FreeCinema

Follow us

ΕΝΑΣ ΔΡΑΚΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ! (2016)

(EJDEHA VARED MISHAVAD!)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάνι Χαγκίγκι
  • ΚΑΣΤ: Αμίρ Χαντίντι, Χομαγιούν Γκανιζαντέ, Εσλάν Γκουνταρζί, Κιάνα Ταχαμόλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Αστυνομικός ντετέκτιβ ερευνά την αυτοκτονία πολιτικού εξόριστου σε απομονωμένη περιοχή του Ιράν το 1965. Πενήντα χρόνια αργότερα, κινηματογραφιστής προσπαθεί να ενώσει τα κομμάτια των γεγονότων και να ανακαλύψει τι ακριβώς είχε συμβεί τότε.

Είναι δύσκολο να καταταχθεί σε ένα κινηματογραφικό genre τούτη η ταινία από το Ιράν. Ο δράκος του τίτλου μπορεί να προδιαθέτει για κάτι που κινείται στη σφαίρα του παραμυθιού, αυτό όμως που φτιάχνει ο σκηνοθέτης Μάνι Χαγκίγκι είναι ένα σουρεαλιστικό μείγμα αστυνομικής νουάρ ιστορίας, πολιτικής αλληγορίας και μεταφυσικών δοξασιών, σερβιρισμένων υπό τον μανδύα ενός δήθεν ντοκιμαντέρ. Παίζει με την ιδέα τού τι είναι αληθινό, μπλέκει με πολλά φιλμικά είδη που φαινομενικά δεν ταιριάζουν, καταφέρνει όμως, με έναν μαγικά παράξενο τρόπο, να την βγάλει καθαρή μέχρι τέλους.

Η ιστορία έχει τις ρίζες της σε μια υπόθεση που χρονολογείται στο 1965, με έναν κάποιο ντετέκτιβ Χαφίζι να καταφθάνει με μια α λα Blues Brothers αμφίεση στο νησάκι Κεμς του Περσικού Κόλπου, ώστε να διερευνήσει τις συνθήκες αυτοκτονίας (ή μήπως δολοφονίας;) ενός πολιτικού κρατουμένου. Εκεί, αφού συλλέξει τις πρώτες πληροφορίες, ενημερώνεται για τον τοπικό θρύλο που λέει πως κάθε ταφή στο νεκροταφείο του χωριού προκαλεί έναν ισχυρό σεισμό. Αυτό το υπερφυσικό φαινόμενο αναγκάζει τον ντετέκτιβ να ζητήσει επιπλέον βοήθεια, ώστε να κατανοήσει πλήρως τις διαστάσεις της υπόθεσης, με αποτέλεσμα να έρθουν στην περιοχή ένας γεωλόγος και ένας ηχολήπτης, με τον δεύτερο να εγκαταλείπει γι’ αυτόν το λόγο τα γυρίσματα της ταινίας στην οποία εργαζόταν. Η εισαγωγή των δύο αυτών χαρακτήρων δεν γίνεται με τον πλέον τυπικό τρόπο, αφού η παρουσίασή τους εκπροσωπείται από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, ο οποίος μιλώντας on camera αφηγείται τους λόγους που τον έκαναν να ασχοληθεί με τα όσα περιγράφει, δίνοντας στο εγχείρημά του έναν mockumentary τόνο. Μπερδεύει στη διήγησή του τον κινηματογραφιστή παππού του, Ιμπραήμ Γκολεστάν, σημαντικό εκπρόσωπο του νέου κύματος του ιρανικού σινεμά και το φιλμ το οποίο αυτός γύριζε τότε, με τίτλο «Khesht va Ayeneh» (1965), με τις πολιτικές εξελίξεις της ταραγμένης εκείνης εποχής, μιας και όσα διαδραματίζονται ξεκινούν από την επομένη της δολοφονίας τού τότε Πρωθυπουργού της χώρας, Χασάν Αλί Μανσούρ.

