FreeCinema

Follow us

Η ΡΙΖΑ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ (2022)

(L'ORIGINE DU MAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεμπαστιάν Μαρνιέ
  • ΚΑΣΤ: Λορ Καλαμί, Ντοριά Τιλιέ, Ντομινίκ Μπλαν, Ζακ Βεμπέρ, Σουζάν Κλεμάν, Σελέστ Μπρινκέλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Απένταρη και άστεγη γυναίκα παίζει το τελευταίο «χαρτί» της επιβίωσης της, αναζητώντας τον επί σειρά ετών αποξενωμένο και πλούσιο πατέρα της. Αυτός την προσκαλεί μετά χαράς στην πολυτελή του έπαυλη, τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς του, όμως, δεν βλέπουν με καθόλου καλό μάτι την εισβολή της χαμένης του κόρης στη ζωή τους.

Σε δύο ολοφάνερους άξονες κινείται από πλευράς επιρροών η «Ρίζα του Κακού». Στον έναν αναγράφεται το όνομα του Κλοντ Σαμπρόλ και στον άλλο εκείνο του Μπράιαν Ντε Πάλμα. Η κριτική ματιά του πρώτου έναντι της μπουρζουαζίας συναντά το ψυχολογικό θρίλερ ταυτοτήτων του δεύτερου, με το μείγμα να ενισχύεται από ισχυρές… σαπουνοποπερικές δόσεις (παραπέμποντας στον Πέδρο Αλμοδόβαρ και τον Φρανσουά Οζόν), οι οποίες μπαίνουν όχι από το παράθυρο, αλλά… από την κύρια είσοδο.

Το σεναριακό twist που ενσκήπτει στο μισό περίπου της διάρκειας του φιλμ είναι από εκείνα που σε αναγκάζουν να μη μπορείς να πεις πολλά για την υπόθεση. Τα λίγα που δύναται ν’ αναφερθούν για το στόρι έχουν να κάνουν με την επανένωση της κεντρικής ηρωίδας με τον βιολογικό της πατέρα, κάτι που ως ιδέα γυρόφερνε στο μυαλό της για χρόνια, αλλά ουδέποτε τολμούσε να πραγματοποιήσει, μιας κι εκείνος δεν είχε δείξει κάποιο ουσιαστικό ενδιαφέρον, ούτε γι’ αυτήν, ούτε για την μακαρίτισσα (πλεόν) μάνα της. Μένοντας άστεγη πια, καθώς η σπιτονοικοκυρά της χρειάζεται για δική της χρήση το δωμάτιο που της νοικιάζει, με το εισόδημα από την εργασία της σε εργοστάσιο κονσερβοποιίας να είναι πενιχρό και την (άστατης συμπεριφοράς) σύντροφό της να εκτίει ποινή πενταετούς φυλάκισης, το παίρνει απόφαση πως η ώρα έφτασε για να επιχειρήσει κάποια προσέγγιση του γηραιού μπαμπά της. Αυτός είναι ένας ζάπλουτος, δεσποτικός τύπος, που ζει με την γυναίκα του, την κόρη του, την εγγονή του και την υπηρέτριά τους σε έπαυλη στο νησάκι Πορκερόλ, στ’ ανοιχτά της γαλλικής Ριβιέρας. Υποδέχεται με καλοσυνάτο τρόπο την κόρη του, την οποία μάλλον βλέπει ως αντίβαρο λογικής κι εμπιστοσύνης στην αλόγιστη σπατάλη της φευγάτης συζύγου, την ψυχρή καργιολίαση της business woman κόρης, την εφηβική «επανάσταση» της εγγονής και τη μόνιμη ωτακουστική διάθεση της υπηρεσίας. Το καρέ των γυναικών έρχεται σε υπόγεια σύγκρουση με τον εύθραυστης υγείας «αφέντη», καθιστώντας σαφές με κάθε τρόπο στην «άσωτη» κόρη πως αποτελεί περιττό βάρος στην οικογενειακή τους καθημερινότητα, καλώντας την να τα μαζεύει και να πηγαίνει. Εκείνη, όμως, όλο και επιστρέφει στο Πορκερόλ.

