FreeCinema

Follow us

ΚΑΡΜΕΝ (2023)

(CARMEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπενζαμέν Μιλπιέ
  • ΚΑΣΤ: Μελίσα Μπαρέρα, Πολ Μεσκάλ, Ρόσι ντε Πάλμα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Στην πρώτη του νυχτερινή βάρδια δίπλα σε μια ρατσιστική ομάδα συνοριοφυλάκων που «χτενίζουν» την περιοχή της μεξικανικής ερήμου για να εντοπίσουν παράνομους μετανάστες, ο Έινταν σκοτώνει έναν δικό του ώστε να προστατεύσει τη ζωή της νεαρής Κάρμεν και αποφασίζει να την ακολουθήσει στον δρόμο της φυγής, με απώτερη επιδίωξη να φτάσουν στο Λος Άντζελες.

Δεν πρόκειται απλά για μια «παραλλαγή» στην ομώνυμη opera του Μπιζέ (προς το… καμία σχέση θα έλεγα, ουσιαστικά). Σε τούτο το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, ο Μπενζαμέν Μιλπιέ εμπνέεται «ελεύθερα» από την «Carmen» του Μεριμέ κι ένα ποίημα του Πούσκιν με τσιγγάνικες αναφορές, τοποθετεί τη δράση του φιλμ του στα πολύπαθα σύνορα με το Μεξικό (ενδεχομένως και αλληγορικά, σε σχέση με το παγκόσμιο πρόβλημα της υπό βίαιες συνθήκες ξενιτιάς), προσθέτει στην πλοκή μία αρχετυπική ρομαντική ιστορία και φλερτάρει παράδοξα με στοιχεία μουσικοχορευτικού θεάματος. Στην εικόνα στηρίζεται περισσότερο η δυναμική του, διότι σε όλα τα υπόλοιπα μάλλον ξεχνά να θέσει γερές βάσεις αφήγησης.

Η «Κάρμεν» ξεκινά με μία πολλά υποσχόμενη σεκάνς… ηχητικής έντασης που ακολουθεί τα βήματα του flamenco, συστήνοντας την ηρωίδα της ως μια πένθιμη φιγούρα, κυνηγημένη από το ανθρώπινο μίσος. Θα βρεθεί αντιμέτωπη με τον κίνδυνο προσπαθώντας να περάσει τα μεξικανικά σύνορα, θα βρει έναν προστάτη «άγγελο» που επίσης αναζητά τη φυγή από έναν τόπο δικό του μεν, μα δίχως καμία ευκαιρία για ένα βιώσιμο μέλλον δε, και μαζί, σαν δυο κοινοί καταζητούμενοι από τον Νόμο, θα περιπλανηθούν σε Πολιτείες της Αμερικής, ώσπου να ζητήσουν προσωρινό καταφύγιο στο cabaret της εκκεντρικής θείας της Κάρμεν.

Μια αίσθηση «μεταφυσικού» δίνει την εντύπωση πως η τραγωδία παραμονεύει διαρκώς το νεαρό ζευγάρι, που περισσότερο εκφράζεται μέσω του χορού και της κίνησης, παρά ακολουθώντας μια ιστορία χαρακτήρων. Ο Μιλπιέ, με παρελθούσα καριέρα χορευτή και χορογράφου, βρίσκεται στο στοιχείο του όταν το φιλμ προσεγγίζει την αύρα μιας dance extravaganza. Βέβαια, κι εκεί δεν πρωτοτυπεί ιδιαίτερα, καθώς ο θαυμασμός προς τις δουλειές του Μπαζ Λούρμαν είναι απόλυτα εμφανής. Το μεγαλύτερο μέρος της «Κάρμεν» μοιάζει με «mash-up» του «Τα Βήματα που Γοητεύουν» (1992) και του «Romeo + Juliet» (1996), ευτυχώς χωρίς (πιο) μεγαλομανείς βλέψεις. Χαμένη ευκαιρία (ως σκηνοθετική ματιά) το νούμερο της θείας Μασίλντα, θαυμάσια η σεκάνς του παράνομου αγώνα πυγμαχίας που μετατρέπεται σε «street dance» κόντρα με ποιητική ρίμα.

Ο Μιλπιέ σίγουρα δίνει κάποια ενδιαφέροντα διαπιστευτήρια εδώ, αγαπά το wide open space των κινηματογραφικών κάδρων, όμως, κάπως άδοξα καταφεύγει στο μελόδραμα για να δώσει ψυχή σ’ ένα φιλμ που ποτέ δεν την εντοπίζει, ούτε και την προσφέρει απλόχερα στον θεατή. Ίσως στο μέλλον…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι κακό, ούτε και απαραίτητα καταστροφικό φιάσκο. Απλά, τούτη η «Κάρμεν» δεν δένει σαν κάτι συμπαγές, λειτουργικό και πρωτότυπο. Μοιάζει «αχαρτογράφητο» σε στυλ και συναίσθημα, ενώ τα στοιχεία του είναι τόσο γνώριμα και οι επιρροές του συγκεκριμένες. Ίσως αγγίξει κάποια μερίδα νεανικού κοινού που δεν απαιτεί πολλά από τη μυθοπλασία.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Με το που είδα τη γριά να παίρνει κλοτσοπατινάδα το κόντρα πλακέ, την έκανα με γοργά…