FreeCinema

Follow us

ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΕΔΕΜ (1955)

(EAST OF EDEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ελία Καζάν
  • ΚΑΣΤ: Τζέιμς Ντιν, Ρέιμοντ Μάσεϊ, Τζούλι Χάρις, Μπερλ Αϊβς, Ρίτσαρντ Ντάβαλος, Τζο Βαν Φλιτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Στην Καλιφόρνια του 1917, δυο αδέλφια αγωνίζονται για να κερδίσουν την εύνοια του άκαρδου και βαθιά θρησκόληπτου πατέρα τους, ενώ ένα καλά κρυμμένο μυστικό που αφορά στην ταυτότητα της μακαρίτισσας μητέρα τους απειλεί να βγει στην επιφάνεια.

Ένα πέπλο πόνου σκεπάζει τούτη την ταινία, τη μοναδική που πρόλαβε να δει ολοκληρωμένη στο πανί ο Τζέιμς Ντιν, λίγους μήνες πριν από τον τραγικό του θάνατο σε τροχαίο, στις 30 Σεπτεμβρίου του 1955. Ήταν μόλις 24ων ετών. Στις 26 Οκτωβρίου θα ερχόταν η «έκρηξη» της απόλυτης καταξίωσης και του μύθου, με την πρεμιέρα του «Επαναστάτη Χωρίς Αιτία». Πρώτη πρωταγωνιστική του εμφάνιση στο σινεμά με το «Ανατολικά της Εδέμ» και ο Ελία Καζάν συστήνει ένα πλάσμα που δεν πρόλαβε να καταλάβει τι έψαχνε από τη ζωή, για να μετατραπεί σε icon γενεών και γενεών, δίχως να «γερνά» ποτέ (και από κάθε άποψη). Ένα αιώνιο poster boy, που μέσα από τους ρόλους του ταυτίστηκε με την νεανική αμφισβήτηση κι ένα είδος εσωτερικής οργής που έβραζε, μα έμοιαζε προορισμένο να ηττηθεί από το ενήλικο κατεστημένο και μια αμερικανική κοινωνία βαλτωμένη στην οπισθοδρόμηση.

Ακολουθώντας το τέταρτο και τελευταίο μέρος του ομώνυμου έργου του Τζον Στάινμπεκ, ο Καζάν δείχνει να νοιάζεται ιδιαίτερα για μια βιβλική διάσταση που προσθέτει στη φιλμική μεταφορά, εστιάζοντας με προφανή τρόπο στην ιστορία του Κάιν και του Άβελ. Ο Καλ του Ντιν γίνεται ο κεντρικός ήρωας – όχημα της πλοκής, ένα έρμαιο των συναισθημάτων του, ένας έφηβος μοναχικός σε βαθμό να τρομάζει τους γύρω του, με την πίστη ότι το κακό είναι εκείνο που τον χαρακτηρίζει μέσα του. Με την επιθυμία ν’ αναμετρηθεί με τη «ρίζα» του, ο Καλ θ’ αναζητήσει τη μητέρα που δεν γνώρισε ποτέ και… μόνο πεθαμένη δεν είναι! Η Κέιτ διευθύνει ένα μπουρδέλο σε παρακείμενη πόλη και προτιμά να βιώνει τα «αντίποινα» της τότε φυγής της από τον οικογενειακό και αγροτικό βίο, κάτι που (δυστυχώς) αργά συνειδητοποίησε ότι τη «σκότωνε». Ο Καλ θ’ ανακαλύψει τα ίχνη της και θ’ αναμετρηθεί μαζί της, ζητώντας ένα οικονομικό στήριγμα για να ξανοιχτεί επιχειρηματικά και να ξελασπώσει τον πατέρα του, διεκδικώντας ταυτόχρονα την αγάπη και των δυο τους.

Σταδιακά, η ανάγκη της αγάπης για να επιβιώσει ο Καλ, γίνεται ο σκοπός της ύπαρξής του, αλλά και μια απατηλή «τρέλα» προσδοκιών πέρα από το εφικτό, καθώς απαιτεί να «ρουφήξει» από μόνος του την πατρική, την μητρική, την αδελφική, όσο και μια ρομαντική εκδοχή της αγάπης όπως αυτή εκφράζεται στην υποπλοκή του flirt με την Άμπρα, το κορίτσι του αδελφού του. Ανάμεσα σε αρνήσεις, παραπλανήσεις, ζηλόφθονες εξάρσεις και τραύματα εγκατάλειψης, ο Καλ θα διαμορφωθεί ως χαρακτήρας και θα λυτρωθεί μέσα από τα καθήκοντα της φροντίδας ενός ανθρώπου που μέχρι πρότινος θεωρούσε «καταραμένο».

Αν και οριακά… κατακριτέα στην εποχή της (διότι θεωρήθηκε αντιγραφή της υποκριτικής γραμμής την οποία είχε φέρει μ’ έναν ολότελα δικό του τσαμπουκά ο Μάρλον Μπράντο στο σινεμά), η ερμηνεία του Ντιν είναι το μεγαλύτερο ατού του «Ανατολικά της Εδέμ», δίπλα σ’ ένα καστ που σπάει κόκαλα, ξεχωρίζοντας τις λεπτές ισορροπίες της χαμένης αξιοπρέπειας και της ισχύος της ελευθεριότητας που φέρει πάνω της η Κέιτ, όπως την αποδίδει μία εξαιρετική Τζο Βαν Φλιτ (άξια τιμημένη με το Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου). Εννοείται πως ο Ντιν είχε προταθεί στην κατηγορία του πρώτου ανδρικού ρόλου (κατόπιν θανάτου, ατυχώς), με το φιλμ να διεκδικεί επίσης βραβείο σκηνοθεσίας και σεναρίου, το 1956. Η ακαδημαϊκότητα της αφήγησης και το δραματικά πομπώδες score του Λέοναρντ Ρόζενμαν φανερώνουν το χρόνο που έχει περάσει πάνω από τούτο το έργο, όμως, η δύναμη του Ντιν και μιας ενέργειας που λες και ασφυκτιά στο κορμί του, μετατρέπει το «Ανατολικά της Εδέμ» σε κινηματογραφική εμπειρία που οφείλεις να κουβαλάς στη μνήμη σου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η πρώτη από τρεις μνημειώδεις και (κυριολεκτικά) μοναδικές κινηματογραφικές ερμηνείες που άφησε πίσω του ο Τζέιμς Ντιν. Τρεις μόλις, για να δημιουργήσουν έναν τέτοιο μύθο! Μπαίνεις στο «trip» να το ζήσεις, ειδικά εάν τούτη εδώ πρόκειται να είναι η παρθενική σου φορά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.