Κινούμενη ανάμεσα σε μαύρη κωμωδία, μελόδραμα, telenovela και παρωδία, η ταινία αρνείται να επιλέξει ποιο ακριβώς είδος πρεσβεύει, αγκαλιάζοντάς τα όλα άνευ διάκρισης (τουλάχιστον μέχρι το twist), οπότε στο τραπέζι πέφτει και το χαρτί του ψυχολογικού θρίλερ μυστηρίου. Το τελευταίο δείχνει να παίρνει το πάνω χέρι στο δεύτερο μέρος του καταστασιακού, χωρίς αυτό να σημαίνει πως τα υπόλοιπα «είδη» εξαφανίζονται. Παραδόξως, το γεγονός αυτό σώζει σε μεγάλο βαθμό το εγχείρημα, μιας και η εντύπωση που δημιουργείται είναι πως όλα όσα συμβαίνουν δεν αποτελούν παρά μια μεγάλη φάρσα, υπό το περιτύλιγμα σοβαροφάνειας. Κάπως έτσι, το σερί των απίθανων ανατροπών και της αντίστοιχης μεταστροφής χαρακτήρων που έπονται της μεγάλης αποκάλυψης… ξεχνιούνται στο πίσω μέρος του μυαλού, ως γεγονότα που δεν τους αρμόζει να παρθούν και τόσο στα σοβαρά. Διότι, σε αντίθετη περίπτωση, τα όσο εξωφρενικά γίνονται είναι για… να παίρνεις τα βουνά.

Οι χαρακτήρες χάνουν τη συνοχή τους, μοιάζοντας (κάποιοι εξ αυτών) να «σέρνονται» πίσω από προαποφασισμένα plot twists (στο σινεμά του Σαμπρόλ δε συνέβαινε αυτό), το δε απαραίτητο ψυχαναλυτικό υποσυνείδητο, περισσότερο απουσιάζει παρά ρίχνει φως σε κίνητρα και σκοπούς (στο σινεμά του Ντε Πάλμα επίσης δε συνέβαινε). Η επισφαλής ισορροπία των σχέσεων της αστικής οικογένειας ταράζεται από την άφιξη ενός «ξεχασμένου» μέλους της, με την τραγωδία να μην απέχει και τόσο από την ιλαρότητα. Στον βίο της μπουρζουαζίας, εκεί που εντοπίζεται η πραγματική… «Ρίζα του Κακού», δεν υπάρχει χώρος για στοχασμό και ανάλυση. Για τους λεφτάδες αστούς, τα πάντα είναι μια σπατάλη αισθημάτων, λόγων και… τρέλας, με την πλήξη της αφθονίας να επιχειρείται να σπάσει από την οποιαδήποτε παρέκκλιση της ρουτινιάρικης κοινοτοπίας τους. Όταν αυτό συμβαίνει κάποτε, αντιμετωπίζεται σαν κάτι το καλοδεχούμενο (παρά την αναστάτωση που επιφέρει επιφανειακά), για να ξεχαστεί άμεσα ως γεγονός αμφίβολης σημασίας. Περίπου όπως… και η ίδια η ταινία, δηλαδή!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κατά τη γνώμη μου, η «Ρίζα του Κακού» μπορεί να σταθεί μόνο εάν αντιμετωπιστεί ως ένα μεγάλο αστείο λανθάνουσας camp διάθεσης, που ως σκοπό έχει να σατιρίσει τα πάντα με τα οποία καταπιάνεται. Εάν αρχίσουν οι σοβαρές ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις περί πατριαρχικών καπιταλιστικών κινήτρων και φεμινιστικής δύναμης, τότε ειλικρινά δεν θα ξέρεις από που να το πιάσεις! Το πρόβλημα είναι πως αυτά που εγώ είδα ως προτερήματα, μπορεί και να υπάρχουν μόνο… στο δικό μου μυαλό, καθώς το θριλερικό υπόβαθρο που στήνει ο auteur Σεμπαστιάν Μαρνιέ δείχνει να βρίθει σοβαρών προθέσεων (καθώς και… σεναριακών τρυπών). Εύφημος μνεία στη σκηνογραφία (εάν κάποιος πάρει το πράγμα απολύτως τοις μετρητοίς, μέχρι που θα διακρίνει τρελή σημειολογία στα διάφορα αντικείμενα της έπαυλης), όπως και στη σοβαροφανή προσήλωση του καστ (φαντάζομαι τη σκύλα κόρη να σκάει στα γέλια έπειτα από κάθε cut). Από την άλλη, βέβαια, μπορεί κάποιος να ισχυριστεί πως έχουμε μπροστά μας τον νέο Ντε Πάλμα. Με τόσα… split screen, ναι, θα μπορούσε!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.