FreeCinema

Follow us

ΑΠΛΗΣΤΙΑ (1924)

(GREED)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Έριχ φον Στροχάιμ
  • ΚΑΣΤ: Γκίμπσον Γκάουλαντ, Τζιν Χέρσολτ, Ζάσου Πιτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 140’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Τέλη 19ου αιώνα, Καλιφόρνια: χρυσωρύχος το γυρίζει επωφελώς σε οδοντίατρο και βάζει βέρα στο δεξί σε ασθενή του, έως τότε αγαπημένη του καλύτερού του φίλου, ο οποίος συγκατανεύει. Όταν η γυναίκα κερδίσει το λαχείο, θα μεταμορφωθεί θανάσιμα από τη φιλαργυρία, ενώ ο πρώην της, υποχείριο της εμπάθειας και της ζήλιας για τα κέρδη της, θα προκαλέσει τον ξεπεσμό του άνδρα της σε μέθυσο αλήτη.

Με κόστος που δεν αποσβέστηκε ούτε στο μισό από τις εισπράξεις και αρχική διάρκεια κοντά στις δέκα ώρες, μία «ακριβή» όσο και «τεράστια» (μεταφορικά και στην κυριολεξία) βωβή ταινία, διαβόητα ακρωτηριασμένη από την – εχθρική προς τα καπρίτσια και την προϋπολογιστική υπερβολή του Έριχ φον Στροχάιμ – νεοσύστατη MGM, αρχικά σε πέντε, ύστερα σε τρεισήμισι και δια παντός σε δύο ώρες και είκοσι λεπτά, η μεταφορά στο θησαυροφυλάκιο των 35 mm ενός νατουραλιστικού σκληρού νομίσματος της γραμματείας των ΗΠΑ (του μυθιστορήματος του Φρανκ Νόρις, «McTeague») από τον εμβληματικά σπάταλο και πρόωρα πτωχευμένο auter, στέκεται με την αξία της ως κατάθεση στο Κεφάλαιο «Ιστορία του Σινεμά», αλλά σίγουρα υπερτιμάται ως τιμαλφές.

Έχοντας επιβιώσει ως μία αντι-ιψενικά τριγωνικά ερωτική, κοινωνική α λα Εμίλ Ζολά στο Σαν Φρανσίσκο ηθοσπουδή πάνω στο φθονερό, εκμαυλισμένο κρυφό εγώ, την με εμβρυουλκό τον υλισμό αποθηρίωση της καπιταλιστικής αναδυομένης γιάνκι μπουρζουαζίας και τα πάθη της ανθρώπινης μονάδας ως κολοφώνα της αρχής «ο θάνατός σου, η ζωή μου» ελέω του πλούτου (διαφθορέα, πειρασμού και τιμωρού), το ενίοτε επαχθές PSI απότοκο του φιλμ, με αυτουργό τον Έρβινγκ Θάλμπεργκ, το «πληρώνεις»: στην τσουρούτικη πλοκή, ιδίως προς τα μισά προθεσμιακής κατάθεσης, και τις ελάσσονες απιθανότητες ή τα φθηνά σημαίνοντα στην καθηλωτική, ωστόσο, διάσημα αμείλικτη κορύφωση man to man χρυσοφόρου τελικού… «Survivor» στην λάβρα Κοιλάδα του Θανάτου.

Πιστωμένος ή χρεωμένος και με το εμφανώς παλιό νόμισμα υποκριτικής, ένα είναι σίγουρο: πάντοτε θα επενδύεις στον μπρούτο ρεαλισμό, στο αμοραλισμού (συν)άλλαγμα περσόνων, και στο συνοδεύον σχόλιο από τα ενίοτε καινοτόμα εικαστικά, όπως το φωτο-εφέ βάθους πεδίου της κηδείας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σίγουρα, αν παίζεις στο ταμπλό της Ταινιοθήκης της Ελλάδος τακτικά. Πιθανόν, σε περίπτωση που χάρη στο blue chip «The Artist» ανακάλυψες την κατηγορία μετοχών «μούγκα, ασπρόμαυρο και vintage».


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ήταν ένας που κέρδιζε το λαχείο. Στη μούγκα. Που τη βρήκατε την κόπια, ρε μάστορα; Στο Μοναστηράκι; Κάπου στο δρόμο, σας έπεσε ο ήχος! Φώναξα «Γράμματα, χασάπη!», μπας και γίνει τίποτα, δεν άκουσε κανείς, έφυγα.