FreeCinema

Follow us

Η ΟΓΔΟΗ ΜΕΡΑ (1996)

(LΕ HUITIÈME JOUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζακό Βαν Ντορμέλ
  • ΚΑΣΤ: Ντανιέλ Οτέιγ, Πασκάλ Ντικέν, Μιου-Μιου, Ιζαμπέλ Σαντογιάν, Ανρί Γκαρσέν, Μισέλ Μαέ, Λαζλό Αρματί, Ελέν Ρουσέλ, Φαμπιέν Λοριό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

… και την όγδοη μέρα της Δημιουργίας, ο άνθρωπος έμαθε το σινεμά! Με τον πιο απλοϊκό τρόπο, ένιωσε το χαμόγελο, το δάκρυ, κι άφησε την καρδιά του ν’ αγγίξει τα ουράνια…

Ο Ζορζ ζει μοναχικά σ’ ένα ίδρυμα για άτομα με ειδικές ανάγκες. Ο ίδιος πάσχει από το σύνδρομο Down, ορολογία την οποία δεν έχει μάθει ακόμα, γιατί δεν έχει καμία ανάγκη να απενοχοποιήσει την ασθένειά του απέναντι στους politically correct «φυσιολογικούς» συνανθρώπους του. «Εγώ μογγόλος», ξεστομίζει με αφέλεια ο Ζορζ αντί συστάσεων, και κάθε weekend φτιάχνει το βαλιτσάκι του, στέκεται στην έξοδο του ιδρύματος και περιμένει τους δικούς του. Εκείνοι δεν έρχονται ποτέ. Η ελευθερία, η χαρά και η αγάπη, βρίσκονται για τον Ζορζ πίσω από μία πόρτα, την οποία αποφασίζει να περάσει για να φτάσει στο σπίτι του και στο πιο όμορφο πλάσμα του κόσμου. Τη μαμά του.

Ο Χάρι είναι ένας εργασιομανής businessman που επαναλαμβάνει μηχανικά πράξεις και κινήσεις, σε καθημερινή βάση. Πλύσιμο δοντιών, μποτιλιάρισμα, σεμινάρια τεχνικής πωλήσεων. Ο Χάρι ζει μοναχικά από τότε που τον εγκατέλειψε η γυναίκα του. Νοσταλγεί τα παιδιά του και την κάθε στιγμή που βρίσκεται μαζί τους. Η απουσία κάθε άλλου συναισθήματος, οδηγεί τον Χάρι στην καταστροφή. Σε μια πορεία αργού θανάτου, με πιθανότητες να τερματιστεί απότομα. Ο Ζορζ συναντά τον Χάρι. Η μοναξιά τούς ενώνει. Ο Χάρι θα βοηθήσει τον Ζορζ να βρει το σπίτι του, όμως η μαμά έχει εγκαταλείψει τα εγκόσμια και κανείς δεν θέλει να του γίνει φόρτωμα. Ο Ζορζ θα αγκιστρωθεί στον Χάρι και αυτό που θα φέρει στη ζωή του δεν θα είναι μόνο ένα δείγμα ανταπόδοσης της φιλίας του, αλλά ένα δώρο σχεδόν… θεϊκό.

Πέντε χρόνια μετά την πρώτη του ταινία, το «Τοτό ο Ήρωας» (1991), ο Βέλγος σκηνοθέτης Ζακό Βαν Ντορμέλ επιστρέφει στο σινεμά για να μας κάνει να αναθεωρήσουμε πάνω στο θέμα της Δημιουργίας του κόσμου και να μας αποκαλύψει το μυστικό της «Όγδοης Μέρας». Μέσα από τα μάτια του Ζορζ, η ιστορία του Σύμπαντος ξαναγεννιέται και καθώς οι μέρες αυξάνονται αριθμητικά, τόσο αλλάζουμε κι εμείς οι ίδιοι, περνώντας μέσα από μια διαδικασία «εξαγνισμού» που θα μας ανεβάσει στην κορύφωση της καθαρότητας. Ο Χάρι και ο Ζορζ είναι οι δύο πλευρές του «νομίσματος» που λέγεται ανθρώπινη ψυχή. Ο πρώτoς είναι μία άχρωμη μονάδα, προγραμματισμένη να δουλεύει μέσα σ’ ένα ψυχρό κοινωνικό σύστημα. Ο δεύτερος είναι ο «λοξός» και ανυπεράσπιστος στον έξω κόσμο, που μπορεί όμως να απολαμβάνει τις κρυφές χάρες της κάθε μέρας, από το φως του ήλιου έως το άγγιγμα της γης. Η διαχωριστική γραμμή ανάμεσά τους πρόκειται να σβήσει και δεν χρειάζονται πολλά γι’ αυτό. Ένα γέλιο αρκεί για να βρεθείς στην άλλη πλευρά, κι ένα δάκρυ μετά είναι αρκετό για να σε γυρίσει πίσω… άλλο άνθρωπο.

