμο των κοινών θνητών, κάνει «αποτοξίνωση» για να ζήσει μια φυσιολογική σχέση με τη νοσοκόμα του!

Ο Μάικλ Αλμερέιντα προσεγγίζει το βαμπιρικό μύθο με κύριο σκοπό να μας παρασύρει σε μια υπνωτιστική διαδρομή, όπου ο έρωτας και ο θάνατος ταυτίζονται από τη μοίρα ως κοινές ανθρώπινες αδυναμίες. Ο έρωτας μετατρέπει τους ήρωες της «Nadja» σε ζόμπι, άβουλα και «αρρωστημένα» πλάσματα που έχουν παραδώσει την ψυχή τους σε μία και μοναδική σκέψη, αυτή του αγαπημένου τους προσώπου. Δίπλα σ’ αυτήν τη θνητή εμπειρία, τα βαμπίρ της ταινίας αποκτούν τις νευρώσεις των κατοίκων μιας Μητρόπολης, γνωρίζουν την ικανοποίηση και τον πόνο, και συνειδητοποιούν το «δράμα» της κάθε δυσλειτουργικής οικογένειας, όντας και οι ίδιοι θύματα μιας τέτοιας. Η ζωή της Νάντια και του Έντγκαρ δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια κληρονομική κατάρα, γι’ αυτό και φλερτάρουν με το θάνατο. Ιδέα που, ίσως, προκαλεί το φόβο, γιατί η προσδοκώμενη επιθυμία είναι η αναγέννηση προς μια νέα ζωή με θνητή κατάληξη!

Η αγωνία για τη γνώση της πορείας της ψυχής μέσα στην αιωνιότητα, γίνεται στη «Nadja» ένα τρομακτικό συναίσθημα, απόλυτα ανθρώπινο και εύκολα αναγνώσιμο από το θεατή, ο οποίος πρέπει να είναι προετοιμασμένος για ένα παράξενα ποιητικό, υπαρξιακό ταξίδι. Ο Αλμερέιντα, βοηθούμενος από την εξαιρετική μαυρόασπρη φωτογραφία του Τζιμ Ντένολτ και τις ατμοσφαιρικές, παραμορφωμένες εικόνες μιας παιδικής κάμερας Pixelvision, τολμά και απορρίπτει το εξπρεσιονιστικό παρελθόν, το γοτθικό τρόμο και τις baroque «αποχρώσεις» του είδους, μεταλλάσσοντας δανεικά στοιχεία, για να δώσει ένα όσο το δυνατόν πιο μοντέρνο αποτέλεσμα, σκοτεινό, pop και αισθητικά ψαγμένο.

Στο ρόλο της Νάντια, η Ελίνα Λόουενσον είναι ένα αυθεντικό στοιχειό της νύχτας, ενώ ο Πίτερ Φόντα, ως σοφό «φάντασμα» των 70’s, είναι ο πιο hippie κυνηγός βρικολάκων που είδαμε ποτέ. Μπλεγμένος στην παραγωγή της ταινίας, ο Ντέιβιντ Λιντς κάνει και μία μικρή εμφάνιση ως… φύλακας νεκροτομείου. «Ευλογημένη», δηλαδή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 73) το 1996, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Απόλυτο cult movie και ένα από τα πλέον πρωτότυπα για το υποείδος των βαμπιρικών φιλμ τρόμου, το «Nadja» διατηρεί ακόμη την αλλόκοτη γοητεία του, μέσα στο νεοϋορκέζικο κλίμα των American indies της εποχής του. Η χρήση μιας παιδικής κάμερας της Fisher Price και τα low resolution πλάνα της, «τερμάτισαν» την πρωτοτυπία στην «αλλοίωση» της μαυρόασπρης εικόνας. Εφιστώ την προσοχή στο ονειρικό score του Σάιμον Φίσερ-Τέρνερ, σε στιγμές του οποίου συμμετέχει φωνητικά και η Ελίνα Λόουενσον, με μικρές φράσεις στα ρουμάνικα!


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022

Το κορυφαίο ετήσιο κινηματογραφικό γεγονός της πρωτεύουσας είναι ξανά εθιμικά πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, εκ νέου και υγειονομικών συνθηκών επιτρεπουσών σε χειμερινές αίθουσες αποκλειστικά (ΑΣΤΟΡ, ΔΑΝΑΟ, ΙΝΤΕΑΛ, ΤΡΙΑΝΟΝ και, φέτος για πρώτη φορά, ΑΣΤΥ).

ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Νοσοκομειακή ψυχίατρος καλείται να εξετάσει νεοεισαχθείσα σε κατάσταση κρίσης, η οποία πιστεύει πως κάποια υπερφυσική δύναμη «καταλαμβάνει» τα πρόσωπα των ανθρώπων γύρω της, με αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό ένα αρρωστημένο χαμόγελο. Έξαφνα, αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια της κι εκείνη υποψιάζεται πως πρόκειται για ένα είδος «κατάρας» που, πλέον, πέρασε σ’ αυτήν!

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΟΛΑ

Η Χίλντι, μετά την απεξάρτησή της από το αλκοόλ, ανασυνθέτει την καριέρα της στη Νέα Αγγλία, επαναπροσδιορίζοντας αξίες οικημάτων και ζωής, μιλώντας απευθείας στην κάμερα, «στα κορίτσια της» (δύο πανέμορφα σκυλιά και όχι στις κόρες της), στον ψυχίατρο της περιοχής και στον Φρανκ, ένα παλιό της flirt που αναθερμαίνεται. Το οικογενειακό (και όχι μόνο) περιβάλλον θα εκφράσει ανησυχία και gay πρώην σύζυγος θα παρευρεθεί σε δείπνο, κατά το οποίο η Χίλντι μας εξηγεί γιατί τους άφησε να τη στείλουν στην απεξάρτηση και πώς είναι η ζωή της τώρα.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΒΑΣΙΛΙΑΣ

Μία δραματοποιημένη απόπειρα καταγραφής της ιστορίας των Αγκότζι, μιας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας πολεμιστριών οι οποίες προστάτευαν το Αφρικανικό Βασίλειο της Δαχομέης, από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα.

Η ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Όταν δεξαμενή άντλησης πετρελαίου στις νορβηγικές ακτές καταρρέει, διασώστες και ερευνητές ανακαλύπτουν πως το γεγονός οφείλεται σε κάτι που υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του συνηθισμένου ατυχήματος.