FreeCinema

Follow us

Η ΕΘΕΛΟΝΤΡΙΑ (2022)

(LA VOLUNTARIA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νέλι Ρεγκουέρα
  • ΚΑΣΤ: Κάρμεν Μάτσι, Ιτσάσο Αράνα, Αρνάου Κόμας, Γιάννης Τσορτέκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Συνταξιούχος γιατρός εξ Ισπανίας, ονόματι Μαρίσα, καταφθάνει σε προσφυγικό καταυλισμό στην Ελλάδα, ώστε να εργαστεί ως εθελόντρια. Με όρεξη για δουλειά κι όνειρα για να βοηθήσει ουσιαστικά τους ανθρώπους που βρίσκονται εκεί, σύντομα θα διαπιστώσει πως τα πραγμάτα είναι σαφώς πιο περίπλοκα απ’ όσο πίστευε, ενώ παράλληλα αναπτύσσει ένα ιδιαίτερο δέσιμο και σχέση στοργής μ’ ένα παιδί από τη Συρία, τον Αχμέτ.

Στη δεύτερη μεγάλου μήκους σκηνοθετική δουλειά της στον κινηματογράφο, η Νέλι Ρεγκουέρα καταπιάνεται με το «τζιζ» θέμα του προσφυγικού και δη στη χώρα μας, σε μία συμπαραγωγή μεταξύ Ισπανίας και Ελλάδας, με τη συμμετοχή του ΕΚΟΜΕ, αλλά και της ΕΡΤ, μεταξύ άλλων. Αναμφίβολα, εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα, μιας και είναι αρκούντως αναπόφευκτο να ξεφύγεις από το torture porn ή το white saviour syndrome, κάτι που πολλές ταινίες με παρόμοια θεματική έχουν διαπράξει στο παρελθόν. Όσο κι αν «Η Εθελόντρια» ξεπερνά σχετικά εύκολα το σκόπελο (τουλάχιστον τον ένα εκ των δύο), εν τέλει μας αφήνει ν’ αναρωτιόμαστε τι ακριβώς θέλει να μας πει, πέρα από το κάπως «πεζό» θέμα του στόρι («καημένο παιδάκι πρόσφυγας που δεν έχει γονείς και προσπαθώ να το υιοθετήσω γιατί απέκτησα μία ιδιαίτερη σχέση μαζί του»).

Το φιλμ ξεκινά με την περίπου 60χρονη Μαρίσα να φτάνει στον καταυλισμό των προσφύγων και να έχει την πρώτη της επαφή με την Κάρο, μία εκ των εθελοντριών που βρίσκεται ήδη αρκετό καιρό εκεί, έχοντας αποκτήσει μία πιο «ψυχρή», γραφειοκρατική σχεδόν οπτική, κάτι που μας γίνεται αντιληπτό από την πρώτη σκηνή. «Η αλήθεια είναι πως δεν έχω εμπειρία να δουλεύω με παιδιά», μας λέει η ηρωίδα μας, για να συμπληρώσει πως είναι λίγο οξύμωρο, μιας και έχει μία κόρη και δύο γιους (!), ενήλικες και με τη δική τους ζωή πλέον, τους οποίους θα δούμε και σε κάποιες σκηνές με βιντεοκλήσεις μέσω Skype (η αλήθεια είναι πως δεν προσθέτουν κάτι σημαντικό στην πλοκή). Σύντομα, η Μαρίσα θα δει πως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς όπως τα περίμενε και πρέπει ν’ ακολουθήσει πολλούς γραφειοκρατικούς κανόνες που κυμαίνονται από το «δεν μπορείς να δέσεις το πόδι του παιδιού γιατί πρέπει να το στείλουμε στον Ερυθρό Σταυρό για κάθε μικροτραυματισμό», μέχρι το «μη ζωγραφίζεις μαζί με τα παιδιά γιατί τους περιορίζεις την έκφραση».

Γενικότερα, ανά στιγμές, το φιλμ φαίνεται να περνά μια εικόνα πως η πλειοψηφία εκείνων που δουλεύουν σε ΜΚΟ είναι woke ερασμίτες, αλλά τα πράγματα γίνονται χειρότερα μόλις εισερχόμαστε στην κύρια προβληματική του έργου, τη γνωριμία της Μαρίσα με τον περίπου 10χρονο Αχμέτ, ένα ορφανό παιδί το οποίο κυκλοφορεί παντού μ’ ένα σκύλο στην αγκαλιά του και δεν μιλά ποτέ, απόρροια των ψυχολογικών του τραυμάτων. Από εκεί κι έπειτα, παρακολουθούμε ένα απόλυτο focus σ’ αυτούς τους δύο – πέρα από το ανεκδιήγητο romance (;) μεταξύ της ηρωίδας και του Γιάννη Τσορτέκη, που κρατά περίπου 20 δευτερόλεπτα σε δυο σκηνές, και κανείς δεν καταλαβαίνει γιατί ή τι εξυπηρετεί – με τη Μαρίσα να παίρνει μερικές αποφάσεις ολοκληρωτικά αμφισβητήσιμες. Αποκορύφωμα η (στην ουσία) απαγωγή του μικρού για μία εβδομάδα σε ξενοδοχεία της Αθήνας, περιμένοντας πως έτσι θα καταφέρει να τον υιοθετήσει!

Στην τελική, μετά και το ξεκάθαρα underwhelming φινάλε, η αίσθηση που μας μένει είναι αυτή του… απόλυτου τίποτα. Οι συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων και τα προβλήματα τους δεν αποτελούν σε κανένα σημείο μέρος του φιλμ, οι (ελάχιστες) υποπλοκές μοιάζουν παρατημένες μετά τις πρώτες δύο γραμμές διαλόγου και, επί της ουσίας, αυτή είναι η ιστορία μιας κυρίας η οποία θέλησε να υιοθετήσει ένα παιδί, νομίζοντας πως είναι περίπου τόσο εύκολο όσο η υιοθεσία ενός… αδέσποτου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Επίπεδο δράμα που δεν αφήνει τίποτα στον θεατή. Λογικά, θα δουλέψει (κάπως) με το κοινό του «κοίτα, το καημένο το παιδάκι». Και τέλος.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.