FreeCinema

Follow us

ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΙΟΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ (1943)

(HANGMEN ALSO DIE!)

  • ΕΙΔΟΣ: Αντιστασιακό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φριτς Λανγκ
  • ΚΑΣΤ: Μπράιαν Ντόνλιβι, Γουόλτερ Μπρέναν, Άννα Λι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 134’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Μετά τη δολοφονία του εκπροσώπου του Χίτλερ – επικεφαλής «δήμιου» στην υπό ναζιστική κατοχή Τσεχοσλοβακία από υπεράνω υποψίας στέλεχος της Αντίστασης, η Γκεστάπο κηρύττει ψυχολογικό πόλεμο στον απλό λαό, για να εκβιάσει ομολογίες.

Αν το μόνο που… σκαμπάζεις από Φριτς Λανγκ είναι το «Metropolis» (άντε και το «Μ, Ο Δολοφόνος»), καιρός να ανακαλύψεις και την πιο πολιτική – σε σενάριο του Μπέρτολτ Μπρεχτ – ταινία του, που αν και δε συγκρίνεται με τα προαναφερθέντα, εμβληματικά αριστουργήματά του, αποτελεί αυθεντικό (υπό)δειγμα κινηματογραφικής τέχνης. Με σασπένς που παραμένει ακούραστο (παρά την αχρείαστα μεγάλη διάρκεια – σημαντικότερη αδυναμία αυτού του φιλμικού, αντιφασιστικού μανιφέστου) και αγέραστο (παρά το πέρασμα του χρόνου). Με το άσπρο και το μαύρο, το φως και το σκοτάδι, σε μια διαρκή υποβλητική αντιμαχία. Με πανταχού παρούσες, σε ρόλο διαιτητή, τις άψυχες και έμψυχες σκιές: των ανθρώπων που απειλούνται και – σε άμυνα – απειλούν, υπό το βάρος της συνείδησής τους. Δεν είναι τυχαίο πως οι Ναζί δεν έχουν σκιά…

Με εύστοχα, αφηγηματικά και στιλιστικά δάνεια από το φιλμ νουάρ και τον κινηματογραφικό γερμανικό εξπρεσιονισμό, αυτή η – μέχρι τέλους απρόβλεπτη – ταινία αναθεωρεί, επαναπροσδιορίζει και γειώνει την ιδέα της femme fatale (της διστακτικής αντιστασιακής δεσποινίδας Νοβότνι), την αντιπαραβάλει με εκείνη ενός εξίσου μοιραίου, αλλά γήινου άνδρα (του φορτωμένου τύψεις και ενοχές, διττού δολοφόνου τού δήμιου, Δόκτωρ Σβόμποντα / Κάρελ Βάνεκ) και ρίχνει φως στα – με αρετή και τόλμη – οξύμωρα (ένας γιατρός είναι αυτός που σκοτώνει) που θέλει η ελευθερία. Λίγο πριν απ’ το τέλος, μια παράξενη, εξωπραγματική εικόνα δίνει το έναυσμα στον απλό λαό να δράσει συλλογικά, άνευ συνεννόησης ή συγκεκριμένου σχεδίου, κατά του καθεστώτος.

Ανάμεσα στα περίτεχνα, με μέτρο τον άνθρωπο κτήρια της πόλης, ένας αλλότριος, αστραφτερός, μεταλλικός ή γυάλινος, τετράγωνος και απροσπέλαστος ουρανοξύστης υψώνεται επιβλητικά προς τον ουρανό, αντανακλώντας τον. Δεν ταιριάζει εκεί. Ούτε στο χώρο, ούτε στο χρόνο. Παρά μόνο ως αλληγορικό σύμβολο. Και αποτελεί την υπέρτατη ύβρι. Μόνο σύσσωμη η πόλη μπορεί να τον εξοστρακίσει από τα σπλάχνα της. Γι’ αυτό και όλοι, από μια τυχαία σερβιτόρα μέχρι τον μπάτλερ του προδότη ζυθοποιού, συμβάλλουν, κομμάτι – κομμάτι, μαρτυρία με μαρτυρία, στην ψεύτικη αλήθεια, που αφοπλίζει το ναζισμό και κλυδωνίζει αναπόδραστα τα θεμέλιά του. Και όλα αυτά χωρίς έναν και μόνο, ξεχωριστό (αντί)ήρωα, με πολλούς ενόχους και κανέναν αθώο και το καλό να κερδίζει, αθόρυβα, μόνο μια μάχη και όχι τον πόλεμο, προτού ένα βροντερό «ΟΧΙ» προηγηθεί των λέξεων «Το Τέλος». Γιατί ως ατελή όντα δεν μπορούμε παρά να βρισκόμαστε διαρκώς σε πόλεμο. Αν όχι με κάποιους «άλλους», τότε με τον ίδιο μας τον «εαυτό»…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν υπακούς στο εορταστικό πνεύμα των ημερών, είσαι κοινωνικοπολιτικά συνειδητοποιημένος, σκληροπυρηνικός σινεφίλ ή απλά λάτρης του (παλιού) καλού σασπένς, μη διστάσεις να ενδώσεις σε αυτό το διαχρονικό, επαναστατικό θρίλερ.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.