FreeCinema

Follow us

ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΛΑΣ ΒΕΓΚΑΣ (1995)

(LEAVING LAS VEGAS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικ Φίγκις
  • ΚΑΣΤ: Νίκολας Κέιτζ, Ελίζαμπεθ Σου, Τζούλιαν Σαντς, Γκρέιαμ Μπέκελ, Κάρεϊ Λόουελ, Βαλέρια Γκολίνο, Ρίτσαρντ Λιούις, Στίβεν Γουέμπερ, Λόρι Μέτκαλφ, Ντάνι Χιούστον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Ο Μπεν φτάνει στο Λας Βέγκας με σκοπό να πεθάνει από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Η Σέρα είναι μια πόρνη που θα σταθεί δίπλα του στην πορεία, τηρώντας μια αμοιβαία συμφωνία: κανείς δεν θα ζητήσει από τον άλλον ν’ αλλάξει κάτι από τα «θέλω» του. Μέχρι τέλους.

Ακόμη κι ένας θεατής του σήμερα μπορεί να εκπλαγεί (ή και να σοκαριστεί) όταν συνειδητοποιήσει ότι το «Αφήνοντας το Λας Βέγκας» είχε προταθεί για τέσσερα βραβεία Όσκαρ (σκηνοθεσίας, πρώτου ανδρικού ρόλου, πρώτου γυναικείου ρόλου και διασκευασμένου σεναρίου) το 1996. Μονάχα ο Νίκολας Κέιτζ το είχε κερδίσει, με μια ερμηνεία οδοστρωτήρα, ίσως την πιο κυνικά σκληρή απόδοση αλκοολικού ήρωα στα χρονικά του σινεμά.

Ο Μπεν είναι ένας σεναριογράφος που έχει κάψει το «χαρτί» του στο Χόλιγουντ, εξαιτίας του εθισμού του στο αλκοόλ. Κάποτε είχε γυναίκα και παιδί. Δεν είναι σίγουρος αν τους έχασε επειδή έπινε ή αν άρχισε να πίνει επειδή τους έχασε. Θα εγκαταλείψει την Πόλη των Αγγέλων και θα μετακομίσει στο Λας Βέγκας, δίχως κανένα στήριγμα ή «φορτία» ζωής ξοπίσω του. Σκοπός του είναι το «φευγιό». Το απόλυτο. Το οριστικό. Στο δρόμο του θα πέσει η Σέρα, μια βίζιτα ξενοδοχείων που ενίοτε κάνει και πεζοδρόμιο για να μην κινδυνεύσει η σωματική της ακεραιότητα από τον νταβατζή της. Ανεξάρτητη στο πνεύμα, τραυματισμένη από τη μοναξιά της και δίχως τη διάθεση να σχεδιάσει εναλλακτικές «φυγής» από την καθημερινότητά της. Θα βρεθούν ξανά ο Μπεν κι η Σέρα. Σαν να ήταν ένας νόμος του karma. Εκείνη θα του προτείνει να παρατήσει το άθλιο δωμάτιου του motel στο οποίο μένει και να τον φιλοξενήσει στο σπίτι της. Ο Μπεν θα της ζητήσει να μην του πει ποτέ να σταματήσει να πίνει. Η Σέρα θα του ζητήσει να μην της πει ποτέ να σταματήσει να πουλάει το κορμί της.

«I liked his drama, and he needed me. And I loved him. I really loved him…», λέει η Σέρα σ’ ένα καίριο σημείο του φιλμ (οι προσωπικές, εξομολογητικές σκηνές της, στις οποίες θεωρούμε ότι απευθύνεται σ’ έναν ψυχαναλυτή, αποτελούν τα… tests που τράβηξε ο Μάικ Φίγκις με την Ελίζαμπεθ Σου, πριν καν μπουν στα κανονικά γυρίσματα της παραγωγής!), για να εξηγήσει την έλξη που ένιωσε για τον Μπεν. Και κάπου εκεί φαντασιώνεις ότι μπορεί να βγει έως κι ένας κανονικός Επιτάφιος, κάτι που θα λυτρώσει τη «θυσία» της κοινής τους διαδρομής και θ’ ανυψώσει την ψυχή του Μπεν, καθώς θ’ «αφήνει» το Λας Βέγκας. Το φινάλε είναι προδιαγεγραμμένο και διόλου διαπραγματεύσιμο, άλλωστε.

Ο Φίγκις υπογράφει εδώ την πιο ολοκληρωμένη δουλειά της καριέρας του, ένα αφτιασίδωτο δράμα σχέσης που οι λέξεις «καταραμένη» ή «αυτοκαταστροφική» απαξιώνουν τη βαρύτητά του. Είναι σαν από «άλλο πλανήτη» το ταίριασμα του Μπεν και της Σέρα, είναι αδυσώπητα παγερή η προσέγγιση του δημιουργού, που καταγράφει με συνέπεια αυτή την πτώση προς την ολοκληρωτική ήττα συνύπαρξης με τη ζωή, την κοινωνία, τα πάντα. Κι είχε και τα κότσια ν’ «αναπνέει» με κάθε τρόπο δημιουργικά μέσα από το φιλμ ο Φίγκις, συνθέτοντας ένα λυρικό, αντι-τραγικό score και παίζοντας ο ίδιος τρομπέτα και πλήκτρα, ελέγχοντας πλήρως το tempo του έργου. Πραγματική δύναμη ενέργειάς του, ο Κέιτζ ερμηνεύει κάτι ανάμεσα σε «παγιδευμένο» βαμπίρ που έχει στερηθεί το αίμα από τις φλέβες των θνητών υπάρξεων που τον προσπερνούν σ’ όλη την πόλη και σε πραγματικό «λιώμα» αλκοολισμού (έπινε στ’ αλήθεια προβάροντας τον ρόλο και βιντεοσκοπώντας τον εαυτό του, ώστε να παρατηρήσει τη μέθοδο ομιλίας που θα υιοθετούσε στα μετέπειτα γυρίσματα), στα πρόθυρα μιας απεγνωσμένης έκφρασης αυτοχειρίας.

Σχεδόν τρεις δεκαετίες αργότερα (!), το «Αφήνοντας το Λας Βέγκας» δεν έχει γεράσει καθόλου. Εξακολουθεί να είναι η ίδια θρηνωδία κινηματογραφικής εμπειρίας. Που δεν κατεβαίνει κάτω. Χωρίς λυγμούς. Με ή χωρίς πάγο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κερνάει πόνο ο Μάικ Φίγκις στην καλύτερη δουλειά μιας εντελώς άνισης καριέρας, μέσα στο παρακμιακά λαμπερό και «αμαρτωλό» σκηνικό του Λας Βέγκας, παίρνοντας ένα θέμα που πολλές φορές έθιξε το σινεμά, μα σπάνια τόλμησε να τ’ οδηγήσει έως το σημείο απ’ το οποίο ο ήρωάς του εγκαταλείπει τα εγκόσμια. Με τόσο «στεγνό» (ή… sober αν προτιμάτε) ρεαλισμό. You have to like his drama…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.