FreeCinema

Follow us

ΑΠΟ ΤΗ ΓΗ ΣΤΗ ΣΕΛΗΝΗ (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άγγελος Σπάρταλης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

To 1869 στις ΗΠΑ, 100 χρόνια πριν απ’ το Apollo 11, ο Τηλεβολικός Σύλλογος αποφασίζει να αποδείξει τη θεωρία τού Προέδρου του, ότι μια οβίδα μπορεί να φτάσει ως το φεγγάρι. Θα σαγηνεύσουν μια φυσικό VIP για προχώ συσκευή, θα πάνε ερημιά για να εκσφενδονιστεί, άσπονδος πλοίαρχος μαζί τους θα κοντραριστεί, Γάλλος αντίπαλος χώνεται στην αποστολή. Το σχέδιο θα εκτοξευτεί ή θα συντριβεί;

Είναι ένα μεγάλο βήμα για τον ίδιο και την ελληνική σινε-εμψύχωση αλλά ένα μικρό για την Έβδομη Τέχνη αυτό που κάνει ο σπουδαγμένος μηχανολόγος κι αεροναυπηγός (όθεν κι η θεματική), βιοποριζόμενος ως ζωγράφος (θα δείτε το chic χρωστήρα σε φόντα – ιδιοκατασκευές και σε cameo, από τη δημιουργία της «Έναστρης Νύχτας» του βαν Γκογκ ως την Casa Batlo τού Γκαουντί) κι ανιψιός του Νίκου Κούνδουρου (το μήλο πέφτει κάτω απ’ τη μηλιά), Άγγελος Σπάρταλης, στο πρώτο μεγάλου μήκους κινούμενο «σχέδιό» του. Ένα κολαζαριστό animation που, επί σχεδόν πέντε χρόνια δουλεμένο στο arte povera Κανάβεραλ του δημιουργού στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης, οπτικοποιεί με θαρραλέα ακατάπαυστες αναχρονιστικές ψαλιδιές και πρόζα στο πνεύμα τού animation των Μόντι Πάιθον (και στο look τους, αλλά πολύ πιο σύνθετο) το μυθιστόρημα του Ιουλίου Βερν. Και κολλάει στον αμφιβληστροειδή χάρη στο εικονοκοπτικό και συγκολλητικό δαιμόνιο και χέρι τού auteur με δειγματολόγιο την pop κουλτούρα, την Τέχνη και τη γραμματεία, απ’ τον Sgt. Peppers και τον Ακριθάκη ως τις «Ευμενίδες».

«Άκατοι» όπως οι τελευταίες είναι, όμως, που δίνουν σήμα για το μερικό «Lost in Space» αυτού του Challenger: μια συνηγορία της συμπόρευσης παλιού και νέου (μάλλον, ευφυώς, το σύνολο κρυφό motto τού Κρητικού αλχημιστή), η αισχύλεια τραγωδία μέσω ενός sample στο διάλογο του Αμερικανού chief τού διαστημικού εγχειρήματος μ’ έναν Ινδιάνο φύλαρχο δεν μπαίνει στην ατμόσφαιρα ως δάνειο – παραξένισμα, κάτι που συμβαίνει με αρκετά από τα σταχυολογημένα ολούθε σημαίνοντα (κυρίως στο λόγο, με τους Τσιτσάνη, Σεν-Εξιπερί, Τσόμσκι, Εμπειρίκο, Τιούρινγκ και δε συμμαζεύεται). Στην αίσθηση υποξίας προσθέτουν οι λόγω NASA εθελοντισμού αναταράξεις στο κάστινγκ και τη σκηνοθεσία κάποιων φωνών (όπως της ερωτικά απογοητευμένης μαντάμ Κιουρί, του μεθύστακα δημάρχου της Τάμπα Τάουν και του αυθαίρετα αλλά έξυπνα υποβρύχια βαλτού στην ιστορία πλοιάρχου Νέμο), ενίοτε το εκτός τροχιάς χιουμοράκι (το ping-pong ως ευφημισμός τού περί γενετήσιας πράξης μπινελικίου είναι… spam) και η έλλειψη βαρύτητας (και γκελ) κάποιων σούξου μούξου mix’n’match αξάν: επιστήμονες του Κέιμπριτζ μιλάνε Ζακυνθινά, Τεξανοί σα Θεσσαλοί, άλλοι ως Κύπριοι και Πόντιοι και οι Ινδιάνοι αρχαΐζουσα καθαρεύουσα, με τον πλανητάρχη στο άπταιστο, ξεκαρδιστικό στυλ τού γέρου Καραμανλή.

