FreeCinema

Follow us

Η ΑΛΙΚΗ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ (2010)

(ALICE IN WONDERLAND)

  • ΕΙΔΟΣ: Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τιμ Μπέρτον
  • ΚΑΣΤ: Τζόνι Ντεπ, Μία Γουασικόφσκα, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Ανν Χάθαγουεϊ, Κρίσπιν Γκλόβερ, Ματ Λούκας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Η 19χρονη Αλίκη… της παντρειάς πέφτει και πάλι στην τρύπα του κλασικού παραμυθιού, για ν’ αντιμετωπίσει μερικές πελώριες… σεναριακές τρύπες!

Το 1991, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ διαμέλιζε τον «Πίτερ Παν» σε μία κινηματογραφική διασκευή του παραμυθιού που εστίαζε πάνω σε δικές του ψυχαναλυτικές ανησυχίες, βάζοντας το αιώνιο παιδί στα παπούτσια ενός ενήλικα Ρόμπιν Γουίλιαμς, ο οποίος είχε ξεχάσει να ονειρεύεται ως σαραντάρης. Τη χρονιά που το «Hook» προβλήθηκε στις αίθουσες, ο Σπίλμπεργκ ήταν 45 χρονών. Εισπρακτικά, η ταινία δεν έλαμψε, αλλά μέσα του πρέπει να την έκανε τη δουλειά της, γιατί το 1993 τα ταμεία και τα Όσκαρ έπιναν νερό στ’ όνομά του…

Η περίπτωση της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» του Τιμ Μπέρτον μου θύμισε τον «Hook». Όπως κι εκείνος, δεν αποτελεί μια καθαρή μεταφορά του παραμυθιού στην οθόνη, αλλά αναζητά δικούς της λόγους ύπαρξης για να σταθεί, να διασκεδάσει, να αναλυθεί. Όλως παραδόξως, για έναν δημιουργό που στοιχειώνει τις ιστορίες τις οποίες θέλει ν’ αφηγηθεί με δαίμονες σαφώς προσωπικούς και αναγνωρίσιμα σε κάθε φανατικό θαυμαστή του σημεία ταύτισης, η «Αλίκη» του Μπέρτον μόλις φευγαλέα εμπεριέχει ίχνη περιεχομένου στο μεδούλι της! Το «απροσάρμοστο» πνεύμα του νεαρού κοριτσιού θα περάσει από κάμποσες δοκιμασίες, από το γήινο σύμπαν του… συνοικεσίου (όπου διακυβεύεται η ωριμότητά της) ως την ονειρική Χώρα των Θαυμάτων (όπου ακόμη και η ταυτότητά της αμφισβητείται!), για να καταλήξει στην προφανή συνειδητοποίηση και αποδοχή της διαφορετικότητάς της, αλλά και στη φυγή προς την ακόμη μεγαλύτερη περιπέτεια που λέγεται… ζωή. Μονάχα έτσι θ’ αποδείξει την αξία της και θα θριαμβεύσει (όπως θέλει να ελπίζει το οπτιμιστικά ανοιχτό φινάλε της ταινίας…). Ακριβώς όπως έκανε και ο Τιμ Μπέρτον, με όχημα την τέχνη του.

Το βασικό πρόβλημα της «Αλίκης» είναι η έλλειψη ενδιαφέροντος του Μπέρτον απέναντι στην ηρωίδα του! Όχι τυχαία, είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε γυναικείο χαρακτήρα να πρωταγωνιστεί στη φιλμογραφία του και το αποτέλεσμα αποδεικνύει πως μπορεί και να… μην «το έχει». Σαν σε υποτιθέμενο sequel του παραμυθιού, η ηρωίδα του Κάρολ περιφέρεται μέσα στις ασύνδετες σκηνές ενός τόσο θολωμένου σε προθέσεις σεναρίου, που στο φινάλε απλά σε αφήνει να χαζεύεις τις εικόνες. Γιατί βρέθηκε ξανά εκεί, ποια είναι η αποστολή της, ποιος ο σκοπός της επιστροφής της στον γήινο, ρεαλιστικό κόσμο, όλα αυτά είναι ερωτήματα που μπαίνουν από το ένα αυτί και πέφτουν… στο βρόντο.

Προφανώς δέσμιος των επιταγών του studio, ο Μπέρτον παρέδωσε ένα φουλαρισμένο στα ψηφιακά εφέ παραμυθάκι σε μορφή δίωρου ψυχαγωγικού trip, υποχρεωτικά κατάλληλου δι’ ανηλίκους, απεξαρτημένο από το ρίσκο του ψυχεδελικού ξανοίγματος, το οποίο σταδιακά εξοντώνει την υπομονή σου, για να καταλήξει σε μια «αλλούτερη» κορύφωση βίας, με μια σεκάνς μάχης που λες και ξεγλίστρησε από τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών»! Ο Τζόνι Ντεπ χρησιμοποιείται μονάχα ως… poster boy, στην πιο αδιάφορη μέχρι σήμερα συνεργασία του με τον μέγα δάσκαλό του, ενώ από ολόκληρο το καστ η μόνη που κερδίζει πόντους υπέρ του φιλμ είναι η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, που πλάθει μια αξέχαστη φιγούρα, για να καταρρεύσει κι αυτή από την απουσία σεναρίου, ουρλιάζοντας την επαναλαμβανόμενη ατάκα «Πάρτε κεφάλια!». Σε τεχνικό και καλλιτεχνικό επίπεδο, φυσικά, η «Αλίκη» αποτελεί μία αρτιότατη δουλειά, με το Όσκαρ κοστουμιών (για το 2011) σχεδόν δοσμένο από τώρα στην Κολίν Άτγουντ. Τίποτε από όλα αυτά, όμως, δε σε σώζει από την πλήξη ή έστω τη μεγάλη απογοήτευση από έναν δημιουργό που εδώ και δεκαετίες έχτιζε τη φήμη του καλύτερου παραμυθά στον κόσμο, για να φάει τα μούτρα του με την πρώτη τρικλοποδιά ενός… κλασικού παραμυθιού. Σκοτεινές αναμνήσεις και συναισθήματα τρόμου από την εποχή του «Πλανήτη των Πιθήκων» (2001) θ’ αναβιώσουν και πάλι για τους πιστούς του fans. Οι υπόλοιποι, θα φάτε το… κεκάκι. Κι άμα δράσει, πείτε μου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Αδιανόητο το εισπρακτικό σουξέ (που χρειαζόταν ο Τιμ Μπέρτον), αλλά στην ουσία μία από τις κατώτερες ταινίες της φιλμογραφίας του, με στίγματα του οπτικού του σύμπαντος να μπουκώνουν μέσα στον όλο χαμό των οπτικών εφέ. Δίκαια τα Όσκαρ κοστουμιών και σκηνικών.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.