FreeCinema

Follow us

ΥΠΝΩΤΙΣΤΕΣ (2023)

(HYPNOTIC)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ
  • ΚΑΣΤ: Μπεν Άφλεκ, Άλις Μπράγκα, Γουίλιαμ Φίχτνερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Χρόνια μετά την εξαφάνιση της ανήλικης κόρης του, ο ντετέκτιβ Ντάνι Ρουρκ πληροφορείται ότι μια τράπεζα πρόκειται να δεχθεί χτύπημα ληστών, με στόχο συγκεκριμένο αριθμό θυρίδας η οποία περιλαμβάνει μονάχα… μία φωτογραφία εκείνης κι ένα γριφώδες μήνυμα που μπορεί να οδηγεί στα ίχνη της.

Κανονικό «εργόχειρο» του Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ το «Υπνωτιστές», το οποίο τον βρίσκει στους ρόλους του παραγωγού, του σκηνοθέτη, του (συν)σεναριογράφου, του μοντέρ και του διευθυντή φωτογραφίας! Κοινώς, το έχει φροντίσει αρκετά και παρά το εμφανές του συμμαζεμένου budget του, προσφέρει αξιοπρεπή ψυχαγωγία με φαντασία, χάρη στον γοργό ρυθμό του και μια πλοκή που (σταδιακά) ανατρέπει πολλά από τα δεδομένα του θεατή, ο οποίος (από κάποια στιγμή κι έπειτα) δεν θα εμπιστεύεται τίποτε από τα όσα βλέπει στη μεγάλη οθόνη!

Λίγα χρόνια μετά την εξαφάνιση της κόρης του, ο ντετέκτιβ Ντάνι Ρουρκ αρχίζει να επιστρέφει στην επαγγελματική κανονικότητα του βίου του, χωρίς όμως να βγάζει ποτέ από το νου τη σκέψη ότι δεν βρέθηκε ποτέ η σωρός του παιδιού του, ενώ ο κατηγορούμενος για την απαγωγή του ανήλικου κοριτσιού… δεν είχε ποτέ κάποια ανάμνηση του συμβάντος! Ένα τηλεφώνημα που προειδοποιεί για επερχόμενη ληστεία τραπέζης οδηγεί τον ήρωα σε μια θυρίδα στην οποία θα βρει μια Polaroid της κόρης του και μία συμβουλή, να βρεθούν τα ίχνη κάποιου Ντελρέιν. Παράλληλα, άγνωστος άνδρας προκαλεί το χάος στην ευρύτερη περιοχή, καθώς πλησιάζει άγνωστους μεταξύ τους ανθρώπους και δείχνει πως τους υπνωτίζει σε βαθμό να οδηγούνται σε αυτοκαταστροφικές πράξεις. Μάλλον θυμωμένος επειδή ο Ρουρκ πρόλαβε και (του) πήρε τη φωτογραφία από τη θυρίδα, θα τον ακολουθεί παντού μέχρι ν’ αποκτήσει αυτό που θέλει, με τον ντετέκτιβ να βρίσκει πολύτιμη βοήθεια στο πρόσωπο ενός ψευτομέντιουμ που θα γίνει το δεξί του χέρι.

Με μια αχνή ανάμνηση από «Memento» (2000) αλλά και «Inception» (2010) στον σεναριακό σκελετό του έργου, ο Ροντρίγκεζ στήνει ένα αινιγματικό domino αφήγησης δίχως τις μεγαλόσχημες υπερβολές του σινεμά του Κρίστοφερ Νόλαν, έχοντας για βασικό του μέλημα να… καταλαβαίνει μέχρι τέλους ο θεατής τι ακριβώς παρακολουθεί (ναι, υπάρχει ολίγη από σαρκασμό στο σχόλιο), να έχει έναν μπούσουλα που δεν αφήνει τις ανατροπές να αιωρούνται στο κενό της ασάφειας και να πατάει πάνω σε στέρεα εδάφη σασπένς και αμείωτου ενδιαφέροντος από άποψης αφήγησης. Οι συνωμοτικές αποκαλύψεις που φανερώνουν κρατικά και πρακτορικά ενορχηστρωμένα σχέδια εκμετάλλευσης ανθρώπων με χαρισματικές δυνάμεις είναι το προφανές «κλου» που σίγουρα δεν πρωτοτυπεί, όμως, ο Ροντρίγκεζ διαχειρίζεται πανέξυπνα (και σεμνά) το υλικό του σκηνοθετικά και υπάρχουν στιγμές στις οποίες ο θεατής θα ξαφνιαστεί με τις εικόνες που (θα) αποκαλύπτονται μπροστά στα ίδια του τα μάτια, λες κι εκείνος είχε πέσει επίσης θύμα υπνωτισμού κατά τη διάρκεια του φιλμ!

Έχει επιπλέον fun το σκεπτικό ότι οι «Υπνωτιστές» έμμεσα υπονοούν πως η Τέχνη του σινεμά έχει κι αυτή τη «μαγική» ικανότητα να εξαπατά το βλέμμα του ανθρώπου ο οποίος βρίσκεται στην άλλη πλευρά της οθόνης, ακόμη κι όταν το «trick» του δημιουργού ενός φιλμ δεν είναι τόσο εγκεφαλικό ή… αυθαίρετα αναληθοφανές. Με πολύ απλά λόγια, ο Ροντρίγκεζ μας κάνει να την «πατάμε» σε τούτη την ταινία. Και αυτό είναι σαφώς υπέρ του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καθαρά ψυχαγωγικό σινεμά δράσης, με μυστήριο «σπαζοκεφαλιάς» που θέλεις να ξεδιαλύνεις και δεν σε πετάει έξω με εξωφρενικές και ακαταλαβίστικες υποπλοκές. Δηλαδή, ένα mainstream θέαμα περιπέτειας με ελαφρά στοιχεία φανταστικού, που απευθύνεται σε όλους. Οι κυνικοί θα «λυσσάξουν» με τις συγκρίσεις με τα έργα του Κρίστοφερ Νόλαν. Προσοχή: μη σηκωθείτε να φύγετε από την αίθουσα με το που θα εμφανιστούν οι τίτλοι τέλους, εκεί κρύβεται ακόμη μία ανατροπή του σεναρίου!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.