Ο Βαν Ντορμέλ διαλέγει και ακολουθεί την πιο απλοϊκή, mainstream οδό, συχνά κατακριτέα στο χώρο του θεάματος, για ν’ αγγίξει κάθε συναίσθημα του θεατή και να τον «αδειάσει» στο τέλος της διαδρομής, με μία διάθεση που δεν έχει συνηθίσει να αναζητά στο σινεμά. Η «Όγδοη Μέρα» είναι μία από τις σπάνιες ταινίες που φτιάχνονται για να επικοινωνήσουν με μια εσωτερική ανάγκη του κοινού, να «βιώσει» κάτι ξεχωριστό και να απελευθερώσει τις αισθήσεις του στο πανί. Η κωμωδία και το δράμα εναλλάσσονται συνεχώς, το όνειρο έρχεται σε επαφή με την πιο τρελή φαντασία και το αποτέλεσμα δεν αφήνει και πολλά περιθώρια αντίστασης. Μέσα από αμέτρητες μαγικές στιγμές, ο Βαν Ντορμέλ απομακρύνεται ολοκληρωτικά από τον κόσμο του Χάρι (μοντερνισμός και λογική που φέρνουν στο νου τον «Θείο Μου» ή το «Playtime» του Ζακ Τατί, χωρίς όμως και το αντίστοιχο χιούμορ) και υποκλίνεται στα χρώματα, το kitsch και το melo, για να μας απογειώσει σε μία μυσταγωγική εμπειρία. Στο φινάλε, ο Ζορζ έχει γίνει κομμάτι του εαυτού μας και ο κόσμος του είναι αυτό που ζητάμε από μία κινηματογραφική ταινία. Ένας κόσμος φυγής…

Στους δύο κεντρικούς ρόλους, ο Ντανιέλ Οτέιγ και ο Πασκάλ Ντικέν μοιράστηκαν το βραβείο ερμηνείας στο τελευταίο Φεστιβάλ Καννών και είναι ιδανικοί. Ο δεύτερος κλέβει με χαρακτηριστική άνεση την παράσταση και φαινομενικά δεν προσπαθεί ιδιαίτερα, γιατί όντως πάσχει από το σύνδρομο Down. Ουσιαστικά, όμως, είναι ένας ηθοποιός (τον είχαμε ξαναδεί στο ρόλο του αδελφού του Τοτό, ενώ παίζει συχνά στο θέατρο) που δεν ακολουθεί εύκολα σκηνοθετικές υποδείξεις, όπως μας είπε ο Βαν Ντορμέλ στις Κάννες. Έκανε του κεφαλιού του! Και με την ερμηνεία που είδαμε, αυτό είναι κατόρθωμα. Σε τεχνικό επίπεδο, η ταινία είναι αψεγάδιαστη, σαν μια παραγωγή του Χόλιγουντ, αλλά, φυσικά, με την ευαισθησία που διακρίνει το ευρωπαϊκό σινεμά. Όταν βγείτε από την αίθουσα, θα μουρμουρίζετε κι εσείς το σαχλό τραγουδάκι «Maman la Plus Belle du Monde», με το ίνδαλμα του Ζορζ, τον Λουίς Μαριανό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 72) το 1996, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Τρελό χειροκρότημα στις Κάννες εκείνης της χρονιάς, ποτάμια από κλάμα, επίσης. Βραβείο ανδρικής ερμηνείας για το πρωταγωνιστικό δίδυμο. Αλλά η ταινία απογοητεύει εισπρακτικά στην Ελλάδα, παρά τον ιδανικό συνδυασμό feelgood και συγκίνησης. Πιθανότερη αιτία, η παρουσία του Πασκάλ Ντικέν, η αμηχανία (ή και ο ρατσισμός) του κοινού απέναντι στη «ρετσινιά» του συνδρόμου Down. Η κριτική, με τη σειρά της, θεώρησε το έργο «λαϊκίστικο» και στερεοτυπικά μελοδραματικό. Προσωπικά, το θεωρώ αξιαγάπητα ανθρώπινο και οπτικά ονειρεμένο, με μία δυναμική που σε προσκαλεί να αναζητήσεις το καλό στον εαυτό σου.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.