FreeCinema

Follow us
08.0210:00

Διχασμός αλλά… λαοθάλασσα για το «The Grandmaster».


Άνοιγμα για την 63η Μπερλινάλε χθες με το «The Grandmaster» του Γουόνγκ Καρ Γουάι, φιλμ που περιμέναμε να δούμε εδώ και κάμποσα χρόνια στις Κάννες, αλλά έφτασε στο Φεστιβάλ Βερολίνου για να… διχάσει την κριτική. Το κοινό, πάντως, εξαφάνισε ακαριαία τα εισιτήρια για όλες του τις προβολές!

Το απόγευμα της Πέμπτης έκαναν την εμφάνισή τους λίγες νυφάδες στο Βερολίνο. Η θερμοκρασία είναι γύρω στο 0 και οπωσδήποτε, από άλλες χρονιές που ρίχναμε… αυτοκτονικές χύμες στο χιόνι, έχει πιο βατό κλίμα. Το θερμόμετρο, μάλλον, δεν κατάφερε να ανεβάσει ούτε η πρεμιέρα της νέας, πολυαναμενόμενης ταινίας του Γουόνγκ Καρ Γουάι, το «The Grandmaster». Το φιλμ έχει κάνει ήδη την ασιατική του πρεμιέρα στις αίθουσες, πήρε θετικές κριτικές εκεί και συνεχίζει μια πολύ καλή πορεία στα ταμεία (η Weinstein Company έκλεισε εδώ τη συμφωνία για τη διανομή του στις ΗΠΑ).

wong berlin opening

Το «The Grandmaster» φέρνει σε πρώτο πλάνο τον Ιπ Μαν, τον άνθρωπο που υπήρξε ο μέντορας του Μπρους Λι, εκείνον που, στ’ αλήθεια, αποκάλυψε τα μυστικά το κουνγκ φου στον κόσμο. Το φιλμ καταγράφει περίπου 35 χρόνια ιστορίας, ξεκινώντας από το 1936, απεικονίζοντας τα πολύ ταραγμένα και αιματηρά χρόνια που έζησε η χώρα, με την κατάκτηση των Ιαπώνων κλπ. Οι άνεμοι του πολέμου πήραν μαζί τους τον Ιπ Μαν, έχασε την οικογένειά του, επέζησε σε άθλιες συνθήκες και, τελικά, πήρε επίσημα το χρίσμα των πιο απόκρυφων κινήσεων του κουνγκ φου, τις οποίες μόνον αυτός γνώριζε, από την κόρη του δικού του δασκάλου.

Ο Καρ Γουάι πάλευε να κάνει μια ταινία για τον Ιπ Μαν για περισσότερα από δέκα χρόνια, ήταν, δηλαδή, ένα project που κάπου κολλούσε και δεν πραγματοποιούνταν. Ο ίδιος μας είπε πως η σκοπιά του δεν επικεντρώνεται πάνω στην ιστορία των πολεμικών τεχνών (martial arts) αλλά στην ιστορία των «πολεμικών καλλιτεχνών» (martial artists). Όπως πάντα, η δουλειά του είναι εικαστικά εντυπωσιακή και διαθέτει θαυμάσιες εικόνες που σε αιχμαλωτίζουν. Το σενάριο, όμως, έχει τόσο πολλά να πει, με την τεράστια χρονική έκταση την οποία καλύπτει, που καταλήγει αποσπασματικό και δείχνει να μην μπορεί να κάνει focus στον ήρωά του. Ένα μεγάλο μέρος του φιλμ αναλώνεται σε ένα ανεξήγητο flashback, με πρώτο πρόσωπο την Γκονγκ Ερ (Ζανγκ Ζιγί) και τον πατέρα της, ενώ, παράλληλα, οι πολλές ιστορικές αναφορές σε εκείνα τα χρόνια του πολέμου αποσπούν την προσοχή των fans των πολεμικών τεχνών. Και υπάρχει και μια κρυμμένη ερωτική υποπλοκή που κρέμεται στον αέρα, εντελώς ανεκμετάλλευτη. Το χειροκρότημα στο τέλος ήταν λιγότερο από χλιαρό και οι κριτικές θα είναι, πιθανότατα, ανάμεικτες. Πάντως, στις προβολές για το κοινό, τα εισιτήρια έγιναν ανάρπαστα, ένδειξη ότι το «The Grandmaster» έχει εξασφαλισμένη εμπορική καριέρα.

Αξίζει να προστεθεί ότι το αρχικό cut του «The Grandmaster» πλησίαζε τις τέσσερις ώρες (!), με το σκηνοθέτη να χρειάστηκε να μοντάρει ξανά και ξανά το φιλμ, ώστε να καταλήξει στα 130 λεπτά. Τελικά, αυτή είναι η διάρκεια της κόπιας που έκανε πρεμιέρα στις αρχές του χρόνου στην Κίνα. Για τη διεθνή αγορά, η διάρκεια της ταινίας κόπηκε κατά 15 λεπτά επιπλέον. Φυσικά, θα υπάρξει και director’s cut, πιθανότερα σε κάποια έκδοση σε Blu-Ray.

berlinale2013