FreeCinema

Follow us

ΟΙΔΙΠΟΔΕΙΟ ΑΛΑ ΓΑΛΛΙΚΑ (2015)

(LOLO)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζιλί Ντελπί
  • ΚΑΣΤ: Ζιλί Ντελπί, Ντανί Μπουν, Βενσάν Λακόστ, Καρίν Βιάρ, Αντουάν Λουνγκίν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η Βιολέτ γνωρίζει και φλερτάρει με τον Ζαν-Ρενέ. Σαραντάρηδες και οι δύο, με παιδιά μεγάλα, μα μόνοι στη ζωή, πια. Η ρομαντική τους σχέση θα συναντήσει ένα αναπάντεχο εμπόδιο, με την εμφάνιση του Λολό, του υιού εκείνης, ο οποίος αρνείται να απωλέσει τις χαρές της συγκατοίκησης με την αγαπημένη του μητέρα.

Η έκτη σκηνοθετική απόπειρα της ηθοποιού Ζιλί Ντελπί είναι σαφώς βελτιωμένη στην αφήγηση και πιο εμπορική στους στόχους της, έστω κι αν αστοχεί ελαφρώς στους τόνους της κωμικότητας, της σοβαρότητας, της… ψυχαναλυτικής ματιάς και της mainstream ευχαρίστησης που πρέπει να σου προσφέρει το συγκεκριμένο genre, το οποίο οι Αμερικάνοι σίγουρα γνωρίζουν πολύ καλύτερα. Εδώ «κοπιάρεται» υποχρεωτικά… α λα γαλλικά, όπως λέει και ο ατυχής ελληνικός τίτλος (πραγματικά, πόσο πιο ταιριαστός και με διττή έννοια θα ήταν ο πρωτότυπος ως… «Λολό»!), κάνοντάς σε να απορείς για αρκετές από τις αποφάσεις ή επιλογές της Ντελπί, η οποία αυτο-περιορίζει εαυτόν στο στενό πλαίσιο μιας τυπικής ευρω-κομεντί, ενώ έχει στα χέρια της υλικό που θα μπορούσε να γυριστεί ακόμη και σαν… θρίλερ τρόμου!

Βλέπεις, ο πραγματικός πρωταγωνιστής εδώ δεν είναι το ζευγαράκι που τα φτιάχνει και μπλέκει σε διάφορες αφελείς γκάφες (τυπολογία του θερινού, ελληνικού συρφετού που μας κατακλύζει εβδομαδιαίως τούτη την περίοδο), αλλά ο Λολό, ένας εκκεντρικός teenager που αρχικά μας παρουσιάζεται ως το «αγκάθι» αυτής της σχέσης, καθώς σκαρφίζεται διάφορα χουνέρια για τον πιθανά μελλοντικό του πατριό, έτσι ώστε να εξασφαλίσει τη δική του ηρεμία στο σπιτικό της μανούλας του. Η εξέλιξη της σκιαγράφησης του νεαρού Λολό θα μπορούσε να φέρει στο μυαλό έως και μια adult εκδοχή του Μακόλεϊ Κάλκιν από το «The Good Son» (1993), γιατί οι δοκιμασίες τις οποίες υφίσταται ο Ζαν-Ρενέ κάπου παύουν να είναι αστείες και καταντούν καταστροφικά επικίνδυνες, από κάθε άποψη για τον δεύτερο. Ενώ η παράμετρος αυτή είναι εμφανής, η Ντελπί σκηνοθετεί με μια κομψή… απάθεια, επιμένοντας ότι γυρίζει κωμωδία σχέσεων. Το ψυχαναλυτικό υπόβαθρο των ηρώων, βέβαια, τη διαψεύδει.

Από την κωμική του πλευρά, το «Οιδιπόδειο αλά Γαλλικά» ήθελε ένα πιο… αμερικάνικο «κούρδισμα» σε ρυθμό και επεισοδιακές σκηνές, κάθε φορά που ο Λολό υλοποιεί τα σχέδια εξόντωσης του Ζαν-Ρενέ, εξασφαλίζοντας πάντα την κατανόηση και υποστήριξη της Βιολέτ, η οποία εμπιστεύεται ανεπιφύλακτα το τέκνο της. Οι φάρσες είναι ευχάριστες για τον θεατή, εξυπηρετούν σωστά την πλοκή, αλλά φαντάζουν μονοδιάστατες για το μεγαλύτερο μέρος του φιλμ, ενώ η ουσία που έπεται (και ωριμάζει σχετικά αργά) θέλει να σε ξαπλώσει ουχί στο κρεβάτι του ρομαντικού ζεύγους αλλά στον καναπέ του ψυχαναλυτή, για να κατανοήσεις τα βαθύτερα κίνητρα του Λολό!

