FreeCinema

Follow us

ΥΠΟΨΙΕΣ (1941)

(SUSPICION)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Κάρι Γκραντ, Τζόαν Φοντέιν, Νάιτζελ Μπρους, Σέντρικ Χάρντγουικ, Ντέιμ Μέι Γουάιτι, Ίζαμπελ Τζινς, Χέδερ Έιντζελ, Λίο Γκ. Κάρολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Ακαταμάχητος playboy «τυλίγει» γοητευτική κληρονόμο, παντρεύονται, όμως σταδιακά εκείνη υποψιάζεται ότι ο μοναδικός του στόχος είναι να τη σκοτώσει.

Είναι «έρωτας» από συμφέρον με κίνητρο την κληρονομιά ή οι δαιμόνιες υποψίες της (ενδεχομένως φαντασιόπληκτης) ηρωίδας μετατρέπουν τη σχέση αυτή σ’ έναν… ανέραστο εφιάλτη; Το γνώριμο μοτίβο του «ευνουχισμένου» εραστή, το οποίο λάτρευε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, ξεδιπλώνεται παιχνιδιάρικα ευφυώς, ύπουλα και αρκετά χιουμοριστικά σε τούτη την τέταρτη αμερικανική ταινία της σπουδαίας καριέρας του Βρετανού σκηνοθέτη, που χάρισε το Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου στην Τζόαν Φοντέιν (το φιλμ ήταν υποψήφιο και στις κατηγορίες καλύτερης ταινίας και μουσικής).

Από την εναρκτήρια σεκάνς, η εμφάνιση των δύο κεντρικών χαρακτήρων και ο τρόπος που τους κινηματογραφεί (σαν να τους εξετάζει από την κορυφή ως τα νύχια) ο Χίτσκοκ, δίνει στον θεατή μια ξεκάθαρη άποψη για το ποιόν τους. Σ’ ένα coupé τρένου, εκείνη διαβάζει ένα βιβλίο παιδοψυχολογίας, φορά γυαλιά και η ένδυσή της δεν αναδεικνύει κανένα ίχνος θηλυκότητας επάνω της, ενώ εκείνος παρουσιάζεται ιδανικά γοητευτικός και από κάθε άποψη κομψός, ντυμένος «στην τρίχα». Η Λίνα θα μάθει ποιος είναι από την κοσμική στήλη της εφημερίδας, θα τύχει να ξανασυναντηθούν σ’ ένα κυνήγι στην αγγλική ύπαιθρο και σταδιακά δεν θα μπορεί να κρύβει το ενδιαφέρον της προς τον Τζόνι. Το ειδύλλιο θα επέλθει άμεσα, σαν μια διπλή αντίδραση προς τους αυστηρούς γονείς της αλλά και την κοινωνία που της έχει προσδώσει τα χαρακτηριστικά της κοπέλας που ή θα μείνει… «στο ράφι» ή θα παντρολογηθεί κακήν-κακώς.

Στην πρώτη σκηνή που βρίσκονται εντελώς μόνοι, σ’ ένα άτυπο είδος ραντεβού, η κάμερα τους παρακολουθεί από απόσταση, σαν να διαπληκτίζονται και να έρχονται στα χέρια, με τη Λίνα να αντιστέκεται, λες και επιχειρεί να προστατευθεί από τον Τζόνι, στην άκρη ενός γκρεμού. «Τι νόμιζες πως θα έκανα. Θα σε σκότωνα;», της απαντά εκείνος, όταν ο φακός τους πλησιάζει και το flirt μας απομακρύνει από τη σκέψη της απόπειρας φόνου. Εκείνη, όμως, δεν θα μπορέσει ποτέ να βγάλει αυτή τη σκέψη από το μυαλό της και πάνω σε αυτό το στοιχείο της αμφιβολίας και των υποψιών ο Χίτσκοκ χτίζει το σασπένς μίας από τις πιο ανάλαφρες και ψυχαγωγικές ταινίες μυστηρίου της φιλμογραφίας του, χωρίς να παραγνωρίζουμε τις λεπτές «πινελιές» ψυχανάλυσης των δύο ηρώων, την ανεξέλεγκτη αυτοάμυνα και το (σεξουαλικά) απρόσιτο μιας γυναίκας σε μόνιμη στάση «θυματοποίησης», δίπλα στο αρσενικό που φαντάζει κυρίαρχο και απειλητικό, μα κατά βάθος παλεύει για να επιβιώσει σε κοινωνικό, ταξικό, όσο και ερωτικό επίπεδο.

Λίγο πριν το φινάλε, ο Χίτσκοκ σκοπίμως (λες και) επαναλαμβάνει το στιγμιότυπο του διαπληκτισμού και της βίαιης γλώσσας των σωμάτων, αυτή τη φορά σαν μια σοβαρή «έκρηξη» εκτόνωσης που επιζητά την αλήθεια και το ξεκαθάρισμα λογαριασμών μεταξύ της Λίνα και του Τζόνι. «Πόσα ν’ αντέξει ένας άνδρας;», διερωτάται εκείνος, ζητώντας της να συνειδητοποιήσει πως, πια, πρέπει να τον αντιμετωπίσει ως σύζυγο και όχι σαν ένα γοητευτικό παιδαρέλι που έχει βάλει στο μάτι και ίσως ποθεί. Φαντάζομαι την χαιρέκακη ικανοποίηση του Χίτσκοκ σ’ αυτή τη σεκάνς, πίσω από τις κάμερες. Που να φανταζόταν ο άνθρωπος πόση… οργή και ξεσηκωμό θα προκαλούσε μια τέτοια σκηνή σε έργο, αν είχε γυριστεί σήμερα! Όχι ότι και στην εποχή του καλοπέρασε… Το κλείσιμο των «Υποψιών» παραμένει αμφιλεγόμενο και είχε φέρει το studio της RKO και τον Χίτσκοκ σε εμπόλεμη κατάσταση, διαφωνώντας για την (φονική;) κατάληξη της σχέσης των δύο ηρώων, κάτι που ενδεχόμενα θα έπληττε το προφίλ του Κάρι Γκραντ. Τελικά, το studio κέρδισε, χωρίς αυτό να σημαίνει πως τούτη η ταινία δεν αποτελεί ακόμη μία εξαιρετική φιλμική εμπειρία, ειδικά για τους γνώστες του (σατανικού) τρόπου σκέψης και της κινηματογραφικής ιδιοφυίας που ήταν ο Άλφρεντ Χίτσκοκ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ρομαντικό θρίλερ του maître του σασπένς, γεμάτο ύπουλες ψυχαναλυτικές πτυχές για τον έγγαμο βίο. Ο Κάρι Γκραντ εμφανίζεται για πρώτη φορά σε πρωταγωνιστικό ρόλο χιτσκοκικού φιλμ, ενώ η βραβευμένη με Όσκαρ εδώ Τζόαν Φοντέιν λάμπει στο φακό και σε ηλικία… στα early 20’s (ήταν μόλις 24ων ετών όταν το φιλμ διανεμήθηκε στους κινηματογράφους!). Φυσικά και έχει παιχτεί σε προηγούμενες διοργανώσεις του ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ, όμως, κανονική διανομή επανέκδοσης δεν είχε για πάρα πολλά χρόνια στην Ελλάδα, γι’ αυτό και συνιστάται η θέασή του (ξανά) στη μεγάλη οθόνη. Προσωπικά, θεωρώ πως δεν υπάρχει καλύτερο πράγμα από έργο του Άλφρεντ Χίτσκοκ σε θερινό σινεμά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.