FreeCinema

Follow us

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΚΔΙΚΗΣΗ (2002)

(BOKSUNEUN NAUI GEOT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσαν-Γουκ Παρκ
  • ΚΑΣΤ: Σονγκ Κανγκ-Χο, Σιν Χα-Κιούν, Μπάε Ντούνα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 129'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Απολυμένος από τη δουλειά του σε εργοστάσιο, απάγει την ανήλικη κόρη του πρώην αφεντικού του, με την ελπίδα να πάρει τα λύτρα και να σώσει τη ζωή της αδελφής του που έχει την ανάγκη μιας ακριβής μεταμόσχευσης. Φυσικά, τα πάντα πάνε στραβά.

Πριν από το «Oldboy» (2003) και την «Εκδίκηση μιας Κυρίας» (2005), ο Τσαν-Γουκ Παρκ συστήνονταν στο παγκόσμιο κοινό με τούτο το φιλμ. Ήδη ήξερα τη δουλειά του Κορεάτη σκηνοθέτη από το «Joint Security Area» (2000) και την άνοιξη του 2003 έμπαινα σε μία λονδρέζικη αίθουσα για να παρακολουθήσω την «Τελευταία Εκδίκηση» σχεδόν ανυποψίαστος αλλά με τις καλύτερες προθέσεις. Το αποτέλεσμα ήταν η αρχή μιας σχέσης σχεδόν ερωτικής με το σινεμά του, εμπειρία που μοιραστήκατε όλοι σας (παραδόξως) ύστερα από τη διανομή των επόμενων φιλμ του, το 2006!

Ίσως το πιο minimal μέρος της περίφημης τριλογίας της εκδίκησης, η «Τελευταία Εκδίκηση» φανερώνει τα πρώτα δείγματα μεγαλείου του Τσαν-Γουκ Παρκ μέσα από μια ιστορία «μονταρισμένη» αριστουργηματικά στο χαρτί, εκτελεσμένη ψυχρά και δίχως φιγούρες μπροστά από το φακό και σερβιρισμένη σαν γρονθοκόπημα που μοιάζει με… γαργάλημα στον θεατή! Μία τυπική υπόθεση απαγωγής ανηλίκου «στραβώνει» όταν το κοριτσάκι πεθαίνει από αμέλεια των απαγωγέων. Ο πατέρας που το μεγάλωνε μόνος και είχε την καλή θέληση να δώσει τα λύτρα βρίσκεται προ εκπλήξεως, νιώθει τη γη να χάνεται κάτω από τα πόδια του και συνεχίζει να ζει με μοναδική επιθυμία να εκδικηθεί πέρα από τα όρια του Νόμου.

Πιο βίαιο και εκκεντρικό από την όλη τριλογία, το φιλμ συνδυάζει με εξαιρετικό τρόπο την τραγικότητα ενός ήρωα που λες και γύρισε από το θάνατο για να σκορπίσει γύρω του… ακόμη περισσότερο θάνατο, ενώ παράλληλα διχάζει με τον πιο ύπουλο τρόπο όσον αφορά στη σχέση ταύτισης του θεατή με τον εκπρόσωπο του καλού. Απαγωγέας και γονέας παίζουν τα νεύρα σου σαν μπαλάκι στο terrain, βάφοντας τα χέρια τους με αίμα δίχως σταματημό, αφήνοντάς σε να αιωρείσαι στο κενό της αμφιβολίας. Είναι και οι δύο ανθρώπινα κτήνη που διαρκώς αποποιούνται της όποιας αθωότητας και αιτίας για τις πράξεις τους. Είναι δύο ένοχοι με ελαφρυντικά… συμπόνιας που, μοιραία, οδηγούνται σε ένα μονοπάτι θανάσιμο, απ’ όπου κανείς δεν πρόκειται να γυρίσει πίσω. Προφανέστατα.

Η αφήγηση της ταινίας θυμίζει mainstream ντετεκτιβίστικο θρίλερ, το body count δε σηκώνει αστεία (ειδικά στις ιδιαίτερα γραφικές σκηνές φόνων σ’ ένα αυτοσχέδιο χειρουργείο) και το σενάριο αποτελεί υπόδειγμα πολυπλοκότητας χαρακτήρων, ανατροπών και συμπτώσεων σατανικά προμελετημένων. Στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών βασιλεύει μια απάθεια μοναδική σε στιλ, που καταλήγει να δείχνει σαν ρεσιτάλ υποκριτικής κάτω από τη σάρκα! Το φινάλε στο ποτάμι αποτελεί σκηνή ανθολογίας, τόσο άγριο και λυρικό μαζί, που σου παγώνει το αίμα στις φλέβες κανονικά. Και η ετυμηγορία, η πραγματικά τελευταία εκδίκηση, έρχεται από εκεί που δεν το περιμένεις.

Στα όρια του κωμικού και του τρομακτικού, με ολίγη από δράμα με κορυφώσεις σπαρακτικές, το φιλμ θα μπορούσε να παρομοιαστεί με θάλαμο βασανιστηρίων και τίμημα θανάσιμα αμοραλιστικό που πρέπει να γίνει μάθημα στο θεατή. Ναι, όταν κάποιος σου βγάζει το μάτι, θέλεις κι εσύ να εκδικηθείς με τον ίδιο τρόπο. Ισοφάριση δεν θα βρείτε. Η δικαιοσύνη δεν πρόκειται να φέρει καμία ικανοποίηση. Γι’ αυτό κι εσείς θα συνεχίζετε. Μέχρι να τυφλωθείτε ολοκληρωτικά. Αυτό είναι το μήνυμα του Τσαν-Γουκ Παρκ. Οι πιθανότητες να ριγήσετε από τη φρίκη είναι ίδιες με εκείνες που θα γελάτε. Να θυμάστε μονάχα εκείνη την παλιά παροιμία, καθώς θα πλησιάζει το τέλος. Εκεί αποκλείεται να μην μειδιάσετε. Με τα μάτια μισόκλειστα…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2006, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Αν και τα φιλμ της τριλογίας της εκδίκησης δεν σχετίζονται μεταξύ τους, ούτε συνεχίζουν κάποια κοινή ιστορία, ήταν κάπως άδικο που η εναρκτήρια ταινία (της μετέπειτα τριλογίας) προβλήθηκε τελευταία στη χώρα μας, έχοντας αποκτήσει τα «διαπιστευτήρια» των ντόπιων ταμείων. Ακόμη και με τη λάθος σειρά, όμως, το εκπληκτικό ταλέντο του Τσαν-Γουκ Παρκ ήταν ένα αδιαμφησβήτητο γεγονός. Εδώ σχεδόν γεννιόταν…


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.