Ο Χαγκίγκι πετυχαίνει διάνα σε ό,τι έχει να κάνει με το εικαστικό κομμάτι της ταινίας του. Το σκηνικό του εγκαταλελειμμένου πλοίου, σαν τόπος εξορίας, σε συνδυασμό με το ξερό, άνυδρο τοπίο της νήσου Κεμς, που με τους πελώριους βράχους του θυμίζει Άγρια Δύση, δημιουργούν την πρώτη συναρπαστική εντύπωση. Φροντίζει, δε, να τονίσει όλα αυτά με τα έντονα χρώματα που χρησιμοποιεί σε οτιδήποτε μπορεί (από το χτυπητό πορτοκαλί του αυτοκινήτου του ντετέκτιβ μέχρι… τα γυαλιά του ηχολήπτη του), με μια απίθανη, φωτεινή φωτογραφία που θυμίζει το στιλ του Ταρσέμ Σινγκ στο παραγνωρισμένο, πλην όμως εξαιρετικό «Τhe Fall» (2008). Το μουσικό score, ένας άψογος συνδυασμός ηλεκτρονικών industrial ήχων και τοπικής μουσικής παράδοσης, ντύνει με έναν υπνωτιστικό, στοιχειωμένο τρόπο την αστυνομικού ύφους πλοκή, βοηθώντας στη δημιουργία μιας απόκοσμης ατμόσφαιρας. Δίνοντας, δε, στον βασικό του ήρωα το τυπικό παρουσιαστικό μιας νουάρ φιγούρας, υποδεικνύει τη δυτική επιρροή ακόμα και σε αυτό το απομακρυσμένο κομμάτι της Ανατολής, συμβολίζοντας ίσως την «απειλή» της εισβολής στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου.

Το πρόβλημα της ταινίας του Χαγκίγκι είναι πως κάπου δείχνει ότι δεν μπορεί να ενώσει κατάλληλα τις πολλές του ιδέες, ώστε να πετύχει ένα συμπαγές αφήγημα, εύκολο στην παρακολούθηση. Η μετάβαση από τη γραμμικότητα της δομής σε ένα κάπως ντοκιμενταρίστικο ύφος μπερδεύει τον θεατή (ενίοτε υπερβολικά), ενώ τα πολλά στοιχεία της ιρανικής κληρονομιάς και των μύθων του τόπου, που ασφαλώς χρησιμοποιούνται, εμπλουτισμένα εδώ με τη φαντασία του σκηνοθέτη, δεν τυγχάνουν μιας κάποιας επεξήγησης ώστε να γίνουν πιο προσιτά σε θεατές που σίγουρα τα αγνοούν. Το ίδιο συμβαίνει και σε σχέση με το πολιτικό υπόβαθρο, με άμεσες αναφορές στη διαβόητη Σαβάκ (η μυστική υπηρεσία πληροφοριών που εγκαθιδρύθηκε από τον Σάχη στα τέλη της δεκαετίας του ’50), θέτοντας ως αφετηρία του σεναρίου την επομένη της δολοφονίας του τότε Πρωθυπουργού, που αφήνει το κοινό έρμαιο υποθέσεων για το τι θέλει να υποδηλώσει με τον ορισμό του συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου, κατά τη διάρκεια της λεγόμενης «Λευκής Επανάστασης», δηλαδή. Η αποκρυπτογράφηση της υπόθεσης γίνεται σε ορισμένες περιπτώσεις σπαζοκεφαλιά, εξαιτίας των υποπλοκών και των αλμάτων στον χρόνο, όμως το βέβαιο είναι πως τούτος ο γρίφος ασκεί μια πρωτότυπη γοητεία, για την οποία αξίζει να μπείτε στον κόπο να προσπαθήσετε να τον λύσετε.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παράξενος συνδυασμός επιρροών σε μια art-house ταινία που, εντούτοις, δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με τους εύλογους συνειρμούς που προκαλεί στο μυαλό η ταμπέλα… «Made in Iran». Φρέσκια κινηματογράφηση, αλλά και σεναριακά νήματα που δεν οδηγούν πάντα κάπου, αφήνοντας τον θεατή να ξετυλίξει το κουβάρι τους (αν έχει την απαιτούμενη υπομονή…). Αινιγματικό φιλμικό αξιοπερίεργο, που η υπέρμετρη φιλοδοξία του αποτελεί ταυτοχρόνως το θετικό και το αρνητικό του στοιχείο, προς επίρρωση της παραδοξότητάς του!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.