FreeCinema

Follow us

70 ΠΕΝΤΑΚΟΣΑΡΙΚΑ (2019)

(70 BINLADENS)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Παρανομίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κόλντο Σέρα
  • ΚΑΣΤ: Έμμα Σουάρεθ, Ναταλί Πόθα, Ούγκο Σίλβα, Ντανιέλ Πέρεθ Πράδα, Μπάρμπαρα Γοέναγα, Φερνάντο Αλμπίζου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μια γυναίκα θα φτάσει στα άκρα θέτοντας τον εαυτό της σε θανάσιμο κίνδυνο προκειμένου να εξασφαλίσει το πολυπόθητο χρηματικό ποσό που θα επιτρέψει στην εξάχρονη κόρη της να γυρίσει πίσω σ’ εκείνη.

Έχοντας «χτίσει» σταδιακά μια αξιοπρεπέστατη παράδοση στα τίμια θρίλερ και δη στο σινεμά του γκανγκστερικού / crime είδους, η ισπανική (και η ευρύτερα ισπανόφωνη) παραγωγή των τελευταίων ετών καλπάζει στους ελληνικούς κινηματογράφους ιδιαίτερα κατά την καλοκαιρινή περίοδο κι αν με ρωτήσετε, καλά κάνει, δεδομένου ότι το εν λόγω genre μοιάζει έτσι κι αλλιώς άρρηκτα συνδεδεμένο πλέον με τις ζεστές μας βραδιές σε κάποιο λουλουδιασμένο θερινό της Αθήνας (και όχι μόνο).

«70 Πεντακοσάρικα», λοιπόν, για τον Κόλντο Σέρα, με ένα φιλμ το οποίο υφολογικά παραμένει πιστό στον ισπανικό κινηματογράφο που ξέρει να πουλάει καλά, και με ένα δυνατό ντόπιο όνομα στο πρωταγωνιστικό καστ, αυτό της Έμμα Σουάρεθ που διαθέτει και μία κάποια διεθνή απήχηση, εδώ σε έναν ρόλο έξω από τα (δραματικά) νερά της μεν, ολότελα ευπρόσδεκτο δε, το οποίο αποδεικνύεται ιδανικό βήμα για μια ενδιαφέρουσα και αρκούντως δυναμική διεύρυνση της ερμηνευτικής της γκάμας.

Η Ρακέλ (Σουάρεθ) είναι μια απελπισμένη γυναίκα. Χρειάζεται επειγόντως 35.000 ευρώ προκειμένου να πάρει πίσω την κόρη της από ένα διεφθαρμένο κύκλωμα που δραστηριοποιείται σε θέματα επιμέλειας παιδιών. Με όλες τις προηγούμενες τράπεζες να έχουν απορρίψει το αίτημά της για δάνειο, η Ρακέλ θα διεκδικήσει τώρα μια ύστατη ευκαιρία σωτηρίας από την τελευταία εκ της μακράς λίστας τραπεζών που έχει επισκεφτεί. Τα πράγματα θα εξελιχθούν ανέλπιστα καλά για εκείνην, αφού θα εγκριθεί το δάνειό της, ξεκινώντας μάλιστα άμεσα όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που απαιτούνται για τη χορήγησή του. Κι εκεί που τα πάντα μοιάζουν επιτέλους να βαίνουν καλώς, δύο ληστές θα μπουκάρουν ξαφνικά στην τράπεζα και θα ανατρέψουν όλα τα σχέδια της Ρακέλ, βουτώντας τα χρήματα και πιάνοντας όμηρους όλους όσους είχαν την ατυχία να βρίσκονται στο λάθος σημείο τη λάθος στιγμή. Κανείς, όμως, δεν ξέρει ότι η Ρακέλ είναι αποφασισμένη να βγει από αυτή την ιστορία σώα και με τα λεφτά στην τσέπη.

