FreeCinema

Follow us

ΣΠΙΘΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ (2023)

(ZEEVONK)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντόμιεν Χάιγκε
  • ΚΑΣΤ: Σάαρ Ροζίερς, Ντούνια Έλβαλιντ, Σβέρε Ρους, Βαλεντίν Ντένενς, Χίλντε Ντε Μπερντεμέκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ψαράς πνίγεται στη Βόρεια Θάλασσα μαζί με το πλήρωμά του, σε όχι ιδανικές για «βαρκάδα» καιρικές συνθήκες, αφήνοντας κενό στη μικρή σε ηλικία κόρη του, Λίνα, η οποία αναζητά μια άλλη εξήγηση πέραν των μέχρι στιγμής απαντήσεων. Αντιμέτωπη με την καχυποψία της μικρής κοινωνίας που θρηνεί την απώλεια δύο ακόμα ατόμων, με διακριτή την επίρριψη ευθυνών στον εκλιπόντα, δεν ησυχάζει ούτε σε στεριά ούτε σε θάλασσα, αναζητώντας κάποιο θαλάσσιο πλάσμα που θα μπορούσε να είχε ξεβράσει το κύμα εξαιτίας της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Η Λίνα και ο πατέρας της, Αντουάν, μοιράζονται την ίδια αγάπη για τη θάλασσα και την αναζήτηση. Το πεδίο σύγκρισης για τη Λίνα είναι συγκεκριμένο. Είναι ο καλύτερος «καπετάνιος» που έχει γνωρίσει. Δε θα μπορούσε ποτέ να κάνει λάθος. Ο ξαφνικός θάνατός του αφήνει αναπάντητα ερωτήματα που μόνο ο απών θα μπορούσε να δώσει. Ποτέ δεν υπήρξε η απαιτούμενη προετοιμασία για τη μετάβαση σε άλλη καθημερινότητα από εκείνη που η Λίνα γνώριζε μέχρι τότε. Τώρα, είναι η κόρη του «ανεύθυνου» ψαρά που διακινδύνεψε και τη ζωή άλλων, βγαίνοντας στη θάλασσα με το σκάφος, «με τέτοιο καιρό». Και ο μπαμπάς της πουθενά, για ν’ απαντήσει σε τέτοιες κατηγορίες. Πώς θα μπορούσε να ήταν δικό του το φταίξιμο; Ποτέ δεν έκανε «λάθος». Ξέχασαν κιόλας ποιος ήταν;

«Sea sparkle» ονομάζεται το φαινόμενο «Noctiluca», που κατά τις νυχτερινές ώρες, το σούρουπο και τη χαραυγή δημιουργεί στη θάλασσα μία φωσφορίζουσα λάμψη λόγω χλωροφύλλης. Δεν είναι ούτε φυτό, ούτε ζώο, αλλά ένα είδος πλαγκτονικού οργανισμού που τρέφεται από άλλους παρόμοιους οργανισμούς και φως. Είναι συνδεδεμένο με τη μόλυνση της θάλασσας και την κλιματική αλλαγή, παρά την ομορφιά της θέασής του, καθότι η βρώση του μπορεί να είναι επικίνδυνη για άλλους οργανισμούς, σε συνδυασμό με την αμμωνία. Πριν από το 1990 το συναντούσε κανείς σε μέρη όπως η Τασμανία και η Καλιφόρνια, αλλά και σε φιλμ όπως το «Splash» (1984) του Ρον Χάουαρντ. Από το 2021 κι έπειτα, «zeevonk» εντοπίζει κανείς και στην Ολλανδία.

Όλο το φιλμ έχει κυρίως τέτοια χρώματα στη φωτογραφία (που φέρει υπογραφή του Άντον Μέρτενς) και αυτό συνεπάγεται πως είναι ευχάριστη στην παρακολούθησή του. Πόσα δε γνωρίζουμε για τη θάλασσα; Ποιο άλλο πλάσμα θα μπορούσε να έχει μετοικήσει, προκαλώντας (λόγω άγνοιας της ύπαρξής τους) τον πνιγμό των ψαράδων; Η «περίοδος θρήνου» θα βρει τη Λίνα απομακρυσμένη από τη μικρή κοινωνία η οποία αρκείται στις «εύπεπτες» απαντήσεις, από τη μητέρα της που δεν έχει ξεκάθαρη απάντηση για το τι συνέβη στον πατέρα της, αλλά και από την καλύτερή της φίλη, Καζ, της οποίας ο πατέρας βρισκόταν επίσης στο συμβάν. Σε περιβάλλον αναζήτησης που χωρά έναν κάπως πιο καινούργιο φίλο, τον Βίνσεντ, που εργάζεται στο τοπικό ενυδρείο, η Λίνα άλλοτε μελετά φαινόμενα κι άλλοτε δίνει απαντήσεις σε «προϊόντα» φαντασίας. Κάποτε θα είχε απαντήσεις ο μπαμπάς της για θαλάσσια «τέρατα» και σκιές κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας που ενίοτε φοβόταν, λόγος που δεν την εμπόδισε να κάνει η ίδια μαθήματα ναυσιπλοΐας. Τώρα, θα δίνει απαντήσεις μελετώντας.

Ευτυχώς, το σενάριο καταφέρνει να μην… «πνίγεται» σε συναισθηματικές αναλύσεις όλων των χαρακτήρων, διαθέτει ένα αρκετά ολοκληρωμένο στόρι που σχετίζεται με τη διαδικασία μη γνώσης και απόδειξης, την ερευνητική διάθεση και προσφέρει aquarium comfort.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αξιοπρεπές «sea quest» φιλμ, με βάση την αντιμετώπιση της απώλειας, με λιγότερο θρήνο και περισσότερη αναζήτηση. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης είχε βιώσει κάτι αντίστοιχο σε ανάλογη ηλικία.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!