FreeCinema

Follow us

ΗΘΟΠΟΙΟΙ: ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΠΟΥΔΗΣ (2014)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 61ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Μια χούφτα νεαρών ενηλίκων (αυτο)ψυχαναλύονται ενώ μοιράζονται φόβους και όνειρα κατά τη διάρκεια των τριετών σπουδών τους σε σχολή υποκριτικής στην Αθήνα της ύφεσης.

Ο Κουτσιαμπασάκος είναι σκηνοθέτης. Ξέρει σινεμά. Και αυτό φαίνεται σε τούτο το ντοκιμαντέρ που αντιπαραβάλλει εύστοχα τις – κατάματα στην κάμερα – εξομολογήσεις των φοιτητών με εικόνες μέσα από τα μαθήματά τους, τις παραστάσεις τους, και από το δρόμο έξω από τη σχολή τους (που – τι ωραία σύμπτωση! – συνορεύει με ένα θερινό σινεμά), συνοδευόμενες περιστασιακά είτε από διακριτική μουσική, είτε από αποσπάσματα ενδόμυχων σκέψεων που έχουν περάσει στο χαρτί και τις διαβάζουν off ή on camera, καθώς εκφέρονται μέσα στον κύκλο της τάξης από τα χείλη κάποιου τυχαίου συμφοιτητή τους.

Αν και η αφήγηση off δε λειτουργεί πάντα (μερικά, ιδιαίτερα τα πρώιμα κομμάτια της, είναι αναγνωσμένα πολύ επίπεδα και ξερά), ό,τι έχουν να πουν τα παιδιά on camera, πραγματικά αφοπλίζει με την ειλικρίνεια και την ατρόμητη διάθεση για αυτοκριτική που τα χαρακτηρίζει. Υπάρχουν στιγμές, μάλιστα, που συγκινούν βαθιά, όπως και μερικά ξεσπάσματά τους στη σκηνή (αν τολμάς, συγκράτησε τα δάκρυά σου στην αρχή, στην audition της κοπελιάς που αφήνεται τόσο στα λόγια του ποιήματος που ερμηνεύει, ώστε η φωνή σπάει και οι παρειές μουσκεύουν). Ωστόσο, αν και ταυτόχρονα έχεις την ευκαιρία να πάρεις μια ιδέα για μια άλλη όψη τού μπαμπά Καζάκου και του Γιάννη Μπέζου (ως καθηγητών), τα 61 λεπτά διάρκειας προκύπτουν πολύ λίγα για να σου επιτρέψουν μια πιο βαθιά, ουσιαστική ματιά / κατανόηση στο χαρακτήρα τόσο αυτών των παιδιών όσο και της – τόσο παρεξηγημένης, ως χόμπι, σε αυτή τη χώρα – τέχνης τους, που απαιτεί ιδιαίτερα σκληρή δουλειά, υπομονή, επιμονή και αυστηρή αναμέτρηση με τον εαυτό.

Παίζεται μαζί με το «Η Τέχνη της Κρίσης: Η Περίπτωση του Θεάτρου», σε ένα ταιριαστό πάντρεμα, καθώς αν το δε αφορά στο πώς ένας 35άρης και κάτι, θεατρικός καλλιτέχνης αντιμετωπίζει τη ζοφερή πραγματικότητα της δουλειάς του στην Ελλάδα της κρίσης, το μεν αφορά εμμέσως πλην σαφώς το πώς αντιμετωπίζει την ίδια πραγματικότητα ένας 20άρης καθώς βγαίνει από το προστατευτικό περιβάλλον τής σχολής του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Επειδή, όπως όλοι, υπήρξες νέος/α και, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, μαθητής/ρια, και επειδή αν ζεις σε αυτή τη χώρα, αποκλείεται η κρίση να σε έχει αφήσει αλώβητο/η, δύσκολα θα μείνεις ασυγκίνητος/η από την αναμέτρηση αυτών των νέων ανθρώπων με το ίδιο τους τον εαυτό και τα όνειρά τους. Ακόμα πιο δύσκολα, όμως, θα αφήσουν βαθιά, καταλυτικά ίχνη στο θυμικό σου…


MORE REVIEWS

ΕΝΚΑΝΤΟ: ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΓΙΚΟΣ

Πολυπληθής κι ευτυχισμένη κολομβιανή οικογένεια, κάθε μέλος της οποίας διαθέτει μαγικά χαρίσματα, βρίσκεται προ του κινδύνου να τα χάσει ολοσχερώς! Κόρη αποκαρδιωμένη από την ατυχία της να είναι η μόνη που την τέχνη της μαγείας δεν κατέχει, βάζει μπρος σχέδιο σωτηρίας για όλους. Θα μαγέψει;

Ο ΟΙΚΟΣ GUCCI

Τα γεγονότα που οδήγησαν στην πληρωμένη δολοφονία του Μαουρίτσιο Γκούτσι και η ανάμειξη της πρώην συζύγου του Πατρίτσια Ρετζιάνι σ’ αυτήν, με φόντο τα μοχθηρά, οικονομικά παρασκήνια του κόσμου της μόδας.

ΠΡΑΣΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Μέσω αγγελίας, η Άννα πηγαίνει να πιάσει δουλειά στην ξεχασμένη από το χρόνο ψαροταβέρνα του Ρούλα (από το Χάρης). Λιγομίλητη, σχεδόν αντικοινωνική, μα με ικανότητα στη μαγειρική, η Άννα κερδίζει τους καθημερινούς πελάτες του μαγαζιού, κρατώντας καλά κρυμμένο το μυστικό της… απώλειας της μνήμης της!

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ

Ζευγάρι με μικρό παιδί, απότομα προσγειωμένο από τα ψηλά στα χαμηλά κοινωνικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, «υποδύεται» βίο ευμάρειας σε βίλα στην οποία ο σύζυγος εκτελεί χρέη επιστάτη. Για πόσο καιρό θ’ αντέξει αυτό το ψέμα;

ΕΝΑΣ ΗΣΥΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Χήρος οινοποιός σε ακριτικό νησί, καταχρεωμένος και με προβλήματα επικοινωνίας με την 30χρονη κόρη του που παρατάει το στεφάνι της, πέφτει θύμα ομηρίας από επικίνδυνο δραπέτη. Για να την προστατεύσει, θα τον παρουσιάσει σαν τον καινούργιο του εργάτη και θ’ αφήσει το ψέμα να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μέχρι να σκάσουν οι αναπόφευκτες συνέπειες.