FreeCinema

Follow us

ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΡΩΜΗ (2022)

(MARCIA SU ROMA)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρκ Κάζενς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μια κριτική ανάλυση των επιπτώσεων της πορείας των μελανοχιτώνων προς τη Ρώμη, υπό τον Μπενίτο Μουσολίνι, για να κατακτήσουν την εξουσία το 1922.

Η ταινία ξεκινά με το «Καλύτερα να ζήσεις μια μέρα σαν λιοντάρι, παρά εκατό χρόνια σαν πρόβατο» από… τον Ντόναλντ Τραμπ. Αυτή τη ρήση είχε τουιτάρει ο 45ος Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, ρήση που ουσιαστικά ανήκει στον Μπενίτο Μουσολίνι. Ένας δημοσιογράφος τον ρωτά αν επιθυμεί να συσχετίζεται μ’ έναν φασίστα όπως ο Μουσολίνι και ο Τραμπ απαντά πως πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα ρήση που σίγουρα του τράβηξε την προσοχή. Είναι ένα ιδανικό ξεκίνημα πάνω στην κριτική ανάλυση της αισθητικής και της επιρροής του φασισμού που θ’ ακολουθήσει σε τούτο το ντοκιμαντέρ. Αμέσως μετά, πιάνουμε την ανάλυση της πρώτης προπαγανδιστικής φασιστικής ταινίας «A Noi! Dalla Sagra di Napoli al Trionfo di Roma» του 1922. Ο σκηνοθέτης και αφηγητής μας ενημερώνει πως ενώ προϋπήρχε του «Θωρηκτού Ποτέμκιν» (1925) και του «Θριάμβου της Θέλησης» (1935), φιλμικά σίγουρα είναι κατώτερή τους. Μια προσπάθεια διαστρέβλωσης της Ιστορίας, με άτεχνο και τσαπατσούλικο τρόπο.

Ο Ουμπέρτο Παραντίζι (σκηνοθέτης του «A Noi) προσπαθεί να κάνει τους φασίστες να φανούν περισσότεροι (από μια μικρή αυταρχική ομάδα κι ένα ψυχρό, αμήχανο πλήθος, το οποίο παρακολουθούσε), αλλάζει τη χρονολογία των γεγονότων, προσπαθεί να δημιουργήσει μια επανάσταση εκεί που δεν υπήρχε. Λόγω της κακοτεχνίας του, όλα αυτά φαίνονται στην οθόνη, οι περισσότερες κάμερες που αλλάζουν τις εντυπώσεις. Οι ίδιοι περαστικοί που εμφανίζονται σε τρία συνεχόμενα πλάνα ή άλλα που παίζουν αντεστραμμένα για ν’ «αλλάζει» ο προσανατολισμός τους. Η ανάλυση του Μαρκ Κάζενς μας εισάγει έξυπνα στη λογική του «ο βασιλιάς είναι γυμνός». Ο φασισμός δεν προέκυψε από τις μάζες. Πλάνεψε τις μάζες, έτσι ώστε να τον θεωρήσουν σωτήρα τους. Αργότερα, ο Κάζενς θ’ αναλύσει όλη την macho, φαλλική αισθητική του φασισμού. Τα κτήρια και τα μνημεία που έχτισε ο Μουσολίνι για να παρουσιαστεί ως απεσταλμένος του Θεού. Τον τρόπο που θεωρούσε τα πλήθη… θηλυκά, υστερικά κι έτοιμα προς υποταγή. Πως αυτό το μαύρο σπέρμα της Ιταλίας εξαπλώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο – και το νιώθουμε μέχρι και σήμερα.

Οι πληροφορίες του ντοκιμαντέρ έχουν μια ξεχωριστή δύναμη. Οι θηριωδίες που διαπράχθηκαν στην Αφρική ως «ειρήνευση». Η κατάληψη της Αλβανίας και η παρουσίασή της με το… κινηματογραφικό καλωσόρισμα του αλβανικού λαού. Η σύνδεση με τον Χίτλερ, ο εναγκαλισμός της «επανάστασης» από την Αμερική και το πόσο θαύμαζαν (αρχικά) τον Μουσολίνι προσωπικότητες όπως ο Τσόρτσιλ και ο Φρόιντ. Ο τρόπος με τον οποίο αυτή η ιδεολογία τρομοκράτησε τον κόσμο μοιάζει με κάτι το αναπόφευκτο, αλλά ταυτόχρονα αφύσικο. Ο Κάζενς ειρωνεύεται στην αφήγησή του, δείχνει τις αντιφάσεις του ίδιου του μορφώματος, τις παγίδες που δεν αποφεύγει και θα προκαλέσουν την τελική του πτώση. Φτιάχνει ένα επεξηγηματικό μωσαϊκό για τη μαζική παράνοια. Το παραμύθι, φυσικά, δεν μπορεί να κρατήσει για πάντα, το σώμα θ’ απορρίψει την αρρώστια, αργά ή γρήγορα. Απλά, η αρρώστια του φασισμού βρίσκει πάντα έδαφος πάνω στον φόβο. Άλλωστε, τι είναι η ανθρωπότητα, σε όλη της την ύπαρξη, αν όχι φοβισμένη;

Οι άνθρωποι, όμως, θέλουν να ζήσουν. Ο Κάζενς φτάνει μέχρι και στο σήμερα, στις μορφές αντίστασης, στους μετανάστες στις γειτονιές της Ρώμης. Τελικά, φασισμός και ελευθερία φαίνονται να βρίσκονται σε μια διελκυστίνδα. Όσο περισσότερο αναπνέεις, τόσο δεν φοβάσαι. Όσο φοβάσαι, τόσο δεν αναπνέεις. Πάντα, όμως, χρειάζεσαι ν’ αναπνέεις. Κρατάω αυτόν τον κύκλο για τα σκαμπανεβάσματα του φασισμού μέχρι και τις μέρες μας. Ο Κάζενς χρησιμοποιεί ένα ιδιαίτερο στυλ για να φτάσει σ’ αυτό το αποτέλεσμα. Πρωτότυπη χρήση αρχειακού υλικού, μια ειρωνική αφήγηση που αποδομεί, μια ηθοποιός στον ρόλο μιας Ιταλίδας που έζησε την άνοδο και πέθανε πριν την πτώση.

Το «Πορεία προς τη Ρώμη» είναι ένα ντοκιμαντέρ ήσυχο, παρατηρητικό, ευθέως σύγχρονο, που χρησιμοποιεί αρκετά μέσα του σινεμά για να περάσει το μήνυμα του. Θα προτιμούσα μια πιο στρωτή δομή από τον εξπρεσιονιστικό χωρισμό του φιλμ σε κεφάλαια που επιλέγει ο Κάζενς. Παρ’ όλα αυτά, η αλήθεια των γεγονότων είναι εκεί και αυτό πιστεύω πως αρκεί, σε συνδυασμό με την αντιστροφή στη χρήση του κινηματογράφου. Από την ανάδυση του τέρατος, στην ανάλυσή του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είναι για όποιον θέλει να χαρακτηρίζεται ελεύθερος άνθρωπος και δεν τον πειράζει να δει μια πιο αναλυτική ταινία / ντοκιμαντέρ. Ακολουθεί τη λογική ενός διανοούμενου που στοχάζεται. Εάν αναζητάτε κάτι πιο συναρπαστικό απ’ αυτό, ίσως πρέπει να κάνατε κάποια άλλη επιλογή τούτη την εβδομάδα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.