Είναι ακόμη μια ημι-μοιραία Λάικα (τραβηγμένη στα άκρα ωδή στην αντιπολεμική συναδέλφωση των λαών, πιστή πάντως στο Βερν) του Σπάρταλη, που ωστόσο ποτέ δεν καίει πλανοθετικά, μυθοπλαστικά και αφηγηματικά την τολμηρή ρουκέτα του, ένα αντισκουπίδι στο σύμπαν των sci-fi ιδιοκατασκευών, με καύσιμό του το score (σκέψου πεντοζάλη στη Φλόριδα!) και τα βιντεοκλιπέ μιούζικαλ ιντερλούδια ασμάτων από τη Ζήνα Αρβανιτίδη, ναι την κόρη του Πασχάλη, με απροσδόκητα τους Ψαραντώνη και Σαββόπουλο να βάζουν και τραγουδιστά το ευγενές μέταλλό τους εκτός του σπικάζ. Σίγουρα θα κοιτάξετε ψηλά για την κανονιά – φλιπεράκι και… Μαντόνα, τον καβγά στο σαλούν με τη Μέριλιν Μονρόου ξάπλα στο πιάνο, το Superman και το Μότσαρτ σκαφτιάδες τής Κολομβιάδας, την παρωδία του «Χιούστον, έχουμε πρόβλημα», και το κατάστρωμα συν το πλήρωμα του «Star Trek» (εννοείται αγνώριστο απ’ το λίφτινγκ) στην κορύφωση. Τι απογίνεται τελικά αυτή η αποκοτιά του ανθρώπινου στοιχείου εκτός του πλανήτη μας; Μένει αξιοπαρατήρητα στον… αέρα. Στο λογοτεχνικό sequel τού «Γύρω από τη Σελήνη» ο πολυμήχανος Ιούλιος μας αποκάλυπτε το μέλλον τους. Είθε στα indie χρηματοδοτημένα αστρόνειρά του, κάπου μεταξύ Λασιθίου και Εξαρχείων, και το ταγμένο αυτό réalisateur εγγόνι του να «γράψει» τη συνέχεια. Προς το παρόν, κοζάρεις το ταξίδι. Αλλά σα «Gravity» δεν τραβάει. Όβερ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κοσμοναύτες της επιστημονικής φαντασίας στο πανί, της πένας του απόλυτου οραματιστή παππού της και των toon (συρραφής κυρίως), μετράτε αντίστροφα. Μουσειολόγοι κι εγκυκλοπαιδιστές, μετράτε τις δεκάδες επί οθόνης κλεφτές αναφορές. Φίλοι του ελληνικού και του ανεξάρτητου, μετράτε έναν ακόμα (δορυφορικά) του weird wave. Ο διακτινισμός σας εξαρτάται απ’ τις αντοχές σας στην αστοχία υλικού. Οι εκτός των πεδίων, μάλλον θα το γειώσουν.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Κινούμενο σχέδιο κοπτοραπτικής made in Greece. Τύπου τίτλοι ταινιών των Μόντι Πάιθον. Με διάστημα. Far out, μάγκα μου. Κάτι πρέπει να παίζει με το νερό, να μου φέρετε να «πιω» κι εγώ από αυτό…