FreeCinema

Follow us

MASTER AND COMMANDER: ΣΤΑ ΠΕΡΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (2003)

(MASTER AND COMMANDER: THE FAR SIDE OF THE WORLD)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμική Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πίτερ Γουίαρ
  • ΚΑΣΤ: Ράσελ Κρόου, Πολ Μπέτανι, Μπίλι Μπόιντ, Τζέιμς Ντ’ Άρσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 138'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Κατά τη διάρκεια των Ναπολεόντειων Πολέμων, ένας σκληρός Βρετανός καπετάνιος ωθεί το πλήρωμά του στα όριά του, καταδιώκοντας και κοντράροντας ένα γαλλικό πολεμικό πλοίο σε επικίνδυνα νερά γύρω από τη Νότια Αμερική.

Σε μια χρονιά όπου η ναυτική περιπέτεια κούρσεψε τα ταμεία, το «Master and Commander» έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι το είδος μπορεί να επιπλεύσει ακόμη και δίχως… ψηφιακή δράση ή συνταγές καταναλωτικών προδιαγραφών. Άκρως παλαιομοδίτικο και πειθαρχημένο σαν κανόνας τιμής για έναν αξιωματικό του Πολεμικού Ναυτικού στα χρόνια των Ναπολεόντειων Πολέμων, το φιλμ προκαλεί το δέος ως ιστορική καταγραφή μιας περιόδου που ξετυλίγεται αξιοζήλευτα λεπτομερώς μπροστά στα μάτια σου. Ο «δικηγόρος του διαβόλου», όμως, θέτει το εξής ερώτημα: από μία επική υπερπαραγωγή ζητάς περισσότερο πνεύμα ή εκρήξεις αδρεναλίνης; Η επιλογή στο όνομα του σκηνοθέτη Πίτερ Γουίαρ δίνει την απάντηση, όποιες κι αν είναι οι προσδοκίες σου…

Το «Master and Commander» είναι το αντίδοτο στον χολιγουντιανό πόλεμο του marketing, που θέλει τις ταινίες να μοιάζουν περισσότερο με video game (άλλωστε, αυτή είναι και η κατάληξη για την πλειοψηφία των αποκαλούμενων blockbusters…) παρά με καλλιτεχνικό επίτευγμα. Εδώ το ζητούμενο είναι ο ρεαλισμός και το ανθρωπιστικό στοιχείο που προβάλλεται έντονα, δίπλα σε standard ανησυχίες του Γουίαρ: οι πληγωμένες αξίες του εθνικισμού, οι ανατροπές στους ρόλους θύτη και θύματος, η γήινη ύβρις της αμφισβήτησης προς το Θεό, η πάλη με το στοιχείο της Φύσης, τα όρια της ανθρώπινης λογικής όταν εκείνη προσβάλλεται από το μεγαλείο της εξουσίας. Είναι προφανές ότι ο Γουίαρ είχε στο μυαλό του το σινεμά του Ντέιβιντ Λιν και όχι τις στουντιακές προσταγές για κάτι προβλέψιμα επικερδές. Και τούτο το ρίσκο πρέπει να του το αναγνωρίσουμε, ακόμη κι αν αυτό μεταφράζεται σε περιορισμό της διασκέδασης (ουσιαστικά, η ταινία περιλαμβάνει μονάχα δύο σεκάνς μάχης) για έναν κοινό, «κακομαθημένο» θεατή.

Ο Ράσελ Κρόου, με στιβαρή παρουσία που θα ζήλευαν και οι μεγάλοι star του παρελθόντος, ακροβατεί επιτυχημένα στα όρια του σημερινού glamour και αποδεικνύει πως η καριέρα του δεν είναι τυχαίο γεγονός. Αποτελεσματικότατος ως «αντίβαρο» ο Πολ Μπέτανι στο ρόλο του φυσιολάτρη γιατρού, άψογη η φωτογραφία του Ράσελ Μπόιντ και η δουλειά που έχει γίνει σε καλλιτεχνικό επίπεδο από κάθε άποψη (ιδιαίτερη μνεία για τις παραστατικές σεκάνς κανονιοβολισμών που εντυπωσιάζουν). Παραδέχομαι ότι το φιλμ δεν θα ικανοποιήσει τους πάντες. Είναι, όμως, η πιο αξιόλογη προσπάθεια που έγινε εδώ και χρόνια για να πραγματοποιηθεί μια μεγάλη ταινία, με τη σοβαρότητα που αρμόζει στο είδος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Τον Ιανουάριο του 2021, το «Master and Commander» έγινε trending topic στο twitter επειδή κάποιος το πρότεινε σαν ιδανική ταινία που προκαλεί… ύπνο, κάτι που έπεσε στην αντίληψη του Ράσελ Κρόου και ακολούθησε (το προφανές) τζέρτζελο! Η σημερινή νεολαία…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.