Υπάρχουν αναρίθμητα φιλμ με ληστείες τραπεζών, ανελέητο ανθρωποκυνηγητό και γρήγορο πιστολίδι. Στην προκειμένη περίπτωση, το φιλμ του Σέρα δεν είναι μια τέτοια ή τουλάχιστον όχι μόνο μια τέτοια ταινία. Με τον original τίτλο του («70 Binladens», δηλαδή) να προέρχεται από μια αργκό έκφραση που αναφέρεται σε κάτι το οποίο ξέρεις ότι υπάρχει αλλά σπάνια βλέπεις (στην περίπτωσή μας, το φημισμένο πεντακοσάρικο του ευρώ), τούτο το crime δημιούργημα αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση του πόσο καλά μπορεί να πάει μια κατά τα άλλα (και φαινομενικά) κλασική υπόθεση, όταν σενάριο και σκηνοθεσία διαθέτουν ισορροπία και συνοχή, μία συνθήκη που ξέρεις ότι υπάρχει, αλλά που σπάνια (σου) επιτρέπεται να διαπιστώσεις ιδίοις όμμασι στο σινεμά. Τούτο το φιλμ θα σε αποπροσανατολίσει και θα σε κάνει να αναρωτηθείς για τα πραγματικά κίνητρα των ηρώων του, χωρίς μάλιστα καμία προδιάθεση για τις επερχόμενες κινήσεις τους. Σασπένς και έκπληξη, δηλαδή; Ω, ναι! Ουσιαστικά πρόκειται για ταινία με δοκιμασμένη συνταγή που όμως ξεφεύγει αρκετά από τα καθιερωμένα, καθιστώντας το θέμα της ληστείας… δευτερευούσης σημασίας, ανάγοντας έτσι τον χαρακτήρα της Σουάρεθ στο νούμερο ένα αντικείμενο ενδιαφέροντος του σεναρίου.

Οι ερμηνείες εδώ έχουν σημασία, κάτι που δεν συναντάς συχνά σε φιλμ του συγκεκριμένου genre. Αν και στην αρχή τα πρόσωπα ενδεχομένως να σου φανούν αναμενόμενα στερεοτυπικά, εντούτοις δεν είναι. Τόσο η Ναταλί Πόθα όσο και ο Ούγκο Σίλβα, στους ρόλους των Λόλα και Γιόναν αντίστοιχα, διαθέτουν εκείνη την ψυχωτικά παραβατική γοητεία και παρά το γεγονός ότι μοιάζουν σαν δύο ακόμη κινηματογραφικοί κακοποιοί, έχε κατά νου πως αμφότεροι κρύβουν υποθεσιακούς άσσους στα μανίκια τους. Από την άλλη, τη Σουάρεθ τη λες και μια μικρή αποκάλυψη, με μία ερμηνεία μακριά (επιτέλους) από δακρύβρεχτες σεκάνς και την παντιέρα της δραματικής μάνας στην οποία την έχουμε συνηθίσει στις περισσότερες ταινίες της. Εδώ ο ρόλος της είναι αινιγματικός και παραμένει έτσι μέχρι τη στιγμή που και τα τελευταία χαρτιά πέφτουν στο τραπέζι, αποκαλύπτοντας τα πραγματικά αίτια πίσω από τις αντιδράσεις των εμπλεκομένων. Σαφώς υπάρχουν και στιγμές που θα σου «κλωτσήσουν», όπως για παράδειγμα οι αμφισβητήσιμες επιλογές της αστυνομίας αναφορικά με την αντιμετώπιση της κατάστασης ή ο τρόπος με τον οποίο η Ρακέλ κατασκευάζει έναν κώδικα επικοινωνίας με τις Αρχές, μια σεναριακή επιλογή της στιγμής λίγο βεβιασμένη, ελλείψει περισσότερου background για τον χαρακτήρα της. Παρ’ όλα αυτά, οι μετέπειτα εξηγήσεις αρκούν προκειμένου να δικαιολογήσουν τα όσα έχουν προηγηθεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Συνολικά το «70 Πεντακοσάρικα» είναι ένα φιλμ που θα απολαύσεις, τουλάχιστον εάν αρέσκεσαι σε καθαρόαιμο crime α λα ληστεία τραπεζών, όχι μόνο γιατί αποτελεί μια καλοσκηνοθετημένη εναλλακτική για το είδος, αλλά και γιατί είναι μια ταινία με γνήσια απροσδόκητες «στροφές» στην πλοκή της. Θα περάσεις καλά, καλοκαιράκι γαρ, μην ζητάς πιο πολλά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.