FreeCinema

Follow us

ΚΑΝΕ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΚΑΛΟ (2020)

(FIGLI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζουζέπε Μπονίτο
  • ΚΑΣΤ: Βαλέριο Μασταντρέα, Πάολα Κορτελέζι, Αντρέα Σαρτορέτι, Στέφανο Φρέζι, Τζιανφελίτσε Ιμπαράτο, Λουίζα Ντε Σάντις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21 / DANAOS FILMS

Παντρεμένο ζευγάρι με παιδί πρόκειται ν’ αποκτήσει και δεύτερο. Σε ό,τι αφορά τα μωρά, όμως, ένα συν ένα δεν ισούται με δύο, αλλά με… έντεκα.

Ο Νικόλα και η Σάρα δείχνουν να είναι οι τυπικά ευτυχισμένοι γονείς. Έχουν μια εξάχρονη κόρη, η οποία δίνει το αληθινό νόημα στη ζωή τους, ενώ σε επαγγελματικό επίπεδο ο μεν πρώτος διαθέτει κατάστημα με είδη delicatessen, η δε δεύτερη διενεργεί ελέγχους εστιατορίων για λογαριασμό της υγειονομικής υπηρεσίας. Η χαλαρή, ρουτινιάρικη ζωή τους αναστατώνεται με την άφιξη του δεύτερου παιδιού τους. Αμφότεροι θα αντιληφθούν άμεσα πως ένα μωρό ακόμα δεν μεγεθύνει απαραίτητα την ευτυχία, αλλά… μάλλον την περιορίζει. Οι πρώτες ρωγμές του έγγαμου βίου τους αρχίζουν να εμφανίζονται, αφού η κόπωση – ως αποτέλεσμα της φροντίδας δύο παιδιών έναντι ενός – αρχίζει να τους ταλαιπωρεί, η ισορροπία ανάμεσα σε ελεύθερο χρόνο και υποχρεώσεις γέρνει επικίνδυνα προς τις δεύτερες, οι μέχρι πρότινος άγνωστες σ’ αυτούς συγκρούσεις γίνονται μέρος της καθημερινότητάς τους, ενώ ο συνδυασμός παππούδων, γιαγιάδων και απίθανων babysitter ολοκληρώνει το ψηφιδωτό της «Κόλασης» στην οποία τους έχει οδηγήσει (άθελά του) ο μικρός Πιέτρο.

Ο Μάριο Τόρε ήταν θεατρικός συγγραφέας, με παράλληλη παρουσία ως σεναριογράφος στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο, ο οποίος έγραψε το «Figli» σε ύφος μονολόγου, σκοπεύοντας να σκηνοθετήσει ο ίδιος τη μεταφορά του στην οθόνη, σε αυτό που θα αποτελούσε το τρίτο φιλμ της καριέρας του. Δεν πρόλαβε, καθώς έφυγε από τη ζωή το καλοκαίρι του 2019, με τον επί σειρά ετών συνεργάτη του, Τζουζέπε Μπονίτο, να αναλαμβάνει να δώσει σάρκα και ψυχή στο όραμα του φίλου του.

Η ταινία διηγείται με απλό και ανάλαφρο τρόπο τα άγχη και τις δυσκολίες που ένα οποιοδήποτε ζευγάρι αντιμετωπίζει στη ζωή του. Η έλευση του δεύτερου παιδιού ασφαλώς και δυσκολεύει τα πράγματα για τον Νικόλα και τη Σάρα, όμως αρκετά από αυτά που τραβάνε καθημερινά, ούτως ή άλλως, κάπως έτσι θα ήταν για εκείνους. Οι οικονομικές δυσκολίες, οι βαρετές κοινωνικές επισκέψεις και οι διάφοροι φίλοι (που ο καθένας λέει το μακρύ και το κοντό του) είναι θέματα που δεν χρειάζεται να είσαι γονιός για να τα αντιμετωπίσεις. Όταν, όμως, κάθε τρεις και λίγο το μωρό κλαίει (έστω υπό τους ήχους του… Μπετόβεν, σε ένα έξυπνα επαναλαμβανόμενο εύρημα του φιλμ), με αποτέλεσμα η αϋπνία να χτυπάει κόκκινο και οι πάσης φύσεως καβγάδες κάνουν το παράθυρο του σπιτιού να μοιάζει σαν τη μόνη οδό διαφυγής (σε ένα όχι τόσο έξυπνο «σουρεάλ» και επαναλαμβανόμενο εύρημα), τότε η ευτυχία που τα παιδιά λέγεται πως φέρνουν πράγματι κάπου παύει να υφίσταται.

Ο σκηνοθέτης Τζουζέπε Μπονίτο υιοθετεί έναν ενίοτε σαρκαστικό τόνο, που ενώ λειτουργεί στην περιγραφή της καθημερινότητας του παντρεμένου ζεύγους (όπως, λόγου χάρη, στην μετά από μήνες πρώτη τους βραδινή έξοδο), όταν διατηρεί αυτούσια (κατά τα φαινόμενα, τουλάχιστον) κάποια από τα μέρη της αρχικής πηγής του θεατρικού μονολόγου, καταφεύγει σε απλοϊκού τύπου τσιτάτα. Η κατηγοριοποίηση των διαφόρων ιταλικών ζευγαριών έχει κάτι από τη σχηματικότητα του παρεμφερούς θεατρικού «Caveman», καθώς επιχειρεί να ρίξει φως στις έννοιες της ανατροφής των παιδιών και της οικογένειας, χαντακώνοντας παράλληλα με άγαρμπο τρόπο την σε γενικές γραμμές στρωτή, λαϊκού τύπου αφήγηση. Η ένθεση των σουρεαλιστικών στοιχείων στο στόρι (θα) ήθελε ενδεχομένως να υπογραμμίσει πως η παραμορφωμένη πραγματικότητα ενίοτε στέκει προτιμότερη από τον… βαρετό ρεαλισμό (όπως στη φάση με την «ανύπαρκτη» νταντά), πλην όμως κάπου φαίνεται πως το πεδίο δράσης του φιλμ δεν ήταν το κατάλληλο για τέτοιου είδους πειράματα. Το «Κάνε Παιδιά να Δεις Καλό» (άστοχος ο ελληνικός τίτλος, καθώς ατυχώς παραπέμπει σε φαρσοκωμωδία) είναι αξιοπρεπέστατο σε ό,τι αφορά την εξιστόρηση της ζωής ενός αληθινού ζευγαριού της διπλανής πόρτας (διαθέτοντας κάποιες σκόρπιες χιουμοριστικές πινελιές, έστω), όμως ό,τι δεν έχει να κάνει με αυτού του τύπου την αφήγηση, δεν λειτουργεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι άνω των 40 παντρεμένοι με παιδιά, θα αναγνωρίσουν εαυτούς σε πολλά από τα όσα συμβαίνουν στο πρωταγωνιστικό ζεύγος, αν και ενίοτε κάποια εξ αυτών ρέπουν προς την υπερβολή. Λαϊκών καταβολών αφηγηματικό σινεμά, στο οποίο η γείτονα Ιταλία έχει μακρά παράδοση και που θα ήταν απείρως προτιμότερο να παρέμενε σε αυτά τα «χωράφια» καθ’ όλη του τη διάρκεια. Σίγουρα, πάντως, ευπρεπές ως δείγμα και σαφώς ανώτερο ως αποτέλεσμα από πολλά αντίστοιχα ευρωπαϊκά φιλμ που έχουν διανεμηθεί τους τελευταίους μήνες στα (μαρτυρικά) θερινά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.