Παρά τις ενστάσεις, αυτό το «Οιδιπόδειο» αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη για το σαφώς κουρασμένο είδος της γαλλικής κομεντί, προσφέροντας μια ανάσα «εναλλακτικής» ανατροπής, με τον αντίζηλο ανάμεσα στο πρωταγωνιστικό ζευγάρι να είναι όχι ένας ξενέρωτος γόης αλλά ένα… «Problem Child» (για να θυμηθούμε και εκείνη την οικογενειακή αμερικανιά του 1990) ετών 19, που χρησιμοποιεί ως υπέρτατο όπλο το μητρικό φίλτρο προστασίας της ίδιας του της μάνας. Απλά, για να «παίξω» και με ένα από τα ωραία ευρήματα του έργου, με έναν πιο ζόρικο σεναριογράφο και με περισσότερο θάρρος στη σκηνοθετική ματιά, θα βλέπαμε τον πύργο του Άιφελ από καλύτερη (και πιο ολοκληρωμένη) οπτική γωνία. Όχι ότι θα σε χαλάσει και η κορυφή (από μόνη της)…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ανάσταση! Γαλλικό «του καλοκαιριού» που δεν θα σε κάνει να σιχτιρίσεις ή να βαρεθείς! Είχε τα φόντα να είναι κάτι παραπάνω από… ανάλαφρο, χάνει ευκαιρίες ή θυσιάζει κάποια… θριλερικά του χαρακτηριστικά για να παραμείνει κωμικό και πιο γήινα ρομαντικό, αλλά το απολαμβάνεις άφοβα, με ένα καστ που αρμόζει ταιριαστά στους ρόλους του δίχως στερεοτυπικές υπερβολές (ακόμη και ο Ντανί Μπουν έχει μετριάσει αρκετά τις μούτες του). Μερίδα των φανατικών εχθρών τού genre μπορεί να το αποτολμήσει, εδώ «λύγισε» (πιάνοντας καλό μέσο όρο βαθμολογίας) ακόμη κι εμένα! Όχι ότι χτίζει νέα θεμέλια ανατροπής των στερεοτύπων, αλλά κουβαλάει μια κάποια τρέλα.


MORE REVIEWS

ΕΝΚΑΝΤΟ: ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΓΙΚΟΣ

Πολυπληθής κι ευτυχισμένη κολομβιανή οικογένεια, κάθε μέλος της οποίας διαθέτει μαγικά χαρίσματα, βρίσκεται προ του κινδύνου να τα χάσει ολοσχερώς! Κόρη αποκαρδιωμένη από την ατυχία της να είναι η μόνη που την τέχνη της μαγείας δεν κατέχει, βάζει μπρος σχέδιο σωτηρίας για όλους. Θα μαγέψει;

Ο ΟΙΚΟΣ GUCCI

Τα γεγονότα που οδήγησαν στην πληρωμένη δολοφονία του Μαουρίτσιο Γκούτσι και η ανάμειξη της πρώην συζύγου του Πατρίτσια Ρετζιάνι σ’ αυτήν, με φόντο τα μοχθηρά, οικονομικά παρασκήνια του κόσμου της μόδας.

ΠΡΑΣΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Μέσω αγγελίας, η Άννα πηγαίνει να πιάσει δουλειά στην ξεχασμένη από το χρόνο ψαροταβέρνα του Ρούλα (από το Χάρης). Λιγομίλητη, σχεδόν αντικοινωνική, μα με ικανότητα στη μαγειρική, η Άννα κερδίζει τους καθημερινούς πελάτες του μαγαζιού, κρατώντας καλά κρυμμένο το μυστικό της… απώλειας της μνήμης της!

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ

Ζευγάρι με μικρό παιδί, απότομα προσγειωμένο από τα ψηλά στα χαμηλά κοινωνικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, «υποδύεται» βίο ευμάρειας σε βίλα στην οποία ο σύζυγος εκτελεί χρέη επιστάτη. Για πόσο καιρό θ’ αντέξει αυτό το ψέμα;

ΕΝΑΣ ΗΣΥΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Χήρος οινοποιός σε ακριτικό νησί, καταχρεωμένος και με προβλήματα επικοινωνίας με την 30χρονη κόρη του που παρατάει το στεφάνι της, πέφτει θύμα ομηρίας από επικίνδυνο δραπέτη. Για να την προστατεύσει, θα τον παρουσιάσει σαν τον καινούργιο του εργάτη και θ’ αφήσει το ψέμα να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μέχρι να σκάσουν οι αναπόφευκτες συνέπειες.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένα τσογλανάκι που το φωνάζουνε Λολό (όνομα και πράμα) και σαμποτάρει την καινούργια σχέση της μαμάς. Ένα δίκιο τού το δίνεις του αγοριού, αλλά ξέρεις πώς είναι σ’ αυτά τα έργα τα… γαλλικά!